Нині питання тарифів у Рівному – це ТОП-тема обговорень.
Щоб розібратися у всіх нюансах цього питання, ми вирішили поспілкуватися з начальницею відділу тарифної політики управління економіки міста Наталею ГЛАЗКОВОЮ.
– Дорожчає все – хліб, олія, проїзд, взуття і так далі. Отож, напевне, має зростати й вартість тепла. Але нам із телевізора високопосадовці розповідають, що ціни на опалення повинні залишитися такими, якими вони були рік тому. Що ви, як економіст, думаєте з цього приводу?
– Як на мене, такого бути не може. Розмова про стару ціну не відповідає реальному стану справ. Ціна повинна бути економічно обґрунтованою і такою, що відповідає вимогам законодавства в частині витрат, які стосуються цих послуг. Має бути обґрунтування і калькуляція витрат на надання послуг за видами ліцензованої діяльності. Ціна може не подобатися, але має забезпечувати якісну послугу.
– У понеділок, 18 жовтня, в приміщенні Рівненської ОДА відбулася зустріч керівників ОСББ, чиновників облдержадміністрації та представників міської влади, на якій були присутні народні депутати. Говорили про тарифи і ціни на газ, як однієї з важливих складових собівартості тепла. Газ подорожчав чи ні? Бо на цій нараді одні твердили, що газ подорожчав, інші – навпаки. Мовляв, залишилася стара ціна. А дехто з обласних чиновників запевняв, що газ начебто навіть подешевшав. Отож, скажіть: газ подорожчав чи ні?
– На цій нараді, про яку ви згадали, обговорювали тарифи для населення. Хоча насправді газ подорожчав для усіх категорій споживачів. Якщо говоримо про ТОВ «Рівнетеплоенерго», то коли ми розпочинали свою роботу по розрахунках і проводили відповідний аналіз показників між встановленим тарифом і тим, який ми пропонували до обговорення, з’ясували таку ситуацію. У затвердженому тарифі згідно з постановою НКРЕКП (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг з питань регулювання енергетики та комунальних послуг) від 30.11.2020 № 2255, але який не застосовувався для потреб населення, відбулася зміна вартості природного газу. Такі тарифи не враховували фактичні ціни за газ на сьогодні. У тарифах на теплову енергію для населення, затверджених НКРЕКП, закладена ціна 5375,37 грн за тисячу кубометрів (без ПДВ), а її зростання згідно з Меморандумом зафіксовано до 6183,33 грн/тис. куб. м (без ПДВ). Як бачимо, зростання ціни вже становить 15,1%. Де ми тут бачимо стару ціну? Наголошую, що для населення цифра 6183,33 грн/тис. куб. м (без ПДВ) – це ще не кінцева ціна на газ, бо до цієї ціни ще треба додати вартість послуги із транспортування природного газу. Тут відбулося подорожчання на 10% – з 124,16 до 136,58 грн/тис. куб. м (без ПДВ). А ще до цієї ціни слід додати ціну тарифу з розподілу природного газу, яка зросла на 31,6%. У діючих тарифах ТОВ «Рівнетеплоенерго» врахована вартість послуги з розподілу природного газу в розмірі 725,50 грн/тис. куб. м (без ПДВ). Натомість діюча ціна становить 1680,00 грн/тис. куб. м (без ПДВ). Твердження про те, що ціна не змінилася, м’яко кажучи, є неправдивим. Газ подорожчав і суттєво. Я оперую цифрами, які є в підтверджувальних документах.
– Це по суті те саме, якби вам казали, що ціна долара не змінилася: долар як і був по вісім гривень так і залишився, просто за його транспортування ще треба заплатити двадцять гривень?
– Майже так (усміхається, – авт.).
– Втім, давайте поговоримо про структуру тарифу: з чого він складається і яке місце в ньому займає газ?
– Якщо говорити про те, з чого складається тариф на теплову енергію, то найвагомішим показником у виробничій собівартості, який відноситься до прямих матеріальних витрат є «Паливо». Розрахунок іде відповідно до підтверджувальних документів. І цим документом найперше є договір про постачання природного газу, який укладений в установленому порядку з ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг». Предметом цього договору є постачання газу. Постачальник зобов’язується поставити газ, а замовник газ прийняти та оплатити на умовах договору. Тут визначені обсяги і є ціна в 4-му розділі договору. Це ціна газу, плюс тариф на послуги з транспортування і ПДВ за ставкою 20%. А послуга з розподілу природного газу, яка також входить в елемент собівартості палива, вираховується на підставі іншого публічного договору розподілу природного газу, укладеного з місцевим оператором газорозподільної системи АТ «Рівнегаз».
– Що ще, крім палива, є в структурі тарифу?
– На собівартість теплової енергії впливає також і електроенергія. Зауважу, що у тарифі врахована вартість електроенергії не як для населення, для якого ціна останнім часом не змінювалася, а мова йде про електроенергію для потреб виробництва. А тут також відбувся ріст на 15,9%. Крім того, зросла ще одна складова прямих матеріальних витрат – тарифи на воду для технологічних потреб і водовідведення. Тут відбулося подорожчання на 14,3%. Все підтверджено договорами. Оскільки це виробничий процес, то є витрати, які стосуються таких складових, як запасні частини та інші матеріальні ресурси. Питома вага прямих матеріальних витрат становить 58%. До цього слід додати ще й таку складову, як «заробітна плата працівників», яка становить 15,0%. До зарплати маємо застосувати витрати на єдиний соціальний внесок (ЄСВ), плюс амортизація. Також маємо зважити на орендну плату – це витрати, які несе товариство відповідно до договору оренди цілісного майнового комплексу. Про це відомо публічно і затверджено рішенням сесії. Сюди також входять інші витрати, які підприємство несе і має законні підстави включити їх до тарифу.
– На згаданій нараді в ОДА якось некоректно відгукнулися про роботу фахівців міського управління економіки. Мовляв, дві людини за два-три дні як-небудь порахували і принесли на затвердження нібито якусь нісенітницю. Не будемо торкатися етичної сторони цього твердження. Розкажіть краще, скільки часу і сил відібрала робота над перевіркою розрахунків тарифів?
– Щоб відповісти на це запитання, треба розуміти ст. 19 Конституції України. Ми, як посадовці органу місцевого самоврядування, діємо за законом. На нараді в ОДА замість того, щоб розпочати з доповідей фахівців різних сторін і надати їм можливість обмінятися аргументами, все представили так, аби на початку виступили посадові особи ОДА. Нам слова для відповіді одразу не дали. А далі більш як дві години велися політичні дебати. Лише в фіналі ми мали коротку доповідь. Наприкінці ж усі були втомлені й лише чекали, коли ж усе це скінчиться. Висновок такий: ця нарада була політичною, а не тарифною чи економічною. Державних чиновників аргументовані цифри не цікавили.
Щодо двох фахівців, то справді, у нас тільки дві штатних одиниці тарифного відділу. І я щиро дякую всім. Величезну об’ємну роботу виконали працівники ТОВ «Рівнетеплоенерго», які також працювали і здійснювали підготовку необхідних розрахунків. Ми два місяці разом із начальником управління економіки міста, профільним заступником міського голови, секретарем міської ради, міським головою вивчили всі ці документи, щоб зробити точні розрахунки. Ми обговорювали ці розрахунки з депутатами Рівненської міської ради та членами виконавчого комітету. Тож виконали власний обов’язок, передбачений законом. А як нашу роботу оцінила обласна влада, ви самі бачили.
– Якщо брати складові тарифу за минулий опалювальний сезон і теперішній, як змінилися частки елементів у тарифі і які їхні значення? Як змінилася частка палива чи прибутку підприємства, частка податку, зарплати? Що можна сказати про структури тарифів, якщо порівняти дві діаграми?
– Ось є дві діаграми. У затвердженому тарифі НКРЕКП всього матеріальних витрат 57%, у тарифі ТОВ «Рівнетеплоенерго», який затверджував виконком, всього матеріальних витрат 58%. Пропорція по всіх складових дотримана, але врахований об’єктивний ріст цін. Міська рада не вигадує цих документів, це називається «з незалежних причин для ліцензіата» – об’єктивне зростання цін і т. д. Звинувачення нас обласною владою в помилковому нарахуванні тарифу безпідставне. Щодо прибутку, то він має відповідати інвестиційній програмі, що затверджена сесією міськради, є інвестиційний план. Наша мета зводилася до того, аби в Рівному йшла реконструкція котельні, коли це необхідно, заміна вузла обліку, пошук технічних рішень і т. д. Тому в прибуток включена лише інвестиційна програма, податок на прибуток. Так формується планований прибуток підприємства. Крім того підприємство має кілька видів ліцензованої діяльності. Це слід враховувати. Є повно всякої документації – техпаспорти, корисний відпуск, розрахунок витрат на оренду, розрахунок корисних втрат, амортизаційні відрахування. А ось «інші витрати», про які ви запитували, – це калібрування, послуги вимірювальної техніки, розрахунки паливно-мастильних матеріалів, канцтовари, запчастини, періодична підписка – повно найменувань.
– Наприкінці опалювального сезону 2020/2021 року в лютому вже був Меморандум про ті самі речі, які є в теперішньому, вересневому. Але той, весняний, здається, так і не був виконаний урядом. Де гарантія того, що центральна влада цього разу виконає свої умови?
– Навесні ТОВ «Рівнетеплоенерго» не було нашим ліцензіатом в місті Рівне, тому ми не маємо інформації про виконання того Меморандуму. Але в нас були наші інші підприємства. І по них з боку держави умови дотримані не були. Треба розуміти, що це Меморандум, а не договір. Меморандум фактично до виконання не обов’язковий, про що в тексті документа так і написано. З договором хоча б до суду можна сходити.
У зв’язку з відкриттям ринку газу ми маємо усі зрозуміти, що сподіватися на зменшення вартості комунальних послуг не варто. Легких рішень не буде. Мені б дуже хотілося, аби споживачі за таку ціну отримали якісну послугу, бо й сама безпосередньо є споживачем ТОВ «Рівнетеплоенерго».
Спілкувалася Ольга МАРТИНЮК