ОСББ: як платити менше за опалення і не мерзнути у своїх квартирах

Діліться корисною інформацією з друзями:

Цей варіант – не найкращий для усунення недоліків теплопостачання у будинку. Але стане у пригоді для багатьох ОСББ, які хочуть поліпшити його якість. Тож як платити менше за опалення, при цьому не мерзнути взимку у своїх квартирах? Про все по порядку і простою мовою розповідає член правління ГО «Ресурсний центр підтримки ОСББ Рівненщини»Ігор ХАНЕНКО.

Ігор ХАНЕНКО, член правління ГО «Ресурсний центр підтримки ОСББ Рівненщини».

Почнемо з того, що люди у нас різні: комусь при 16 градусах в хаті тепло, а комусь і при плюс 21 холодно. Отож, неможливо врахувати усі індивідуальні побажання 100, 200, 300 мешканців, оселі яких обігріваються централізованим опаленням.

7 днів у ТелеграміСвіжі новини для тих, у кого мало часу

Новини які не потрапили на сайт ми розміщуємо в Телеграмі

Правила чітко кажуть: температура у квартирі повинна бути не нижчою, ніж 18, а для кутових кімнат – 20 градусів. Отже, характеристика «холодно/не холодно» і «холодні батареї/гарячі батареї» – це не аргумент.

Підставою для аналізу температури повітря у приміщені мають бути показники термометра. Також існують певні правила щодо термометрів у квартирі. Він повинен розташовуватись на стіні, на висоті, не нижче за 1,5 метри від підлоги. При цьому слід уникати розташування термометрів в місцях протягів.

Перед головою ОСББ постає завдання забезпечити комфорт у квартирах (температура у помешканнях має бути не нижчою, ніж встановлена норма) і знайти оптимальний режим, який дозволяє не переплачувати за непотрібний надлишок тепла.

Забезпечення тепла – річ фізична. Це означає, що вона залежить від фізичних законів і абсолютно спокійно можна розрахувати параметри тиску, температури подачі теплоносія для досягнення комфортної температури в квартирі.

Якщо на вході в будинок подається правильний тиск, правильна температура і внутрішньобудинкова система налаштована, у квартирі не може бути холодно і не може бути температура нижчою, ніж встановлена норма. В такому випадку (якщо ці умови виконуються, а у помешканні холодно) шукати проблему потрібно у самій квартирі. Але у нас дуже часто все буває навпаки.

На проблему з теплом енергоаудит відкриє очі

Але зараз не про це. Є проблема з опаленням в будинку, чи занадто великі платіжки за тепло, а в сусідньому будинку платять менше. Тоді потрібно щось робити. А що саме робити? Те, що зробили в сусідньому будинку? Не факт. Будинки усі різні.

Отож, «так само, як у сусідів» – абсолютно невірно. Що робити в вашому будинку, може сказати тільки енергоаудитор, який проведе енергоаудит будинку.

Енергоаудит дасть вам можливість не малювати в уяві й вигадувати, що саме треба зробити, а чітко, з конкретними цифрами побачити, що саме потрібно зробити для економії і комфорту. Енергоаудит відповідає на питання: як воно було, який стан зараз, що потрібно зробити, щоб було краще і скільки це орієнтовно коштуватиме? А ще спрогнозує, яку орієнтовну економію ви отримаєте після модернізації будинку.

Насправді енергоаудит відкриє вам очі. А додатково ще й зекономить ваші кошти. Адже ви собі можете лише гадати і придумувати, що потрібно. Наприклад, відразу міняти всю систему, дах, утеплювати будинок, на що потрібно умовно 20 млн грн.

А енергоаудит може показати, які заходи дадуть найбільшу економію. Він підкаже, що треба зробити в першу чергу, а з чим можна почекати (якщо кошти обмежені). Можливо, варто поміняти лише половину системи, збалансувати чи лише прочистити систему. Хоча, як показує практика, насправді найбільшу економію дає лише повний комплекс робіт.

Ідемо далі. Після енергоаудиту потрібно виготовити документацію.

Експертиза проектно-кошторисної документації є обов’язковою, якщо робитимете модернізацію за кредитні/державні кошти.

Розробка чи виготовлення документації дає розуміння: яким чином оптимально, дотримуючись встановлених державою норм, нормативів і правил, модернізувати нашу систему. Документація – це інструкція для підрядників: що саме і як потрібно зробити. Для нас, голів ОСББ, – це інструкція для перевірки: чи дійсно все правильно зроблено (в реальності таким наглядом займається сертифікований інженер технагляду). А також це – гарантія того, що все дійсно буде працювати саме так, як і повинно працювати.

Сумніваєтеся? Зверніться до експерта

Кошторисна частина документації дасть вам уже чітку цифру (практично до гривні), яку необхідно буде потратити на заплановані роботи. З цього моменту можете збирати гроші.

Якщо хочете перевірити, чи справді підрядник зробив вам хорошу документацію, віддайте її на експертизу. Експертиза документації – це офіційний документ, який чітко підтвердить вам (або заперечить), що документація розроблена за всіма правилами і нормативами. Тобто підтвердить, що там немає ні «золотих лопат», ні кошторису на «півтора землекопа», ні зарплат у мільйон гривень.

Обирайте перевірених

Рухаємося далі і вибираємо підрядника. Тут писати можна багато, але дам декілька порад.

Вибирайте того підрядника, який має уже хоч кілька таких реалізованих проєктів. Під час робіт будуть виникати нюанси (а вони точно будуть), і підрядник повинен вміти їх вирішити.

Вибирайте підрядника, який буде вам пропонувати найдорожче (або найвідоміші бренди). Тих, хто пропонують найдешевше, відкидайте зразу. Під час уточнення переліку робіт з «дорогим» підрядником ви зможете сторгуватися на «середню» вартість обладнання. «Дорогі» підрядники мають в арсеналі як дороге, так і за середньою ціною обладнання. Дешеві фірми торгують лише дешевим.

Усі роботи, що потрібно зробити, можуть тривати від 2 до 5 місяців. Все залежатиме від розмірів вашого будинку. Починайте роботу таким чином, щоб встигнути закінчити її до початку опалювального сезону.

Що і яку економію дає?

За відсутності лічильника нарахування проводяться за «умовно встановленими нормами». Використали ви їх чи не використали – нікого не цікавить. Отримай свою норму і оплати її.

Встановлення лічильника дасть можливість чітко знати, скільки спожито теплоносія. А ще – мати впевненість у тому, що ви платите виключно за те, що спожили.

Лічильник лише обліковує спожите тепло. Тепер ним, теплом, потрібно ще правильно користуватись. Тобто розподіляти. Добавляти за необхідності (коли холодно), чи зменшувати, коли забагато (за теплої погоди).

Можна регулювати опалення вручну, виділивши для цього людину, яка буде по 5 разів на день прикривати та відкривати вхідні та зворотні засувки. Тоді перше, що треба запам’ятати, керування кульовими кранами – невірно. Кульові крани не передбачені для позицій «трошки привідкрити». Вони можуть бути або повністю відкриті, або повністю закриті. Тому кульові крани нерідко псуються і виходять з ладу.

Вихід один – ставити автоматику. Це – спеціальні крани, клапани, насоси, фільтри, датчики. В кожному випадку набір розраховується для конкретного будинку.

Автоматична система з погодним регулюванням буде брати покази з датчика температури назовні і підлаштовувати систему таким чином, щоб у квартирах постійно була комфортна температура.

У разі досягнення комфортної температури система буде самостійно закривати вхідний кран, тим самим зменшуючи забір теплоносія з міської мережі (тоді ви не сплачуватимете за тепло). А коли теплоносій в системі охолоне, вона (система) самостійно відкриє вхідний клапан і знову напустить гарячого теплоносія.

Мало хто звертає увагу на прохідність труб, мовляв, а що там дивитись? Труба та й труба. А вони, труби, за 30 років забиваються.Їхня прохідність зменшується. Тепловіддача через зашлакованість зменшується. Чи багато ви бачили комплексних промивань системи опалення в багатоквартирних будинках ? Я не знаю жодного такого випадку. А ми ж пам’ятаємо, що отримали у спадщину будинки, яким по 20, 30, 40 і навіть 50 років.

Промивка системи не дасть чітко вираженої економії, але вона точно є. Окрім того, промивка дасть можливість покращити якість подаваного теплоносія.

Для того, щоб зрозуміти стан мережі вашого будинку, замовте вирізку фрагментів мережі в кількох місцях. А саме, поблизу теплопункту, посередині й у віддалених частинах будинку.

Одним – холодно, іншим – гаряче

Одна з найпоширеніших проблем – непрогрівання дальніх під’їздів.

Теплова траса входить у будинок з одного певного боку. Найбільше страждає під’їзд і квартири, які знаходяться найдалі від входу теплоносія в будинок. У нас, скажімо, вхід у другому під’їзді. Відповідно перший і третій – найдальші. Тепло подається з постійним тиском і певною температурою.

В результаті ми маємо ситуацію, коли мешканці дальнього під’їзду обурюються: «Холодно, а ми платимо гроші». Натомість мешканці найближчого до входу теплотраси під’їзду обурюються: «Занадто жарко, навіщо переплачуємо!»

Для того, щоб вирівняти споживання між під’їздами, систему необхідно обов’язково збалансувати. Дати більше тепла в дальній під’їзд і трохи менше – в ближній.

Насамперед, варто встановити під’їздні балансувальні крани (клапани), а також манометри і термометри. Після їх встановлення ви матимете чітку інформацію з приладів про те, яка на вході в під’їзд температура і який тиск. Температура та тиск на вході в кожному під’їзді повинні бути однакові. Якщо ні, шукайте проблеми в будинкових магістральних трубах. Утеплюйте їх, шукайте мікровтрати тощо.



Ми пам’ятаємо, що кожна квартира певним чином – індивідуальна. Кутові потребують більшого нагріву, центральні – меншого. Стояки з південної сторони потребують тепла менше, ніж з північної. Коли у вас збалансовані під’їзди, пора збалансувати стояки.

Для цього існують балансувальні клапани. Їх є багато, різних – до вибору, до кольору. Основний поділ – це автоматичні і ручні. Встановивши клапан на кожен тепловий вертикальний стояк, ви зможете відрегулювати подачу уже більш ювелірно.

Балансування системи для нашого ОСББ виявилось рішенням двох проблем. За 30 років нарешті запрацювали батареї кутових квартир1-го і 3-го під’їздів, які були завжди ледь теплими. Також «запрацювали на повну» кілька проблемних стояків. За рахунок збалансування зменшилась кількість спожитого теплоносія.

І ще про дрібниці

Хоча правильно було б сказати «важливі дрібниці». Звинувачуючи усіх навколо, мешканці часто забувають про себе. Про свої квартири. Забувають, що саме вони несуть відповідальність за усі комунікації в межах своєї квартири і за правильне утримання помешкання. Основні проблеми в квартирах, які впливають на те, що «холодно» і «батареї не так гріють».

Старі непрочищені батареї, грубий шар масляної фарби на них (можна фарбувати спеціальною радіаторною фарбою срібного кольору). Хоча на цю проблему є різні погляди. Експерти кажуть, що це забобони. Мовляв, колір не грає ролі і що вартує малювати чорною фарбою.

Але це ще не все, бо маємо забиті триходові крани, відсутність екрану за батареєю, батареї заставлені столами, тумбочками, прикриті довгими шторами (все це заважає нормальній циркуляції теплого повітря в кімнаті).

Додайте до цього щілини у вікнах, нові, але дешеві, металопластикові вікна, які нічого не зберігають, засохлі ущільнювачі у вікнах та дверях і, відповідно, протяги. А також – неправильний монтаж вікон (найбільше тепла «втікає» саме через щілини між вікнами і стінами).

Всі ці недоліки в переважній більшості є причиною низької температури у квартирі, навіть за повної справності внутрішньобудинкових мереж і якісного теплоносія.

Ігор ХАНЕНКО, член правління ГО «Ресурсний центр підтримки ОСББ Рівненщини»

 

 

Постійно бути в курсі новин Вам допоможе Telegram-канал газети «7 днів»