fbpx

Будинок може заробляти на рекламі, але ОСББ має дотримуватися законодавства

Діліться інформацією з друзями:
Адвокатка Олена Шендера.

Комплексне обслуговування: що це таке? Продовжуємо започатковану торік рубрику «Запитайте у адвоката», де даватимемо відповіді на питання, що хвилюють не тільки голів ОСББ, а й мешканців багатоповерхівок. Спілкування на сторінках газети з нашими читачами веде рівненська адвокатка Олена ШЕНДЕРА.

“Чи повинні інтернет-провайдери платити за користування нашим будинком? Вони встановили своє обладнання на даху, проклали мережі. Вони на цьому заробляють. Як це питання врегульовується?” Олександр, рівнянин

– Перед ОСББ рано чи пізно постає питання про врегулювання відносин із провайдерами телекомунікаційних послуг. Останні користуються спільним майном багатоквартирних будинків для розміщення свого обладнання, підключають це обладнання до внутрішньобудинкових мереж електропостачання, використовують спільне майно в інші способи. Для таких дій потрібна належна правова підстава.

Для подібних випадків серед усіх передбачених цивільним законодавством правових підстав використання спільного майна найбільше підходить сервітут (право на користування чужим майном).

Відносини ОСББ та провайдерів регулюються Законом України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту,електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», який набув чинності з 04.06.2017 та Правилами надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295.

Відповідно до пункту 7 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295, ОСББ має право обирати оператора, провайдера та послуги, що ним надаються. Надання телекомунікаційних послуг відповідно до пункту 16 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг здійснюється на замовлення споживача на підставі укладеного договору.

Оператор, провайдер не має права відмовити споживачеві в укладенні договору, за винятком випадків, передбачених у пункті 16 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг. Що це означає зрозумілою мовою? А ось що: якщо мешканець квартири Х виявить бажання укласти договір про отримання інтернетпослуг з провайдером, якого немає у будинку, де створено ОСББ, то провайдер не може на цій підставі відмовити мешканцю.

Крім того, він має укласти договір і з ОСББ, щоб встановити своє обладнання і з мешканцем, щоб надати послуги. Варто врахувати те, що ОСББ не може відмовити провайдеру у доступі, що є порушенням прав та законних інтересів споживача, який є співвласником ОСББ.

Підставою для укладення договорів сервітуту є рішення загальних зборів ОСББ. За чинним законодавством, саме збори повноважні прийняти рішення про встановлення сервітуту щодо спільного майна багатоквартирного будинку на користь юридичної або фізичної особи. Зборами ж надаються правлінню відповідні повноваження. Відповідно надходження коштів на рахунки ОСББ на підставі договорів сервітуту є додатковим джерелом фінансування, що є важливим для неприбуткової організації.

“Чи існують правила розміщення зовнішньої реклами на фасаді будинку?” Інна КОЛОСОВА

– Згідно із Законом «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» № 2866-III від 29.11.2001 за ст. 16 об’єднання має право відповідно до законодавства та статуту об’єднання встановлювати сервітути, здавати в оренду допоміжні приміщення та інше спільне майно багатоквартирного будинку. Також, згідно із Законом «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» № 417-VIII від 14.05.2015 за ст. 1 до спільного майна багатоквартирного будинку відносяться несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.

Тобто співвласники мають право здавати в оренду фасад будинку та отримувати за це немалі кошти. Авжеж, не для власного користування, а для зниження витрат на комунальні платежі, ремонти будинку, прибудинкової території та інші спільні блага будинку згідно із Податковим кодексом України (пп. 133.4.2).

Для того, щоб така діяльність не виходила за рамки закону, треба ознайомитися з постановою «Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами». Варто звернути увагу, що зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад. Дозвіл надається безкоштовно та надається особі яка виявила бажання розміщувати зовнішню рекламу (магазин, аптека тощо), а не ОСББ.



Але на розміщення реклами обов’язково треба отримати згоду співвласників та зібрати підписи на загальних зборах.
Дозвіл надається строком на п’ять років, якщо менший строк не зазначено у заяві.

Плата за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває у державній або приватній власності, встановлюється на договірних засадах з його власником або уповноваженим ним органом. При цьому розмір плати не залежить від її змісту. Ціна може залежати від розміру реклами, місця розташування будівлі, напрямку фасаду (на центральну вулицю або прилеглу до неї) і т.д. Тобто про ціну розміщення зовнішньої реклами домовляється особа, яка має намір розмістити рекламу, та ОСББ.

Також зауважу, що є окремий вид оголошень – вивіска. Вивіска чи табличка – елемент на будинку, будівлі або споруди з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать такій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщений на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху, або на поверсі, де розташовується власне чи надане у користування особі приміщення (крім випадків, коли суб’єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда) біля входу у таке приміщення, який НЕ Є РЕКЛАМОЮ.

Її площа не має перевищувати 3 кв. м, інакше повинна оформлюватися як рекламна конструкція. Для її розміщення не треба отримувати дозвіл. Вивіски повинні розміщуватися без втручання у несучі конструкції, легко демонтуватися, щоб не створювати перешкод під час робіт, пов’язаних із експлуатацією та ремонтом будівель і споруд, на яких вони розміщуються. Також не повинні відтворювати зображення дорожніх знаків.

Співвласникам необхідно прописати рішення на оренду фасаду в протоколі загальних зборів. У рішенні також має бути вказано, куди підуть отримані кошти – на ремонт або погашення заборгованостей. Тоді оренда вважається частиною управління витратами будинку і з об’єднання не стягується податок (Податковий кодекс України п. 133.4).

Як підсумок, користуйтеся можливістю у рамках діючого законодавства отримувати додаткові джерела надходження коштів для ОСББ, в тому числі від зовнішньої реклами.

Записала Іванка ПРИШЛЯК

 

Постійно бути в курсі новин Вам допоможе Telegram-канал газети «7 днів»