fbpx

Помилки батьків, які негативно впливають на стосунки дітей з грошима

Діліться інформацією з друзями:

Одні кажуть, що не в грошах щастя, інші, поправляючи їх, уточнюють: а в їх кількості. Але всі сходяться на тому, що гроші потрібні для того, аби жити. Бажано – добре.

Втім, не завжди так вдається. Нерідко через гроші, а вірніше – через їх брак. Отож сьогоднішня наша розмова із засновницею та бізнес-тренеркою Академії фінансової грамоти Ольгою Ігнатьєвою про причини сімейних конфліктів через гроші. Ну і, звісно, про те, як їх можна уникнути?

– Тож чому в сім’ях виникають непорозуміння через гроші?

– Думаю, через пережитки попередніх поколінь і нульову базу знань з фінансової грамотності. Розглянемо на прикладі: подружжя щойно побралося, батьки організували весілля, подарували житло і авто. Здавалося б, певний фундамент для щасливого старту зведений, а у молодят однаково постійно виникають непорозуміння через гроші.
Давайте все розставимо по поличках. Наші молодята побралися, але наявних ресурсів на самостійне обслуговування власної сім’ї їм не вистачає. Адже машину потрібно заправляти і ремонтувати, та щомісяця треба платити комунальні послуги. Якщо наші молодята порахують всі свої гроші (а це означає, що складуть бюджет і побачать в ньому мінус), то зрозуміють фінансову ситуацію, в якій перебувають. Є лише два виходи з цього скрутного становища: збільшити дохід або зменшити витрати. Прийняття на сімейній раді якогось із варіантів (наприклад, йдемо на більш оплачувану роботу або зменшуємо витрати на розваги) і є шляхом виходу із складної ситуації. Важливо, щоб обговорення, як і рішення, було спільним. Такий алгоритм дій зменшує непорозуміння і дарує щасливі миті життя.

– Що зазвичай заважає знайти між чоловіком і жінкою порозуміння в питаннях родинного бюджету?

– Виникають у сім’ях конфлікти через гроші в силу різних причин. Наприклад, через те, що у кожного в пріоритеті – різні цінності, або один мислить стратегічно (наперед прораховує), а інший лише на цю хвилину. Є ще одна, ключова причина – нерозуміння фінансових можливостей. Причому своїх і свого партнера. З фінансової точки зору, відповіді на всі ці питання дає фінансова грамотність. У тій сім’ї, де вона присутня, назрілі питання вирішаться швидко і легко. А там, де її немає, непорозуміння і конфлікти будуть постійно. У фінансовій грамотності все чітко, адже ключовими факторами є фінансові показники, тому все можна порахувати і вибрати найбільш вигідний варіант.



Звичайно, кожне питання може бути індивідуальне, або потребувати експертної оцінки. Тому і розбиратися краще із спеціалістом, бо з ним швидше і легше не лише побудувати комунікацію між чоловіком і дружиною, а й використати професійний досвід. Завжди вибирайте консультування у тих фахівців, які будуть брати за пріоритет ваші сімейні інтереси, а не інтереси компанії, в якій вони працюють. «Дуже вигідна пропозиція саме для вас, і саме сьогодні!…» – знайомо? Професійність починається з виявлення в першу чергу вашої потреби і побажань.
Отож, коли фінансове питання обговорене та ще й із залученням третьої особи (спеціаліста) і всі плюси і мінуси зрозумілі кожному із подружжя, тоді питання вирішується саме собою і без зайвих непорозумінь.

– Коли почати говорити з дитиною про гроші?

– Оскільки тема глибока, а хочеться коротенько відповісти, то буду акцентувати увагу лише на означених запитах.
Всі ми маємо зрозуміти і прийняти, що, незалежно від того, коли і як ми починаємо говорити з дитиною про гроші, у неї з ранніх років уже є на підсвідомому рівні базові принципи, за якими вона має своє ставлення до грошей. Формуються ці принципи внаслідок спостереження за поведінкою батьків. Фрази на зразок «У нас немає грошей», «Розкотили губу», «Ми не можемо собі це дозволити» негативно впливають на ставлення дитини до грошей. І, навпаки, коли кажемо: «Давай визначимо, що маємо тобі купити», або «Подумай, який подарунок ти хочеш», чи «Як ти плануєш витратити подаровані гроші?», – розвиваємо у дитини фінансове мислення.
Є важливе спостереження: діти копіюють поведінку батьків у відносинах з грошима. Зміни відбуваються за рахунок того, що діти і батьки використовують інші поведінкові механізми.
Наступне: коли і як розпочинати говорити про гроші? Дитина дасть вам зрозуміти, до яких тем вона готова своїми питаннями, головне – відповідати на них.
Основними цінностями щодо грошей у дитини має бути шанування батьківської праці.

І тут поділюся однією вправою, яку ми робимо з підопічними на навчанні з фінансової грамоти. Дітям необхідно порахувати, скільки часу батьки працюють, щоб купити кілограм цукерок, або скейт чи похід у розважальний центр. Навчаємось прораховувати за алгоритмом, і діти запам’ятовують ці розрахунки дуже добре. Адже іноді і дорослих вражає, що на 1 кг шоколадних цукерок мамі необхідно працювати 2 години.
Наступним кроком має стати вибір альтернативи або розуміння, що за ті ж гроші ми можемо отримати різні варіанти і пропозиції. А як вибрати найкращу, залежить від розвинутого фінансового мислення, швидкості співставлення різних варіантів і їх привабливості. Наприклад, ви дали дитині 25 гривень на харчування, і вона може купити порцію у шкільній їдальні, булочку в магазині чи сухарики в переході. Повірте, в цій ситуації важливо дати можливість дитині спробувати різні варіанти і обирати на основі власного досвіду та батьківських настанов. Розуміння альтернативи – то не лише знання інформації, а й навички, які здобуваються досвідом!
Заставити дитину бути ощадливою, збирати гроші в скарбничку неможливо! Можна викликати у неї інтерес і показати механізм, як можна реалізувати її бажання накопиченням у скарбничку, перетворити цей процес на міні-гру з подарунком. Для такого навчання вірними помічниками стають кишенькові гроші.
Кожна дитина потребує виховання фінансових звичок і підтримки дорослих у вирішенні для неї складних фінансових питань. Чим більше фінансові теми будуть в житті дитини пояснені і пропрактиковані, тим впевненішою і успішнішою вона буде в дорослому житті.
Спілкувався Василь ГЕРУС

Постійно бути в курсі новин Вам допоможе Telegram-канал газети «7 днів»