Під час війни багатьом бізнесменам вдалося зберегти власну справу, перевізши виробництво та торгові точки до відносно спокійних регіонів, де немає військових дій.
Так нещодавно Рівне стало домівкою для мережі FINCA CAFE, якою керує Юрій з партнерами. Свою справу вони перевезли з Київщини. Саме про це вони розповіли нашому журналісту.
– Перше питання, яке виникає, чому Рівне?
–Тому, що я сам рівнянин, – відповідає Юрій. – Мій партнер по бізнесу так само рівнянин. Звідси його родина. Коли були пропозиції стосовно переміщення виробничих потужностей у більш спокійні регіони, то однозначно обрали Рівненщину. Зараз ми говоримо не лише про фірмові кафе, адже ми маємо ще й виробництво. Рівне дуже зручно розміщене логістично і дозволяє доставляти готову продукцію майже по всій Україні з однаковими витратами. Тобто місто практично однаково віддалене від усіх точок України, які зараз дійсно працюють.
– Не боялися конкуренції, адже у Рівному дуже багато кав’ярень?
– Нині в Рівненській області (як і в багатьох інших областях) населення збільшується внаслідок приїжджих. Дехто залишається на довгий час, а дехто – проїздом. Але рівень споживання кави значно виріс. Взагалі нашою компанією проводилися аналітичні дослідження відносно того, наскільки забезпечена Україна точками роздрібної торгівлі мережі HoReCa (розшифровується як Hotel, Restaurant, Cafe – сленговий термін, який об’єднує готелі, кафе, ресторани). Якщо порівнювати з концентрацією таких роздрібних точок у Європі, то нам треба відкрити на 40% більше закладів, де продається кава для того, щоб досягти європейського рівня. І це сприймається нормально. Кавові напої можна вивести на перше місце за рівнем споживання.
Не просто людина, котра вміє готувати каву
– Працівники, які були у вас на Київщині, теж приїхали до Рівного?
– Деякі приїхали з нами. Дехто вже повертається до домівок, де напруга трошки спала. Але ми плануємо навчати бариста і працевлаштовувати їх безпосередньо в Рівному. Проблема кваліфікованих спеціалістів існувала, є і буде. Тому плануємо брати на роботу тих, хто має бажання. Зараз дуже активно працюємо над впровадженням у Рівному навчальних процесів на базі державних навчальних центрів, які вже існують. Доцільно запровадити отримання сертифіката державного зразка, для тих, хто пройшов такі курси. В Києві у нас існувала спеціалізована школа бариста. Очолював її Лексо Калдані, який зараз, до речі, знаходиться тут. І це не просто людина, котра вміє готувати каву. Він розбирається в зерні, знає всі технологічні процеси такими, які вони мають бути. Це спеціаліст, який має сертифікати Specialty Coffee Assotiation як суддя на конкурсах бариста. Такі чемпіонати зазвичай проходили у Львові, Києві чи Одесі. Його рівень дає можливості об’єднати зусилля з навчальними закладами в Рівному і надати багатьом людям знання та офіційний документ. Надалі вони можуть будь-коли і будь-де в світі стати у нагоді при працевлаштуванні.
Зараз ми готуємо сайт про відкриття курсів та плануємо надати послуги не лише для нових людей на первинні курси бариста, а й підвищувати рівень знань тих, хто вже має певний досвід у цій галузі.
Ми зіткнулись з таким явищем у Рівному, що дуже багато бариста, які працюють досить давно, недооцінюють переваги фільтр-кави. Це спосіб приготування, коли, по-перше, по-іншому смажиться кава, по-іншому мелеться, має більш високий рівень якості. Але це відкриває дуже багато смакових дескрипторів (аромат, смак, післясмак).
– Розкажіть про ваші заклади для любителів кави. У них є якісь особливості?
– Концепція наших закладів – це дати споживачеві зрозуміти різницю в якості продукту при демократичній ціновій політиці. Це досягнуто завдяки тому, що у нас власний імпорт. Наші фахівці їдуть в Африку або в Латинську Америку на плантації, відбирають каву, яка відповідає певним критеріям. Підписується угода, організовується логістика, проводиться розмитнення і далі вже вступають у дію спеціалісти, які знають, що з кавою можна зробити. Відпрацьовують алгоритм, при якому з певної конкретної кави можна витягнути максимум смаку.
Епіцентр кавової культури у західному регіоні України
– Розкажіть, як вам працюється в Рівному?
– Починати на новому місці завжди досить складно. Хоча у нас були плани розширення бізнесу, відкриття франшизи і практично все було для цього готове, але плани зруйнувала війна. Тому зараз, враховуючи, що виробництво знаходиться тут, будемо намагатися створити у Рівному, так би мовити епіцентр ідеї, кавової культури у західному регіоні України. Адже у нас не зовсім стандартна концепція. Ми пропонуємо свої послуги та продукцію як для споживачів, так і для партнерів-власників кафе, обсмажників кави. Тобто обладнання, наповнення асортиментним рядом, обслуговування та консультації найвищого рівня для будь-якого закладу.
Наша мережа закладів відрізняється від звичайних тим, що ми пропонуємо не лише випити кави, купити пачечку додому і купити собі гейзерну кавоварку, в якій можете і вдома зробити смачну каву. Можна придбати суперавтомат, якщо в цьому є необхідність (для прикладу, якщо ви – власник мережі АЗС). Ми пропонуємо партнерство для встановлення суперавтоматичних кавомашин, забезпечуємо сервіс, надаємо можливість придбати обладнання через лізингову компанію, забезпечуємо кавою на обраний смак. Крім того, можемо надати обладнання для випічки. При цьому маємо чіткий і доступний прайс на обслуговування високого класу на різну цінову політику.
Українці нині формують світогляд для всієї Європи
– Перевезти бізнес – це не просто. Особливо в умовах війни. Чи виникали труднощі вже коли переїхали у Рівне?
– Скоріше навпаки. Ми відчули шалену підтримку місцевих людей на будь-якому рівні. Хоча саме зараз у будь-якій ситуації і будь-якій точці України люди радо допомагають одне одному. Зараз ми розуміємо, що безвідповідальність прирівнюється до зради. Це по-перше. А, по-друге, ми сильно відрізняємося психологічно і ментально від недружніх сусідів. Україна зараз взагалі буде в Європі лідером. Українці нині формують світогляд для всієї Європи. Тому, що саме людські цінності мають бути новими стандартами для всіх.
Не зважаючи на те, як непросто було перевести бізнес. Бо це виявилося складнішим, ніж починати з нуля. Тому що на попередній локації порушуються всі торгівельні, фінансові, господарські відносини. І тут також треба все починати з нуля – зустрічатися, домовлятися, доводити. Якість продукції має бути на першому місці. Адже низькосортні, контрафактні, контрабандні і несертифіковані продукти насправді знищують місцевий бюджет, небезпечні для здоров’я і псують репутацію закладу.
І дуже важливо донести до клієнтів, які проявляють інтерес до нашої продукції, що це вже навіть не комерція. Це більше ідеологія виховання нового споживача, який хоче заплатити кошти і отримати високоякісний продукт з історією. Якщо звернути увагу на упаковку, то там є повна історія походження кави. Написано звідки вона – країна, регіон, сорт арабіки, висота плантації над рівнем моря, запах, смак, післясмак і оцінка за шкалою SCA. Це організація, яка єдина у свій час ввела стандарти оцінки якості кави.
– Що можна порадити людям, які не можуть наважитись перевозити бізнес в інші регіони?
– Давати поради – справа невдячна. Тим більше будь-який успішний бізнесмен з досвідом знає, що треба робити. Тому що лише він може оцінити індивідуально для себе рівень загрози і які проблеми можуть виникнути при перевезенні виробництва чи активів до іншого регіону. Але безумовно, якщо є ризик руйнування, захоплення чи (що більш суттєво) якщо є загроза життю персоналу, то треба збирати всіх і переміщувати в більш безпечне місце. Щоб потім, коли ми переможемо, була можливість відродитися і далі розвиватися.
Запрошую рівнян – поціновувачів смачної кави та просто всіх, хто любить каву, до нас спробувати дійсно якісний продукт. Кажу не тільки про каву, а й про какао, випічку власного приготування, авторську кондитерку…
Наталія ЯГУЩИНА
А ви знали? Як зробити смачну каву?
Чи знаєте ви, як готується кава по-польськи? Будь-який офісний працівник знає цей рецепт. Кава насипається у чашку і заливається окропом. Є один секрет: це має бути кава крупного помолу і не темного обсмаження. А от якщо ви готуєте каву в джезві, то краще змолоти каву до стану цукрової пудри.