Художник П’єро Мандзоні своєї “роботою” показав усю недалеку сутність сучасного мистецтва, призначення якого – дивувати, шокувати, і не більше. Поза всяким сумнівом, П’єро мав право на такі дії. Оскільки його творчість ще за життя автора стало класикою світового мистецтва.
Звичайно, є і більш гідні представники сьогодення. Вони вкладають в свої твори не хворобливі ідеї, а вміння, майстерність, філософію та інші складові високого мистецтва. Проте, з “лайном” була цікава історія художника П’єро Мандзоні.
Ідея П’єро Мандзоні
Про свою ідею П’єро говорив так: “Якщо колекціонери хочуть отримати щось, у що художник дійсно вклав всього себе, то нехай вони отримують лайно – воно на 100% його, особисте“. Що, власне, він і зробив – закатав в консервні банки свої фекалії, написав на етикетках чотирма мовами Merda d’Artista (італ. “Лайно художника”) і виставив на продаж… за ціною золота. Кожна баночка вміщала 30 грам дорогоцінного матеріалу і коштувала недешево – 2000 року галерея “Тейт” придбала баночку №4 (всього їх було 90 штук) за 22 300 фунтів, а в 2007 аукціон “Сотбіс” пустив з молотка ще один твір за 124 000 євро. Зростає в ціні лайно, дорожчає сучасне мистецтво.
Однак в тому ж 2007 один із соратників Мандзоні – Агостіно Боналумі розповів, що П’єро наклав в банки зовсім не те, що обіцяв, а звичайний гіпс. У відповідь представник галереї “Тейт” висловив думку, що йому все рівно, що там усередині, головне – художник зумів здивувати, зацікавити, змусити глядача гадати і сумніватися, а разом з тим розкупили всі 90 банок “невідомо-чого-під-провокаціонною-етикеткою”.
Хоча «лайно художника» і являє собою звичайний продукт фізіологічних відправлень, вважається, що це творіння сповнене особливого сенсу і являє собою один із зразків творчої спадщини неодадаізму. Сам Мандзоні, кажучи про своє творіння, посилався на ідеї нового реалізму, який пропонує зосередитися на темі фігури самого художника.
Що мала розкрити провокація художника
Своєю провокаційною роботою Мандзоні прагнув розкрити механізми і протиріччя сучасної системи мистецтва. Свій «протест» він висловлював і іншими способами: наприклад, він розписувався на оголених людях для виставки і видавав їм сертифікат справжності; одного разу при глядачах він зварив круто кілька яєць і залишив на них відбитки пальців – після чого заявив, що все це також є витвором мистецтва. Консервні баночки стали маніфестом своєї епохи, виявивши абсурдність уявлення про сутність творчості. Вона полягає в тому, що будь-який продукт може бути визнаний його об’єктом не через свою власну цінність, а тільки тому, що його творець має стійку репутацію художника. Власне, все сучасне мистецтво побудоване якраз на цьому.
Можна також вважати, що під виглядом створення провокаційних баночок художник проводив піар, який вийшов грандіозно вдалим, особливо в комерційному плані. Поєднання (уявне чи реальне) двох протилежних за значимістю матеріалів дало вибуховий ефект на ринку предметів мистецтва. І зараз, після десятків років, Merda d’Artista цінується в кілька разів вище, ніж золото. Такою є вартість хорошої ідеї, хоча результат, як бачимо, вийшов не зовсім таким, як передбачав П’єро.
В далекому 1961, розфасовуючи “дещо” по консервах, Мандзоні висловив надію, що банки вибухнуть прямо у вітринах колекціонерів, поширюючи неприємні запахи по всьому приміщенню. Кажуть, так воно і сталося – принаймні з половини екземплярів злетіли кришки, але власники ретельно приховують, що відкрилося їхнім очам. Отже, зміст банок на сьогодні залишається загадкою, розгадати яку можна, розкривши хоча б одну, чого ніхто не зробить, оскільки зривати завісу таємничості комерційно невигідно.
Джерело: Енциклопедія.
- Фейк про мобілізацію людей з інвалідністю через ліквідацію МСЕКівОстаннім часом в мережі ширяться фейки, що з 1 січня 2025 року людей з інвалідністю мобілізуватимуть через ліквідацію МСЕКів і нібито автоматичне скасування статусу інвалідності.