Споживачів просять переоформити взаємини з комунальниками
Про пеню за комунальні борги та інші нововведення в законодавстві, що регулюють відносини між громадянами і надавачами комунальних послуг, наша газета вже писала. Сьогодні хотілося б акцентуватися на одному з важливих аспектів цих змін, який, як правило, залишається поза увагою споживача. Йдеться про угоди, які кожен з нас, хто користується у своїй оселі газом, теплом, водою та електроенергією, має укласти з комунальниками. Зокрема, про нагальну необхідність їхнього переукладення, прописану новим законом.
Нагадаємо, Закон «Про житлово-комунальні послуги» вступив у дію торік, однак окремі його положення стали чинними лише з початку 2019-го. Тепер споживачі на свій розсуд можуть обрати надавача комунальної послуги. Щоправда, механізми цієї процедури чітко не виписані. До того ж реалії показують, що обрати на свій розсуд можна хіба що управляючу компанію (яка виконуватиме функцію жеків).
Ще одне нововведення передбачає укладення нових угод із постачальниками комунальних послуг. У них чітко прописані права і зобов’язання кожної сторони.
Наявні договори про надання комунальних послуг діють тільки упродовж року з дня набуття чинності нового закону (до 1 січня 2020 року). Без укладання відповідного договору послуга не вважатиметься комунальною, тож дія закону на неї не поширюватиметься.
Законодавець прописав три типи таких угод та надав споживачеві право обирати будь-який з них. До того ж можна укласти різні типи договорів для різних послуг, наприклад індивідуальний для газопостачання та колективний для надання тепла.
Отже, базові типи угод такі:
Індивідуальна. Укладається з власником окремої квартири. Це поки що єдино можливий тип угоди на газо- та електропостачання. Передбачає облік наданих послуг на вході і в будинок, і у квартиру, а також абонплату за обслуговування. Поточний ремонт та обслуговування внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку здійснює виконавець на підставі договору. Капітальний ремонт внутрішньобудинкових мереж, через які надається комунальна послуга (наприклад, труб опалення), виконується коштом співвласників багатоквартирного будинку із залученням відповідних служб. Технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем електро- та газопостачання здійснює суб’єкт, визначений співвласниками багатоквартирного будинку, за рахунок співвласників.
Колективний договір з управителем. Співвласники багатоквартирного будинку визначають управителя, підписують із ним угоду, і він укладає договори з постачальниками від імені співвласників. Виконавець відповідає за якість послуги до «входу в будинок». До вартості комунальних послуг не входить плата за абонобслуговування та плата за обслуговування внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку. Технічне обслуговування, поточний і капітальний ремонти цих мереж здійснюються коштом співвласників. Такий тип договору може бути укладений лише за умови наявності будинкового вузла (вузлів) обліку, що забезпечує загальний облік споживання комунальної послуги в будинку.
Договір колективного споживача – ОСББ. Його підписують об’єднання співвласників і надавачі комунальної послуги. При цьому відносини між надавачем послуги, колективним споживачем та мешканцями регулюються статутом такого об’єднання і рішеннями його уповноважених органів управління.
Навіть при колективному договорі кожен окремий споживач несе відповідальність за свою заборгованість. За її наявності постачальник послуги нараховуватиме пеню і в разі необхідності відключить конкретного боржника, а не цілий будинок. Процедура відключення теж прописана в законі. Надавач послуги має попередити боржника про можливе відключення щонайменше за 30 днів до нього. За цей час споживач матиме змогу погасити борг або оспорити правомірність відключення.
Ще одна важлива деталь: закон дозволяє виконавцям комунальних послуг припиняти їхнє надання тим споживачам, які відмовилися укладати угоди про надання комунальних послуг. Виходить, не підписуєш угоду, отже ця послуга тобі не потрібна. Однак за вже отримані послуги так чи інакше заплатити доведеться.
Коментар
Директор ТОВ «Рівнетеплоенерго»
Олександр КОРЧИНСЬКИЙ:
– Як постачальник комунальної послуги наше підприємство заінтересоване, аби споживачі укладали з нами угоди, де будуть чітко прописані зобов’язання та відповідальність сторін. Як цього вимагає закон. Адже нині виникає чимало питань. Ми постачаємо тепло до будинку і вираховуємо їхню вартість відповідно до площі помешкань і наданих послуг. Внутрішні мережі кожного будинку – поза зоною нашої відповідальності. Люди за це платять кошти, однак здебільшого цим питанням ніхто не опікується. Але якщо з мережами виникають проблеми, то звинувачують нас. Потрібно чітко визначити, хто відповідає за ці мережі, хто їх буде обслуговувати, ремонтувати і так далі. Споживачі мають вирішити це самі й укласти відповідні угоди з постачальниками комунпослуг. Чи ми зможемо виконувати такі роботи, вирішуватимемо по кожному будинку індивідуально. Адже в різних спорудах свої опалювальні системи. До того ж мешканці часто порушують їхню роботу, коли на свій розсуд зменшують або збільшують у своїй квартирі кількість батарей, підключають до загальної системи свою «теплу підлогу» чи проводять інші «поліпшення».