Як розповів директор ТОВ «РОЕК» Сергій Безсмертний, під час карантину чимало споживачів почали нехтувати обов’язком щодо оплати за спожиту електричну енергію і заборгованість за електропостачання в Рівненській області суттєво зросла.
Якщо станом на 1 січня 2020 року побутові споживачі боргували за спожиту електрику 106 млн грн, то станом на 1 липня борг населення зріс до 126 млн грн.
На жаль, величезні заборгованості накопичили і управителі багатоквартирних житлових будинків. Станом на 1 липня, сукупний борг управляючих компаній, ЖКП та ОСББ перевищив 8 млн грн. Близько половини цієї суми – борги ОСББ.
– На жаль, багато споживачів сприйняли норми ухваленого Верховною Радою закону про протидію поширенню коронавірусу як дозвіл не сплачувати за отримані послуги, – констатує Сергій Безсмертний.
Директор ТОВ «РОЕК» підтверджує, що згідно з вказаним документом на час дії карантину та протягом 30 днів після його завершення забороняється нараховувати та стягувати неустойки (штрафи, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги та припиняти/зупиняти надання житлово-комунальних послуг у разі їх несплати або оплати не в повному обсязі.
Проте, як тільки обмеження припинить свою дію, ТОВ «РОЕК» звертатиметься до ПрАТ «Рівнеобленерго» з ініціативою про відключення від електропостачання боржників.
Не варто накопичувати борги – це призведе до незапланованих витрат у подальшому, коли доведеться розраховуватися відразу за кілька місяців однією сумою, – переконує посадовець. Адже відключення боржників від електропостачання будуть відновлені у повному обсязі після скасування заборони, викликаної карантинними заходами.
– Тим більше, протягом карантину ми не припиняємо розсилку споживачам повідомлень про накопичену заборгованість та попереджень про відключення, – додає Сергій Безсмертний. – Законодавство не зобов’язує нас повідомляти про відключення додатково. Тож боржники повинні бути готові до такого розвитку подій.
Нагадаю, що Законом України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги споживач зобов’язаний сплатити пеню. Нарахування пені починається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку внесення плати за житлово-комунальні послуги. Такі заходи можуть бути застосовані через 30 днів після завершення карантину.
Водночас звертаю вашу увагу, що норми закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби COVID-19» не стосуються непобутових споживачів – управителів багатоквартирних житлових будинків, в тому числі управляючих компаній, ЖКП, ОСББ.
Нагадаємо, що усі вони є юридичними споживачами. Саме тому ТОВ «РОЕК» вже зараз ініціює їх відключення перед оператором системи розподілу. У випадку, якщо йдеться про колективного споживача, в залежності від умов договору може бути відключений увесь будинок, а можуть відключатися місця загального користування. Така робота стосовно управителів багатоквартирних житлових будинків-боржників вже проводиться. Приклад: багатоповерхівки ТОВ «Рівне Дім Сервіс» і ТОВ «УК Рівне Дім Сервіс», загальна заборгованість якого перед ТОВ «РОЕК» перевищує 2 млн грн.
– Хочу наголосити: через багатомільйонні борги за електропостачання можуть постраждати і сумлінні споживачі. Адже, незважаючи на пандемію вірусу COVID-19 та запровадження в Україні карантину, виробники, постачальники, оператори системи розподілу електроенергії продовжують працювати у штатному режимі та забезпечувати населення та непобутових споживачів електричною енергією. Крім того, ринок електричної енергії працює таким чином, що усі закупівлі проводяться авансом, тому невчасні розрахунки ставлять під загрозу закупівлю електричної енергії для решти споживачів Рівненської області. Так чи інакше, тенденція до зменшення рівня оплати може призвести до перебоїв із наданням послуги електропостачання. Якщо хтось із мешканців будинку сумлінно сплачує, а хтось накопичує борги, то проблема виникає у всіх, а не тільки в того, хто не сплатив. Тому прохання до споживачів не накопичувати заборгованість і вчасно розраховуватися за електроенергію, – підсумував директор ТОВ «РОЕК».
Розмовляла Алла ЛІХАЧОВА
Постійно бути в курсі новин вам допоможе telegram-канал газети «7 днів»