Уже майже рік мешканці області сплачують за послуги електропостачання ТОВ «Рівненська обласна енергопостачальна компанія». Ми поспілкувалися з директором ТОВ «РОЕК» Сергієм БЕЗСМЕРТНИМ і довідались про підсумки першого року функціонування підприємства, зміни на ринку електричної енергії, їхні наслідки.
– Сергію Олександровичу, що змінилося для споживачів із запровадженням ринку електричної енергії?
– До впровадження нової моделі всі виробники продавали вироблену електроенергію Державному підприємству «Енергоринок» за ціною, яку встановила держава. Своєю чергою електропостачальники купували її у ДП «Енергоринок» за тарифом, встановленим регулятором.
Новий ринок електричної енергії працює інакше. Електропостачальник має змогу працювати на добу наперед на ринках двосторонніх договорів: внутрішньодобовому та балансуючому. Таким чином, ціна формується як середнє значення ціни закупівлі на різних сегментах ринку електроенергії з урахуванням обсягів такої купівлі. Винятком з правил є лише забезпечення електричною енергією населення, для якого продовжує діяти пільгова ціна.
Високопрофесійні фахівці ТОВ «РОЕК» роблять усе для того, щоб наші споживачі отримували електричну енергію за найбільш оптимальною ціною, що складається на всіх сегментах ринку. Нагадаю, ТОВ «РОЕК» є постачальником універсальної послуги більш як 400 тисячам побутових споживачів та значної кількості бюджетних організацій. Також ми здійснюємо електропостачання за вільними цінами.
– Не секрет, що з реформою ринку електроенергії у промислових споживачів з’явилася можливість самостійного вибору постачальника електроенергії…
– Справді, у реєстрі постачальників Рівненської області близько 200 ліцензованих суб’єктів господарювання, що можуть постачати електричну енергію. Але, як показала практика, до вибору постачальника необхідно підходити надзвичайно відповідально та прискіпливо.
У першій публікації, оприлюдненій ДП НЕК «Укренерго» з початку дії нової моделі ринку електричної енергії, зазначено кількість учасників ринку, що отримали статус «переддефолтний», в Україні 200 таких компаній. Статус «дефолтного» учасника отримало 64 компанії. Такі компанії не мають права купувати електричну енергію на ринку, а відтак відпускати її своїм клієнтам.
– Які це матиме наслідки для споживачів, з якими у них укладені угоди?
– Згідно із законодавством у разі банкрутства, завершення строку дії ліцензії, невиконання або неналежного виконання електропостачальником договірних зобов’язань споживачі повинні укласти договір про постачання з постачальником «останньої надії» (ПОН). А це суттєва переплата за електричну енергію. Таким чином підприємець, намагаючись зекономити, може значно переплатити. Якщо ж споживач протягом 90 днів не визначиться з новим постачальником, після закінчення цього терміну навіть постачальник «останньої надії» припинить постачання йому електроенергії. Тому зараз ми спостерігаємо зворотну картину: підприємці повертаються до надійного і досвідченого гравця у сфері електричної енергії – до нас, у РОЕК.
– Яка мета у таких компаній, і чому споживачі все ж вирішують змінити електропостачальника?
– Ці недобросовісні компанії діють за схемою фінансової піраміди: укладають угоди про постачання електроенергії з якомога більшою кількістю споживачів, щоб закупляти електроенергію для одних за рахунок отримання попередньої оплати від інших. Тому співпраця з такою компанією буде недовготривалою. В кінцевому результаті цей електропостачальник зникне, а постачання електроенергії припиниться.
– Що має знати споживач, і яких порад дотримуватись, обираючи постачальника електроенергії?
– Варто пам’ятати: надійні постачальники не можуть пропонувати надто великі знижки і встановлювати тарифи, нижчі, ніж вартість закупівлі електроенергії на ринку. Також врахуйте, що отримання електроенергії з мереж оператора системи розподілу неможливе доти, поки сам споживач чи обраний постачальник попередньо не заплатить за її розподіл і передачу.
Тому, ухвалюючи рішення, варто враховувати насамперед наявність у можливого постачальника достатнього ресурсу для роботи в ринкових умовах. Споживачам електричної енергії варто добре зважити всі «за» і «проти», обираючи електропостачальника: зробити вибір на користь досвіду, професіоналізму, підтверджених роками діяльності в галузі електроенергетики, які має ТОВ «РОЕК».
Надзвичайно важливе також те, що ТОВ «РОЕК» має центри обслуговування клієнтів у кожному районі Рівненської області. При цьому ми пропонуємо оптимальний тариф на постачання електричної енергії на взаємовигідних умовах. Для прикладу, у першому кварталі 2020 року малим непобутовим споживачам, що приєднані до мереж ПрАТ «Рівнеобленерго», ціни знижено на 5%.
– Які плани на наступний рік?
– Забезпечувати безперебійне постачання електричної енергії нашим клієнтам, а також вдосконалювати рівень обслуговування. Для налагодження ще більш тісної співпраці та комунікації вже найближчим часом плануємо запровадити особистий кабінет непобутового (юридичного) споживача.
До слова, вітаю наших споживачів із прийдешніми новорічними святами, бажаю всіх можливих гараздів та залишити борги у році, що минає. В тому числі й за послуги електропостачання. Населення боргує ТОВ «РОЕК» понад 88 мільйонів гривень, борг непобутових споживачів перевищує 33 мільйони гривень. Між тим, наявність заборгованості ставить під загрозу закупівлю електричної енергії на ринку, розрахунки за її передачу та розподіл і як наслідок – безперебійне електропостачання.
Отож, вітаю з прийдешніми новорічно-різдвяними святами всіх споживачів електричної енергії Рівненської області. Запевняю: ми завжди пропонуємо індивідуальний підхід до кожного клієнта – від ціноутворення до виставлення рахунків, розробляємо акційні пропозиції. Бажаю міцного здоров’я вам та вашим родинам, успіхів у всіх починаннях, усього найкращого!
Розмовляла Марфа СТОРОЖУК