У передсвятковому ажіотажі, як у мутній воді, добре ловити довірливих і неуважних покупців. Насамперед щоб нажитись на них, а заодно збути неходовий, залежаний товар. У нашому редакційному досьє назбиралося чимало фактів ошукування покупців, переважно в супермаркетах. Запобігти кожному такому випадку навряд чи вдасться. Та ми вирішили діяти за принципом: поінформований, значить озброєний. Тож обережно: знижки і підробки!
Нам достеменно не відомо, у яких масштабах робляться підтасовки, але, схоже, в торгівлі не гребують правилом: з миру по нитці. Можливо, вдаючись до якогось із описаних нижче методів «нагрівання» покупців, продавці таким чином намагаються покрити збитки через крадіжки чи порчу товару. Навряд чи це правильний вихід. Бо люди, які розповіли нам про такі прикрі факти, відверто зізнавались: вони зовсім чи надовго забували дорогу до тих закладів торгівлі, де їх бодай раз ошукали.
Кидалово на грамах і не тільки
До пори до часу довіряючи написаному на ціннику, більшості покупців і на думку не спаде переважувати розфасований товар чи звіряти його ціну. А потрібно. Щоб вас не «кинули» на гроші.
– Коли я принесла додому кульок із розфасованими родзинками, то очам своїм не повірила написаному на ньому: на приклеєній наліпці зазначалось, що я купила не родзинки, а мак (він коштував майже удвічі дорожче за родзинки),– емоційно розповідала нам свою історію пані літнього віку.– Звісно, я почувалась винуватою за свою неуважність і не понесла назад підтасовку. Але цей супермаркет став викликати у мене неприємний осад, відтоді я ходжу в інший магазин.
Замість філе – лід
Рівнянин Юрій, любитель риби, поскаржився нам, що разом з рибиною, про яку на етикетці писалося, що вона пройшла так звану суху заморозку, отримав кілька чималих кавалків льоду за ціною дорогого філе. Коли поклав те розморожене філе на пательню, то від нього залишилась заледве половина маси, решта розтанула разом з льодом. Для підтвердження навіть сфотографував покупку, що так розчарувала його.
Знижки-обманки?
Для когось повчальною буде ось така ситуація. Купила пенсіонерка в супермаркеті свої улюблені цукерки «Корівка», трохи залежані, але повелась на 20-процентну знижку. Повна їхня вартість була 86 гривень за кілограм, то, прикинула, зі знижкою вийде десь 70 гривень. Та пізніше згадала, що забула купити хліб. Тому заходить у наступний магазин. Яким же було розчарування жінки, що біля самого дому її улюблені «Корівки», не залежані, а свіжі, продають лише по 55,55. Її порада: не поспішайте з купівлею вподобаних продуктів у першому-ліпшому магазині, краще по можливості пригляньтеся до цін у різних торговельних закладах.
Не варто втрачати пильність і біля каси, судячи хоча б із такого прикладу. Купує студентка кілька упаковок вафель зі знижкою: для себе і подруги. Але касир пробиває їх чомусь по одній, бо, мовляв, треба провести окремо знижку на кожну. Та замість чотирьох пачок пропонує заплатити за п’ять. Дівчина-покупець помітила це. Касир вибачається, мовляв, якусь «пропікав» двічі випадково. А може, й не випадково? І хто з нас щоразу перевіряє чеки? Багато хто їх навіть не бере.
Або такий випадок. Молода мама заплатила повну ціну за недешеву молочну суміш, хоча й на упаковці значилась 50-відсоткова знижка. Касир просто не побачив (чи не захотів побачити) наліпку зі знижкою. Жінці, хоча вона й виявила це одразу біля каси, ніяково було відволікати касира від роботи, бо там якраз стояла чимала черга. Вважайте, вона одна «подарувала» магазину кілька десятків гривень.
«Вигідна» пропозиція
На це слово можете повірити продавцям, але кому така пропозиція вигідна, все ж перевірте. Може виявитись, що не вам. Буває, що на місці, де має лежати товар за вигідною ціною, його нема. На підтвердження цих слів нам надіслали фото, зроблене нещодавно в магазині однієї з мереж супермаркетів. Реально там лежить сир, на третину дорожчий, ніж значиться у «вигідній» пропозиції. Цікавимося відсутністю товару за пропонованою ціною. Продавець-консультант пояснює, що така ціна була, але лише на два окремі різновиди цього сиру. Чому нову, реальну ціну «забули» поставити, вона не пояснила. Мабуть, щоб ми з вами самі поміркували над цим «чому» і зробили висновок.
Класика обману
Товар лежить не навпроти свого цінника. Свідомо чи ні, але дуже часто на полицях магазинів цінники біля ходового товару зміщають. Тож людина із задоволенням кладе продукт у кошик: нібито й товар добрий, і ціна. Якщо не загляне в чек, то так і не здогадається, що в її гаманець залізли таким ось підступним чином.
Акції-приманки
Під виглядом акційної покупки доброго вина ще один рівнянин приніс додому пляшку дорогого, але за повну, а не акційну вартість, яка значилась на ціннику біля товару в гіпермаркеті. Суть «приманки»: акція вже закінчилася, а старий цінник залишився. Його теж «забули» поміняти. Ціна згаданої «дрібниці» для покупця – понад 30 гривень. Та й на смак вино, бідкався чоловік, виявилося не вартим і акційної ціни. А скільки було таких покупців? Хтозна.
Сподіваємось, зібрані нами приклади обману покупців загострять вашу увагу, шановні читачі, і ви проявите пильність, перед тим як підійти для оплати товару до каси. Як правило, саме через втрату пильності ми переплачуємо чималі кошти, на що й розраховують спритники від торгівлі. Буває, продавці чи касири роблять це без якогось корисливого умислу, а в поспіху чи з неуважності. Та й у такому разі розплачуватись доводиться покупцям.
Тему досліджувала Марія КОРНІЙЧУК