fbpx

Теплопостачальне підприємство, ОСББ та споживач: зацікавленні сторони комфорту багатоквартирних будинків Рівного

Діліться інформацією з друзями:

Опалювальний сезон у місті Рівне завершився 16 квітня, а вже з наступного дня головам ОСББ потрібно думати про майбутній осінньо-зимовий період. Отож, мова про те, хто і як має обслуговувати чи ремонтувати внутрішньобудинкові системи опалення та гарячого водопостачання у багатоквартирному будинку.

Особливістю внутрішньобудинкових систем централізованого опалення та гарячого водопостачання у багатоквартирному будинку є те, що вода в них не лише знаходиться під високим тиском, а й має високу температуру. Але ще більшу вартість. Тому важливо добре знати схеми систем і вчасно проводити огляди трубопроводів, їх профілактичне обслуговування чи ремонт.

Почнемо зі схеми системи опалення

Часто співвласники багатоквартирних будинків висловлюють невдоволення тим, що у квартирах занадто холодно або гаряче, а так звана гаряча вода – ледь тепла. Багато хто із споживачів звинувачує в неякісних послугах підприємство Рівнетеплоенерго або ОСББ, не знаючи, хто за що має відповідати.

Межі відповідальності кожної сторони зазначені у низці чинних нормативних документів. Наведемо перелік основних з них, згідно з якими має здійснюватися обслуговування системи теплопостачання, зокрема:
1. Про затвердження Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій – наказ Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 №76.
2. Правила користування тепловою енергією.
3. Правила технічної експлуатації теплових установок та мереж.
4. Правила підготовки теплових господарств до опалювального періоду.

За що в системі теплозабезпечення багатоквартирного будинку відповідає підприємство теплопостачання?

Рівнетеплоенерго виробляє тепло, підігріває воду (на ТЕЦ, котельнях) і постачає його до будинку. При цьому підприємство теплопостачання контролює температуру теплоносія, який має забезпечити нормативну температуру у житлових приміщеннях будинку (більше як +18 °С) та температуру гарячої води (не нижче, ніж 50–55 °С).



ОСББ у межах своєї відповідальності, власними силами або із залученням профільних юридичних осіб:
– виконує регулярне промивання (раз на рік) та балансування внутрішньобудинкових мереж ЦО та ГВП (виконується при справності всієї запірно-регулюючої арматури);
– здійснює видалення повітря із труб (за наявності автоматичних розвоздушувачів і справних кранів Маєвського);
– забезпечує готовність будинку до опалювального сезону;
– погоджує зміни конфігурації внутрішньоквартирних мереж та приладів ЦО і ГВП;
– ліквідує пошкодження внутрішньобудинкових мереж;
– забезпечує коректну роботу обладнання теплопунктів, що перебувають у його спільній власності;
– забезпечує надійну роботу загальнобудинкового лічильника тепла або ІТП.

Не менш важливим є відповідальність споживача (власника квартири)

І ця відповідальність полягає в тому, щоб:
– вчасно сплачувати за послуги ЦО та ГВП;
– утримувати в справності у квартирах свої радіатори, змішувачі, теплові мережі;
– не допускати самовільного переобладнання системи теплопостачання у своїй квартирі (як це часто буває, коли хтось втручається у систему опалення у квартирі, через що перестає гріти цілий стояк). Це потрібно робити лише за проєктом, погодженим із ОСББ);
– запобігати втратам тепла через щілини у вікнах та дверях.

Про збої у роботі систем центрального опалення та гарячого водопостачання свідчать здебільшого такі ознаки:
– низька (нижче за +18°С) температура повітря в квартирі будинку;
– висока (вище за +23–24°С) температура повітря в квартирі будинку;
– поява свищів та підтікань;
– пошкодження теплової ізоляції трубопроводів у неопалювальних підвальних приміщеннях;
– шум (гул) у системі теплопостачання.

Що зумовлює збої в роботі системи центрального теплопостачання

Тут можна визначити наступні основні причини:
– невідповідні параметри (тиск та температура) в системі теплопостачання (що дуже часто буває в Рівнетеплоенерго з різних причин);
– неналаштована або пошкоджена система управління тепловим пунктом будинку (що часто трапляється через некоректно поданий теплоносій);
– самовільне втручання в систему теплопостачання будинку (як правило, цим зловживають власники квартир);
– корозія трубопроводів (фізичний і маральний знос мереж);
– відсутність належної експлуатації (через постійну фінансову неспроможність власників мереж);
– помилки в проектуванні системи.

Що слід зробити, аби позбутися проблем у роботі внутрішньобудинкових систем ЦО та ГВП?

Для того, щоб системи опалення та ГВП працювали без збоїв, потрібно виконувати їхню періодичну ревізію та за необхідності ремонтувати, модернізувати. Треба подбати про вчасне усунення свищів і підтікань, а за необхідності – замінити аварійні ділянки трубопроводів. При огляді труб систем опалення й гарячого водопостачання, які знаходяться в підвалі, звертають увагу на невластиві звуки (шипіння під теплоізоляцією труби), наявність калюж або мокрих плям під трубами, відсутність теплоізоляції. Слід також перевірити кріплення труб до стін та стелі підвалу, переконатися у відсутності протікання на фланцевих та різьбових з’єднаннях та через сальникові ущільнення запірної арматури.

При ремонті трубопроводів системи гарячого водопостачання категорично забороняється застосовувати чорні газові труби. Для заміни пошкодженої ділянки застосовують оцинковані труби, з’єднуючи їх тільки на різьбленні або сучасні поліпропіленові труби, призначені для систем гарячого водопостачання.

Яким чином можна запобігти втратам тепла? Труби системи опалення та системи гарячого водопостачання, які знаходяться в підвалі і на техповерсі, утеплюють, щоб запобігти втратам тепла. Стояки балансують, щоб запобігти температурним перепадам.
Відомості про результати вносять до журналу обліку результатів огляду, стисло зазначаючи, які роботи було зроблено власними силами для негайного усунення недоліків. Тут же зазначається, які роботи ще необхідно зробити і які матеріали для цього потрібні.

Для системи опалення до закінчення опалювального сезону складають опис несправностей, що підлягають усуненню в неопалювальний сезон. Опис необхідно вести регулярно, тому що він є основою для складання переліків ремонтних робіт, профілактики й підготовки систем до наступного опалювального сезону.

Пам’ятайте, що якість послуг централізованого опалення та гарячого водопостачання залежить від спільних зусиль та узгодженості дій усіх трьох зацікавлених сторін: підприємства теплопостачання, ОСББ та самих споживачів.

Ігор ХАНЕНКО, член правління ГО «Ресурсний центр підтримки ОСББ Рівненщини»

Постійно бути в курсі новин Вам допоможе Telegram-канал газети «7 днів»