Щойно ринок почав потроху пристосовуватися до нових реалій, окупанти нанесли ракетний удар по останньому працюючому в країні нафтопереробному заводу.
Що сталося?
Після початку війни Україна з причин стикнулася з гострим дефіцитом пального.
В перші дні на українських АЗС вишикувались величезні черги. Пальне продавали з обмеженнями – до 20 літрів чи сумах – на 700 грн, що власне одне й те ж. Невеликі мережі довгий час взагалі не працювали.
Після трьох тижнів війни на великих мережах пальне все ж почало надходити в обсягах, достатніх аби на якийсь час навіть були зняті обмеження. Здавалось, що ситуація стабілізувалась.
Проте в останній тиждень все змінилося в гіршу сторону: на заправках загорілися “нулі”, а деякі мережі обмежили продаж до 10 літрів в одні руки.
Чому зникло пальне?
До війни 100% імпорту пального Україна отримувала з трьох напрямків: Росія, Білорусь та морські постачання. Після 24 лютого усі три джерела закриті.
В короткі терміни ринок був змушений повністю перебудовувати логістику, у зв’язку з чим уряд одразу переглянув граничні ціни на нафтопродукти в сторону збільшення.
Лишався єдиний робочий варіант – перехід на постачання з Європейського Союзу. І трейдери почали працювати в цьому напрямку, законтрактувавши великі обсяги пального з європейських країн.
Чому ситуація погіршилася зараз?
Найбільш шоковий та складний березень і початок квітня Україна змогла пройти за рахунок Кременчуцького НПЗ, який після зупинки Шебелинського ГПЗ лишався єдиним працюючим нафтопереробним заводом в країні.
Проте через ракетні обстріли росіян завод зупинив роботу і найближчим часом на його відновлення розраховувати не варто. Отже, потреба в імпорті ще більше зросла.
Звідки везуть імпортне пальне та чому його не вистачає?
За даними Консалтингової групи А-95, постачання вже почалися або стартують найближчим часом з таких країн як Польща, Литва, Угорщина, Румунія, Німеччина, США, Нідерланди та Бельгія.
Утім трейдери говорять про великі проблеми з логістикою в ЄС для доставки пального в Україну. Це стосується як залізничного, так і автомобільного способів транспортування.
Для пришвидшення перевезення пального учасники ринку рекомендують створити “зелений” коридор на кордоні, щоб водії бензовозів не простоювали в чергах з умовними “євробляхерами”, а також спростити видачу необхідних дозволів.
Чи можна вирішити проблему дефіциту?
Існує ще одна проблема, яку учасники ринку називають ключовою – це державне регулювання цін на пальне. Сьогодні гранична ціна за формулою Мінекономіки на бензин становить 34,10 грн за літр, на дизпальне – 38,7 грн за літр.
“Не можна регулювати форс-мажор. Треба скасовувати державне регулювання, бо ринок на повному ходу летить у глухий кут”, – каже директор групи компаній Prime (управляє чотирма мережами АЗС) Дмитро Льоушкін.
За скасування регулювання або перегляд граничних цін виступає і директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн. Тільки таким чином, на його думку, можна наповнити ринок пальним.
“Через дефіцит оптові ціни стали вищими за роздрібні, а чимало імпортного пального, особливо яке везуть автотранспортом малими партіями, також є дуже дорогим. Більш дешеве не поступає в достатній кількості через брак залізничної інфраструктури. Трейдери не поміщаються в граничну ціну, встановлену урядом в рамках держрегулювання”, – додає Куюн.
Трейдери не приховують свого бажання збільшити мінімальну регульовану ціну.
“Ми говоримо про 2-3 гривні на літрі до граничної ціни, що дало б змогу поступово наповнити ринок та вирішити питання дефіциту“, – каже один з учасників паливного ринку.
Чому уряд не підвищує максимально допустимі ціни?
Наразі щодо цього питання йдуть перемовини представників уряду з учасниками ринку. Однак влада до останнього виступала проти перегляду цін.
“Трейдерів можна зрозуміти, оскільки в умовах війни вони несуть додаткові ризики і через це хочуть отримати додаткову маржу. Але зараз не найкращий час, щоб думати про власну кишеню, треба приймати збалансоване та розумне рішення, яке врахує інтереси не тільки бізнесу, а й споживачів”, – каже представник уряду.
“Ми ведемо діалог, але якщо нас не почують, то держава може припинити демократію щодо окремих учасників ринку. Ми йдемо їм назустріч, а у відповідь отримуємо все нові і нові умови, на яких компанії будуть постачати пальне“, – пояснив співрозмовник.
Представники ринку нафтопродуктів кажуть, що консультації стосовно підняття граничних цін в останні дні тривають, однак коли може бути ухвалене рішення та яким воно буде – поки невідомо.
Якщо не буде ухвалено термінового рішення, то дефіцит пального лише зростатиме.
В будь-якому випадку найближчі два тижні обіцяють бути максимально турбулентними.
Як і раніше пальним в першу чергу будуть забезпечені військові, представники МНС, поліції, швидкої допомоги тощо. Для цих категорій оператори тримають недоторканий запас.
Як зростуть ціни у випадку повернення акцизу?
Масла у вогонь і без того палаючий ринок пального цього тижня підлили народні депутати.
Річ у тім, що до парламенту внесли законопроєкт, який серед іншого повертає старі ставки акцизу для пального та підвищує до довоєнних розмір сплати ПДВ з його продажу. Нагадаємо, що 15 березня Рада обнулила акциз для пального, та зменшила ПДВ з його продажу до 7%. Під час підготовки матеріалу стало відомо, що парламент вирішив відмовитися від скасування пільгового оподаткування нафтопродуктів. Тож податки, скоріше за все, поки залишаться незмінними.