В епоху цифрових технологій левову частку інформації ми черпаємо з електронних джерел. Наявність веб-сторінок у державних органів влади, громадських організацій, підприємств і компаній та їхнє якісне наповнення й постійне оновлення дозволяє користувачам краще з ними «знайомитися». Це також і свідчення відкритості та доступності власників сайтів. Не виняток і освітні заклади. Чи відповідають сайти шкіл Рівненщини сучасним вимогам, чи сприяють вони відкритості закладів для громади, – про це спілкуємося з начальником управління Державної служби якості освіти у Рівненській області Святославом Сидоруком.
– Яку інформацію мають розміщувати школи на своїх сайтах?
– Відповідно до статті 30 Закону України «Про освіту» заклади освіти мають формувати відкриті й загальнодоступні ресурси з інформацією про свою діяльність та оприлюднювати відомості і документи відкритого доступу. А інші дані оприлюднюють за рішенням закладу освіти або на вимогу законодавства. Школи, які отримують публічні кошти, та їх засновники зобов’язані оприлюднювати на своїх ресурсах такі документи:
- кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів;
- інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості;
- інформацію про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством.
– Якщо заклад освіти не має свого веб-сайту, де ще може розміщувати публічну інформацію?
– Публічну інформацію заклад освіти може розмістити на веб–сайті засновника.
– Розкажіть, чи справляються з завданням щодо інформування громадськості заклади загальної середньої освіти Рівненщини? Які існують проблеми?
– Практично всі заклади загальної середньої освіти Рівненської області мають власні сайти. Лише 3% шкіл оприлюднюють інформацію на сайтах засновника.
Нині закон надав школам автономію на добір і призначення вчителів. Однак 36% закладів не надають відкритого доступу до інформації про свій кадровий склад, а 56% шкіл не оприлюднюють інформації про вакансії.
32% шкіл області (48,9% шкіл по Україні) не розмістили інформацію про освітні програми, що реалізує заклад.
– Нерідко батьки нарікають, що не мають повної інформації про використання навчальними закладами благодійних коштів. Такі відомості теж мають бути на сайтах?
– Дійсно, відсутність цих даних є однією із причин скарг на діяльність закладів освіти. Останні також мають повідомляти про використання публічних коштів, про перелік та вартість додаткових освітніх послуг. Так, кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання публічних коштів не оприлюднюють на своїх сайтах 37% шкіл. Невтішна ситуація із розміщенням інформації про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством: 48% не розміщують відповідні дані, а 10% розміщують її частково.
Крім того, більша половина шкіл (58%) не висвітлюють порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти. Немає на сайтах 49% закладів інформації про планування заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) (по Україні – 74, 8% і 67,2%).
На половині шкільних веб–ресурсів відсутні документи про закріплену за закладом освіти територію обслуговування, а це може викликати певні труднощі (зловживання), пов’язані із зарахуванням учнів на навчання. 56% – про правила прийому на навчання.
– Яких іще відомостей бракує на таких сайтах?
– 58% шкіл не інформують про своє матеріально–технічне забезпечення. Прикро, що на сайтах 64% закладів середньої освіти немає інформації про умови їхньої доступності для навчання осіб з особливими освітніми потребами.
На 51% сайтів відсутня інформація про структуру та органи управління шкіл. Ще немає достатньо інформації про результати моніторингу якості освіти – 66%. Річні звіти про свою діяльність (за минулий рік) ще не оприлюднили 47% закладів.
– Хто мав би забезпечити оприлюднення усіх цих даних?
– Закон покладає цю відповідальність на керівника школи. Порушення вимог щодо оприлюднення інформації може бути підставою для його дострокового звільнення.
– Чи є в області заклади, які найкраще висвітлюють публічну інформацію?
– В переважній більшості оприлюднюють публічну інформацію міські школи та школи, які розташовані в селищах міського типу.
– На завершення дайте якісь поради керівникам закладів освіти.
– Тим, хто досі не має сайтів, варто їх створити. Чітко та вчасно оприлюднюйте інформацію. Створіть на своїх електронних ресурсах можливість для усіх учасників освітнього процесу обговорювати проєкти рішень.
Спілкувалася Наталія НИРКОВА
Постійно бути в курсі новин Вам допоможе Telegram-канал газети «7 днів»