fbpx

Хто зможе очолити ОСББ в разі прийняття законопроекту за №2606 

Діліться інформацією з друзями:

Якщо ви створили ОСББ і відокремились від ЖЕКу, маєте змогу керувати своїм будинком самостійно. Але такі привілеї згодом можуть закінчитися. Адже один із нардепів пропонує суттєво урізати права об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, фактично передавши будинок у залежність від колишніх ЖЕКів, які тепер перетворилися на управлінські компанії.

Управителем у будинку може бути лише людина, яка отримала відповідний сертифікат

У випадку ухвалення законопроєкту 2606 авторства «Слуги народу» Андрія Стріхарського, менеджером (управителем) у будинку може бути лише людина, яка отримала відповідний сертифікат. Такий документ нині видає не освітній заклад із ліцензією Міносвіти, а така собі громадська спілка, яка пропонує за тиждень пройти курси і заплатити майже десять тисяч гривень за право стати сертифікованим керівником.

При цьому самостійне утримання і експлуатація багатоквартирного будинку може здійснюватися без участі управителя, якщо в складі виконавчого органу такого об’єднання співвласників або в штаті чи за трудовим договором перебуває щонайменше одна особа (чи найманий працівник), який пройшов професійну атестацію на відповідність кваліфікаційним вимогам професії «Менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)». А ще він мусить мати чинний сертифікат та бути внесеним до їхнього реєстру атестованих осіб у порядку, визначеному чинним законодавством України. Принаймні, так пише книжка.

Ще у 2018 році було офіційно заявлено, що уряд врегулював деякі питання професійної атестації управителів житлових будинків. Постановою Кабміну затверджено Порядок здійснення професійної атестації за професією «менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)» та критерії, яким повинні відповідати підприємства, установи, організації, що здійснюють таку професійну атестацію. Реалізація постанови повинна сприяти формуванню інституту управителів житла та має забезпечити професійний підхід до управління житловими будинками, а також підвищити рівень якості послуги з управління.

Хто має право оцінювати майбутніх голів правлінь ОСББ, управителів

На сайті Ради є, здавалося, детальний опис «порядку» та «критеріїв». Проте з тексту Постанови так і не зрозуміло, хто має право оцінювати майбутніх голів правлінь ОСББ, управителів? Не вказано, хто і скільки має їх навчати, хто ліцензуватиме такі освітні заклади? У самому тексті Постанови сказано, що зразки завдань для майбутніх управителів будуть розміщені на сайті Мінрегіону, але там їх досі немає.



Тож закон лише у проєкті на розгляді комітетів ВР, у постанові Кабміну є порядок профатестації, а також критерії управителів, проте немає жодним чином окресленого кола вчителів та атестувальників.

Між тим Експертна міжгалузева асоціація України вже взяла на себе такий тягар відповідальності. ЕМАУ почала відкривати представництва. Більше того, вже проводяться навчання і видаються сертифікати.

Цікаво, що на офіційному сайті ЕМАУ пишуть: «З метою отримання кваліфікаційного сертифікату за фахом «Менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)» можна звертатися до Органу сертифікації персоналу (ОСП) Сертифікаційного центру «Стандарт» (Атестат акредитації від Національного агентства з акредитації України № 60037, дійсний до 28 січня 2024 року). Сертифікаційний центр «Стандарт» є дійсним членом Громадської спілки «Експертна міжгалузева асоціація України» (ЕМАУ)».

Дійсно, на початку 2019 року «Стандарт» на цьому ж сайті привітали з акредитацією. Водночас на сайті Національного агентства з акредитації (НААУ) у вільному доступі є додаток до атестата про сертифікацію «Стандарту». Можна відкрити, подивіться, – там є все. Від виробництва металів до розливу води. Чогось окремого про розширення «сфери акредитації за додатковими напрямами, а саме «Менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)», немає.

Отож, «Стандарт», виходить, є організацією дуже широкого профілю.

Власне і для ЕМАУ сертифікат відповідності виписав сам «Стандарт», що вже наштовхує на роздуми.

Підіб’ємо підсумки.

Сама ідея професійного підходу управління багатоквартирним будинком гарна. Проте є сумніви щодо професійності та ефективності такого екстерну. Оскільки людина, яка, для прикладу, не має жодного дня практичного досвіду в функціонуванні будинку, але маючи 10 тисяч гривень, може пройти тижневе навчання та вважатися висококваліфікованим спеціалістом. А особа, яка успішно управляє будинком, витягла будинок з «г…а», маючи практичний досвід роботи, але не маючи таких коштів, не зможе працювати далі. Також мені не зрозуміла у такому випадку необхідність отримання вищої освіти та що робити з дипломами державного зразка про вищу освіту, які до того ж є профільними. Виходить, що дипломи держ­зразка потрібно буде викинути, бо їх ніде не вимагають. Як не смішно звучить, але почали вимагати тільки сертифікат.

Окрім того, виникають сумніви щодо економічної складової таких нововведень. Адже ОСББ доведеться вибирати одне з двох: виділяти кошти на навчання когось із співвласників (на сьогодні це 10, а завтра може бути і 50 тисяч), або ж наймати таку людину із сертифікатом. Проте хто із сертифікованих менеджерів захоче працювати фактично безплатно?

Ігор ХАНЕНКО, член правління ГО «Ресурсний центр підтримки ОСББ Рівненщини»

Постійно бути в курсі новин Вам допоможе Telegram-канал газети «7 днів»