«Центральний» не лише тому, що в центрі міста

Місце розташування медичного закладу, щоправда, також неабияке значення має. До ЦПМСД «Центральний», який стоїть фактично на перетині головних транспортних магістралей міста, як колись до Рима, всі дороги сходяться. Отож, добиратися сюди зручно. Якщо зважити на те, що приміщення центру відносно нове, то тут затишно і комфортно. Це також плюс. Але найбільшу цінність установи охорони здоров’я становить медичний персонал – високопрофесійний, людяний. Хоча так було не завжди.

– Центр первинної медико-санітарної допомоги «Центральний» – це колишня друга поліклініка, яка колись тіснилась у невеличкій будівлі на Соборній, 94, навпроти Свято-Воскресенського собору,– розповідає директор медзакладу Олег Шрам.– Те старе приміщення вже ніяк не відповідало навіть примітивній уяві про сучасний медичний заклад. І так склалося, що свого часу саме мені завдяки підтримці громадськості вдалося домогтися розконсервування замороженого довгобуду, який заростав бур’янами з 1991 по 2002 рік. А вже 2005 року колектив поліклініки № 2 переїхав у нинішнє приміщення, де розпочався процес становлення одного з провідних (не побоюся цього слова) закладів охорони здоров’я міста. Тоді, пригадую, вгору ніколи було глянути: шукали повсюди найкращих спеціалістів, стягували звідусіль медичне обладнання й апаратуру, запроваджували нові лікувальні послуги тощо. Тоді ми стали поліклінікою № 2 Рівненської міської ради, яка обслуговувала мешканців центральної частини Рівного.

– У вашій розповіді все якось у минулому часі.

– Бо життя не стоїть на місці. Не стихають і вітри реформ. Не обминули зміни й наш заклад. Якщо раніше ми обслуговували 42 тисячі рівнян, то тепер, відколи торік стали комунальним некомерційним підприємством,– 106 тисяч. Це майже половина всього населення Рівного. До нас приєдналися лікарі-педіатри, які донедавна працювали на прийомі в міській дитячій лікарні, що на вулиці Чорновола, і терапевти поліклініки № 1 з вул. Карнаухова, 25а. Всіх терапевтів та педіатрів ми направили на шестимісячні курси спеціалізації по сімейній медицині, і вони стали сімейними лікарями.

Тепер у ЦПМСД «Центральний» нараховується сім амбулаторій загальної практики сімейної медицини, три з яких відокремлені територіально і розміщені на базі колишньої поліклініки № 1 у Центральній міській лікарні. При нашому центрі діє пункт надання невідкладної медичної допомоги дорослому населенню.

Із нашими 67 лікарями загальної практики сімейної медицини вже укладено понад 84 тисячі медичних декларацій, в тому числі 6 відсотків пацієнтів – це мешканці інших населених пунктів. Зрозуміло, зручне розташування – в центрі міста, всі транспортні потоки проходять повз наш медзаклад, тому маємо пацієнтів як з міста, так і з навколишніх сіл. Ми нікому не відмовляємо, надаємо допомогу всім, хто її потребує.

Звичайно, це не остаточний показник, бо ще маємо резерв, отож процес триває. Щоправда, тепер активність підписання медичних декларацій залежить не від лікарів, а від пацієнтів, які відкладають цю важливу справу до того часу, доки грім не вдарить.

– Хочете сказати, що зробили все необхідне, аби пацієнти могли обрати свого сімейного лікаря?

– Безумовно. Адже провели широку роз’яснювальну роботу серед населення, яке обслуговуємо. Створили належні умови для підписання медичних декларацій, аби уникнути ажіотажу і черг. Та все це лише один бік медалі. Інший, чи не найважливіший,– підготовка самого медперсоналу до роботи в нових умовах. Упевнено можу заявити: наші медпрацівники озброєні всім необхідним: знаннями, приміщенням (хоча тут є деякі моменти) і технікою. Так, за підтримки міської влади, яка виділила кошти, ми закупили комп’ютерну техніку, провели навчання для всіх працівників, які сповна освоїли необхідні для роботи програми. Відтак, ідемо в ногу з часом – усі процеси комп’ютеризовані: в електронній версії ведеться облік пацієнтів, виписуються рецепти на медикаменти. Словом, ми успішно модернізувалися і перейшли на новий етап розвитку системи охорони здоров’я. Скажу більше: у ЦПМСД «Центральний» була розроблена перша в Рівному програма «Електронна реєстратура», отож ми першими в місті освоїли комп’ютерну грамотність.

– У чому переваги електронного діловодства над паперовим?

– Ну, візьмемо, для прикладу запроваджений в ЦПМСД «Центральний» два роки тому сервіс «Електронної реєстратури». Раніше у нас була тільки реєстратура, де хворі могли записатися лише по телефону чи прийшовши в поліклініку. Ми перші в місті закупили обладнання і почали практикувати комп’ютерний запис.

Він дозволяє записатися на прийом до дільничного лікаря чи дільничного терапевта не лише завдяки телефонному дзвінку в реєстратуру центру, а й взяти електронний талон на прийом до сімейного лікаря через інтернет-мережу. Тобто медичний реєстратор зарезервує талон до потрібного лікаря на зручний для пацієнта час. Це забезпечує економію часу як для лікаря, так і пацієнта, а головне зменшує черги біля реєстратури і кабінету лікаря.

Крім того медична інформаційна система забезпечила роботу з електронними амбулаторними картками в тестовому режимі на первинному рівні надання медичної допомоги. Згодом, з набуттям чинності відповідних нормативних документів, розпочнеться впровадження й інших електронних інструментів: е-направлення, е-лікарняний.

Комп’ютеризація – це не чиясь забаганка, а реальна необхідність. Уже не має значення те, де приймає лікар – у місті чи селі, всі повинні знати комп’ютер, мати інтернет, опанувати електронний запис. Людина повинна мати можливість з будь-якого гаджета, підключеного до інтернету, подивитися, коли працює той чи інший лікар. Більше того, щоб отримати медичну консультацію, не обов’язково йти в лікувальну установу. Достатньо зателефонувати чи зв’язатися зі своїм сімейним лікарем, скажімо по скайпу, і отримати всю необхідну інформацію. Це добре. Бо раніше лікарі витрачали дуже багато часу на те, щоб відвідати пацієнтів удома. Тепер не заборонено надавати консультацію через засоби зв’язку.

– Якщо начистоту, що дала вам медична реформа?

– Насамперед ми реорганізувалися. Що це нам дало? Ми отримуємо кращу зарплату. Наприклад, сімейні лікарі, які уклали медичні декларації з 1800 і більше пацієнтами, отримують у середньому понад 10 тисяч гривень зарплати.

А якщо брати масштабно, то ми нині значно відрізняємося від тих, якими були три-чотири роки тому. Чому? Бо наш заклад став орієнтованим на пацієнта. А за пацієнтом ідуть гроші. Це добре. Всі пацієнти знають, що, прийшовши у заклад, вони отримають всю необхідну первинну медичну допомогу: огляд, консультацію, виписку рецептів, в тому числі на інсулін та медикаменти за програмою «Доступні ліки».

До речі, станом на 1 листопада в ЦПМСД «Центральний» виписано 22 138 електронних рецептів хворим на серцево-судинні недуги, бронхіальну астму та цукровий діабет ІІ типу, які можуть отримати необхідні для лікування медикаменти безплатно або з частковою доплатою (бронхіальної астми – 778, серцево-судинних захворювань – 17 958, цукрового діабету ІІ типу – 3402).

Намагаємося відійти і від старих стандартів медичних закладів, які мали доволі гнітючий вигляд. Так, забравши четверту педіатричну амбулаторію з Чорновола, яку розмістили на п’ятому поверсі у ЦПМСД «Центральний», зробили там оптимальні умови для перебування діточок. А саме: встановили нові меблі, облаштували дитячий куточок, розмалювати стіни і закупили телевізори, на яких малеча дивитиметься мультики. Щодня ми думаємо про те, як поліпшити умови перебування у нашому закладі не тільки дітей, а й усіх пацієнтів. Міркуємо, як зробити все комфортно. І ми це робимо: ставимо монітори, облаштовуємо рецепції, зони розваг для малечі. Заклад однозначно змінився, він став пацієнтоорієнтованим.

– Добре, реорганізувалися, комп’ютеризувалися. А що далі? Які перспективи у «Центрального»?

– Невдовзі розпочнеться реформування вторинної ланки медичної допомоги. Отож, відповідно до наказу міського управління охорони здоров’я, своїх лікарів-спеціалістів вторинного рівня надання медичної допомоги, діагностичні та лабораторні служби, що функціонують при центрі, з 1 січня передамо в підпорядкування Центральної міської лікарні.
Вони залишаються на нашій території, будуть обслуговувати тих самих пацієнтів, але вже перебуватимуть у підпорядкуванні міської лікарні.

Щодо перспектив. Насамперед хотілося б, щоб для сімейного лікаря робоче місце було просторішим. Хоча будівля у нас начебто велика, п’ятиповерхова, ЦПМСД «Центральний», на жаль, має певні обмеження в площі, частину якої займає первинка, а решту – вторинка. Нам уже вдалося організувати роботу так, що в чотирьох амбулаторіях загальної практики сімейної медицини по шість годин приймають лікарі. Ті з них, які раніше працювали у три зміни, перейшли на двозмінний графік роботи. Ще у трьох амбулаторіях лікарі працюють по трьох в одному кабінеті. Отож, найближчі плани – розсадити цих сімейних лікарів, щоб вони працювали по шість годин, тобто з 8 до 14-ї або з 14 до 20-ї. Поки що, на жаль, такої можливості у нас нема. Однак разом з опікунською радою проставили перед собою відповідне завдання. Будемо просити, щоб нам десь виділили приміщення під два кабінети, в яких можна було б розмістити хоча б чотирьох лікарів. Один – маніпуляційний для огляду пацієнтів, інший для сімейних лікарів. Маємо певні види на мікрорайон «На щасливому», де вже проживає понад 5 тисяч населення, але там досі немає медичного закладу. Відтак, плануємо відкрити там свою амбулаторію.

Та головне, ми своєю потужною, створеною за роки командою професіоналів прагнемо до того, щоб наш медичний заклад був яскравим і авторитетним. Хочемо, щоб ми могли надати висококваліфіковану допомогу всім без винятку пацієнтам, які до нас звертаються. Якщо лікувальний заклад орієнтований на пацієнта, то туди будуть іти люди. А ми, повірте, не розчаруємо їх.

Спілкувався Василь ГЕРУС

Пряма мова

Начальник міського управління охорони здоров’я Віктор ІСЬКІВ:

– З першого червня 2018 року всі три наші центри первинної медико-санітарної допомоги – «Центральний», «Північний» і «Ювілейний» – перетворені на комунальні некомерційні підприємства. Відтак, образно кажучи, вирушили у вільне плавання. А підписавши з Національною службою здоров’я України торік у жовтні відповідні угоди, вони почали фінансуватися з НСЗУ. Треба віддати належне ЦПМСД «Центральний», який зі старту компанії «Обери свого лікаря» захопив у місті лідерство і по суті досі утримує його. А все завдяки тому, що тут відразу по-серйозному поставилися до процесу підписання медичних декларацій: у холі біля реєстратури облаштували локальний пункт, де оперативно й організовано обслуговували всіх охочих укласти договори з тим чи іншим сімейним лікарем.

тож з 67 їхніх лікарів, що надають первинну медичну допомогу, 28 набрали рекомендовану кількість медичних декларацій. Це доволі хороший показник. До слова, Рівне загалом за показниками підписаних медичних декларацій перебуває в Україні на передових позиціях.
Зауважу ще й таке. У багатьох медзакладах (і не тільки Рівного) доволі гостро стоїть проблема з фінансуванням державою закупівлі інсуліну. Однак ЦПМСД «Центральний» якимось чином зміг акумулювати кошти і (хоча йому також не вистачає грошей), на відміну від інших, бодай якось намагаються забезпечити своїх хворих необхідними ліками. Тобто аптечна мережа, з якою «Центральний» уклав угоди, обслуговує інсулінозалежних за їхніми рецептами.

У «Центральному» загалом багато що роблять для пацієнтів: оновили лавки, поставили бувьєри з водою, оформили розважальні зони для дітей. Запровадивши 2007 року електронну реєстратуру, тут фактично позбулися такого явища, як черги біля кабінетів лікарів. Єдиним винятком є кабінет щеплення, де нині рівняни активно вакцинуються від дифтерії. Але це тимчасово.

Діліться корисною інформацією з друзями: