Чи накриє Лабубу-манія Рівне? Що це – модна забавка чи справжня потреба?
В Instagram з’являються фото зірок із дивними плюшевими монстриками, у великих містах люди стоять у чергах за іграшками, а в інтернеті говорять про «феномен Лабубу» – мимоволі задаєшся питанням: а що це взагалі таке?
Побачивши дорослу людину з плюшевою іграшкою на сумці, перше, що спадає на думку – «а що з нею не так?» Але якщо ця іграшка коштує як хороший телефон, а за нею стоять черги в магазинах, то вже хочеться розібратися: що там взагалі відбувається?
Лабубу – саме так звуться ці кумедні створіння з дев’ятьма зубами та вухами розміром з тарілку. Вони захопили весь світ, заробили мільярди доларів і стали культовими. Але чи дійшов цей тренд до Рівного? І головне – чи потрібен він нам взагалі?
Невигадана історія: коли іграшка коштує серйозні гроші
Поки весь світ рахує мільйони доларів від продажу Лабубу, у Рівному своя арифметика. Місцева колекціонерка Марія (ім’я змінено на її прохання) розповідає:
«Почала з одного Лабубу за 800 гривень. Думала, подарую племінниці. Але коли взяла в руки, зрозуміла – він такий м’якенький, милий… Тепер у мене їх вже 12».
На українському OLX рекорд встановив колекціонер, який віддав 15 тисяч гривень за фігурку з лімітованої серії. Для порівняння: середня зарплата в Рівному – близько 18 тисяч гривень.
«Коли чоловік дізнався, скільки коштує моя колекція, майже інфаркт схопив, – сміється продавчиня з центру міста Оксана. – Кажу йому: краще вже це, ніж в казино програвати. Принаймні, красиво стоять на полиці».
Де в Рівному знайти Лабубу і скільки готуватися платити
Офіційних магазинів Pop Mart у нашому місті немає, тому рівняни шукають іграшки де можуть. Інтернет став головним другом колекціонера: на Rozetka і Prom.ua можна знайти фігурки від 600 до 2000 гривень. Але обережно: половина – це китайські копії під назвою «Лафуфу». На OLX та в Telegram-каналах приватні продавці пропонують від 800 гривень за підробку до 3000 за оригінал. Дедалі популярнішим стає замовлення з Польщі через посередників – від 1200 гривень з доставкою.
Головна проблема – відрізнити оригінал від підробки. Справжній Лабубу має якісне пошиття і логотип Pop Mart. Підробки часто мають кривий шов або неправильну кількість зубів.
Від казкових тролів до мільйонних прибутків
Щоб зрозуміти, чому половина світу збожеволіла від плюшевих монстрів, треба повернутися в 2015 рік. Гонконгсько-бельгійський дизайнер Касінг Лунг, який виріс серед нідерландських казок про тролів, створив щось неймовірне.
«Cute but creepy» – мило, але трошки моторошно. Дев’ять гострих зубів, величезні вуха, яскраві кольори. Лабубу добросердечний, але через свою незграбність постійно потрапляє в халепи.
Компанія Pop Mart зробила геніальний хід – «сліпі коробки». Купуєш, не знаючи, яка фігурка всередині. Це як лотерея, яка змушує повертатися знову і знову. Зараз існує понад 300 різних дизайнів!
У 2024 році лише на Лабубу компанія заробила понад 800 мільйонів доларів. Це більше, ніж бюджет Рівненської області!
«Це не іграшка, це антидепресант» – кажуть психологи
Юлія Місечко, психологиня з 7-річним досвідом роботи, пояснює феномен простими словами:
«Уявіть, що ви прийшли додому після важкого дня, а там на полиці вас чекає щось м’яке, миленьке, що не вимагає нічого взамін. Просто любить».
Великі очі, м’які форми – це активує в мозку той самий центр турботи, що і при погляді на немовлят. Хочеться захистити, обійняти.
«Для багатьох дорослих Лабубу – це дозвіл бути м’яким, уразливим. Особливо зараз, коли навколо стільки напруги. Це як обійми в кишені», – додає експертка.
Але є й ризики. Якщо людина спілкується більше з іграшкою, ніж з реальними людьми, або витрачає на колекціонування останні гроші – це вже сигнал SOS.
Думки з вулиць Рівного
Поговоривши з рівнянами, можна побачити цікаву картину:
Марія, 20 років, студентка НУВГП:
«Мені подружка з Києва привезла. Спочатку думала – яка дурниця за такі гроші. Але коли сумно, дивлюсь на нього, і настрій одразу кращий. Тепер розумію, чому люди купують».
Андрій, 29 років, програміст:
«Прикольна тема, але дорослі люди з іграшками… Хоча, з іншого боку, краще це, ніж алкоголь після роботи. Кожному своє».
Оксана, 42 роки, вчителька гімназії №1:
«Для мене це марнотратство. Але якщо дитина просить і це робить її щасливою – можна і витратитися. Головне – не вся зарплата».
Віталій, 35 років, підприємець:
«Підглядаю за трендом. Якщо попит є – треба думати про постачання. Правда, з оригіналами складно – логістика дорога».
Цікаво, що молодь сприймає тренд легко, люди середнього віку ставляться скептично, але толерантно. А підприємці шукають способи заробити.
Обережно: темна сторона милих монстрів
Там, де великі гроші та емоційна прив’язаність, завжди є підводні камені. У світі через дефіцит іграшок люди влаштовують справжні бої в чергах. В Україні теж з’явилися спекулянти, які продають іграшки втричі дорожче.
Гірше того – на ринку багато підробок під назвою “Лафуфу”. Вони коштують у 2-3 рази дешевше, але якість відповідна. Через тиждень у такої іграшки можуть відпасти вуха або почати линяти фарба.
Психологи попереджають: якщо витрачати на колекціонування останні гроші або спілкуватися більше з іграшками, ніж з людьми – це вже сигнал для тривоги.
Висновок: чи потрібні рівнянам зубасті монстри?
Отже, чи потрібна ця іграшка? Відповідь не так проста, як здається.
За словами психологів, які досліджують феномен дорослого колекціонування, Лабубу може бути корисним, якщо ви часто перебуваєте в стресі і потребуєте простого способу заспокоїтися, маєте стабільний дохід і 1500-2000 гривень не пробивають діру в бюджеті, розумієте, що це емоційна підтримка, а не замінник живого спілкування, та любите милі речі і не соромитеся цього.
Водночас експерти з психічного здоров’я попереджають: Лабубу НЕ потрібен, якщо ви витрачаєте на іграшки останні гроші, сподіваєтеся, що плюшевий монстр вирішить серйозні життєві проблеми, починаєте надавати перевагу іграшкам над реальними стосунками або купуєте лише заради хайпу, а не справжньої потреби.
Як підсумовує психологиня Юлія Місечко:
«Якщо це робить вас щасливішими і не шкодить нікому – то чому б і ні? Головне – розуміти межі».
Рівнянам зубасті монстри потрібні рівно настільки, наскільки потрібні будь-які речі, що приносять радість. Не більше, не менше.
Адже іноді навіть дорослим потрібно дозволити собі трохи дитячої радості. Навіть якщо ця радість має дев’ять зубів і коштує непогані гроші.
Анастасія ХАМРОЄВА
А у вас є Лабубу? Розумієте ви цю манію? Пишіть у коментарях – цікаво почути думку рівнян про цей дивний, але милий світовий тренд.
Читайте також: Альпаки біля Рівного: подорож у світ пухнастого спокою