З 2027 року українська старша школа стане трирічною та профільною. Учні після 9 класу обиратимуть напрям навчання залежно від своїх інтересів і планів на майбутнє.
Рівне вже готується до цих змін: у місті формують мережу академічних ліцеїв, де навчатимуться учні 10–12 класів. Така модель має допомогти школярам краще зрозуміти, ким вони хочуть бути, і цілеспрямовано готуватися до обраного фаху або університету.
Про те, як проходитиме перехід і що важливо знати батькам та школярам, розповідає начальник управління освіти Рівненської міської ради Андрій Мазур.

Що таке профільна старша школа і навіщо вона потрібна
– Пане Андрію, що означає поняття «профільна старша школа» і чому її створення є важливим етапом реформи освіти?
– Профільна старша школа є частиною загальної реформи «Нова українська школа», яка розпочалася ще у 2017 році. Її головна мета — підвищити якість освіти та надати учням можливість обирати напрям навчання, який відповідає їхнім інтересам і планам на майбутнє. Це не просто структурна зміна, а нова філософія освіти. Вона спрямована на те, щоб учень отримував глибші знання саме з тих предметів, які будуть необхідними для вступу до закладу вищої освіти або подальшої професійної діяльності.
Що обиратимуть учні після 9 класу
– Які можливості відкриються для учнів, які закінчать 9 клас у червні 2026 року?
– Після завершення 9 класу школярі зможуть самостійно обирати свій подальший освітній шлях.
Перший варіант – продовження навчання в 10 класі в академічному ліцеї, якщо дитина планує вступ до закладу вищої освіти.
Другий варіант – навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, де можна здобути конкретну професію, отримувати стипендію і швидше вийти на ринок праці.
Третій варіант – вступ до закладів фахової передвищої освіти, які дають можливість здобути спеціальність і диплом фахового молодшого бакалавра, що стане добрим фундаментом для подальшого навчання.
Четвертий варіант – навчання у закладах спеціалізованої освіти: мистецьких, спортивних, наукових, військових чи безпекових ліцеях. Якщо дитина має особливі здібності або талант, у таких закладах вона зможе отримати поглиблені знання у відповідній галузі.
Як зміниться мережа шкіл у Рівному
– Як саме зміниться мережа шкіл у Рівненській громаді після впровадження цієї реформи?
– Наразі у Рівненській міській територіальній громаді функціонує 35 закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності. Це 9 гімназій, 25 ліцеїв і 1 навчально-реабілітаційний центр «Особлива дитина» для дітей з особливими освітніми потребами.
Після реформи кількість ліцеїв суттєво зменшиться. Згідно з рішенням виконавчого комітету Рівненської міської ради від 5 листопада 2024 року №126, у громаді функціонуватиме шість академічних ліцеїв: №8, №13, №20, «Український», «Колегіум» та об’єднаний ліцей «Лідер»-«Елітар». У цих закладах навчатимуться лише учні 10–12 класів. Вони будуть відокремлені від початкової школи та гімназії. Решта закладів працюватимуть як гімназії, тобто забезпечуватимуть освіту лише до 9 класу.
Чим відрізняється академічний ліцей від звичайної школи
– Чим академічний ліцей відрізнятиметься від звичайної старшої школи, до якої ми звикли?
– У нинішній системі старшої школи всі учні вивчають однаковий набір предметів. В академічному ліцеї все буде інакше: учень вивчатиме обов’язкові предмети — українську мову і літературу, історію та громадянську освіту, математику, іноземну мову, фізичну культуру — а також самостійно обиратиме профільні дисципліни.
Для прикладу, в ліцеї «Лідер»-«Елітар» уже сформовано два основні кластери.
Перший – STEM-кластер, який включає профілі з поглибленим вивченням хімії, біології, математики, фізики, інформатики, технологій та економіки.
Другий – соціально-гуманітарний кластер, що передбачає поглиблене вивчення історії, громадянської освіти, географії та іноземної мови.
Навчання відбуватиметься у змінних групах, залежно від обраного профілю, з використанням інтегрованих курсів, модульної системи та сучасних форматів оцінювання
Як учні обиратимуть профіль.
– Як відбуватиметься вибір профілю? Адже дев’ятикласники – це ще підлітки, які не завжди можуть чітко визначитися зі своїм майбутнім.
– Це справді важливе питання. Ми чудово розуміємо, що у 15 років не кожен готовий зробити остаточний вибір. Тому модель профільної школи передбачає адаптаційний 10-й клас. Це своєрідний перехідний етап, під час якого учень може надолужити прогалини у знаннях, перевірити, чи підходить йому обраний профіль, і за потреби змінити напрям.
Повноцінне профільне навчання починається в 11-му і 12-му класах, коли дитина вже більш свідомо визначається зі своїми інтересами та планами на майбутнє.
Як комунікуватимуть реформу з батьками та школами
– Коли йдеться про зміни, завжди з’являються чутки, домисли й напруга. Як уникнути дезінформації та паніки серед батьків і учнів?
– Ми вже розробили інформаційну стратегію, щоб забезпечити прозорість і зрозумілість процесів.
Насамперед проведено анкетування серед учнів дев’ятих класів та їхніх батьків. Ми прагнемо з’ясувати, наскільки вони поінформовані про реформу профільної школи, чи готові до переходу в нову модель, які мають очікування і тривоги.
Отримані результати допоможуть скоригувати подальшу комунікацію та навіть мережу навчальних закладів, щоб вона відповідала реальним запитам громади.
Крім того, в кожній школі відбуваються зустрічі з педагогічними колективами, учнями та батьками, де керівники закладів роз’яснюють суть і переваги профільного навчання, а також можливі варіанти вибору профілю в місті.
Як відбуватиметься вступ до ліцеїв
– Як саме відбуватиметься набір учнів до академічних ліцеїв? Чи передбачено конкурс?
– Вступ до академічних ліцеїв буде відкритим, без територіального обмеження. Це означає, що учень зможе вступити до будь-якого ліцею, який його зацікавить, незалежно від місця проживання. Якщо кількість охочих перевищить кількість місць, буде проведено конкурс. Але всі критерії цього конкурсу будуть прозорими, зрозумілими та справедливими.
У разі великого попиту ми готові розширювати мережу ліцеїв або відкривати додаткові класи, щоб жодна дитина не залишилася без можливості навчатися в бажаному профілі.
– Яке головне послання Ви хотіли б передати батькам і учням перед початком цих змін?
– Ми усвідомлюємо, що зміни завжди непрості, але вони необхідні. Профільна школа – це не просто реформа, а нова якість освіти. Це про право дитини на власний вибір, про її розвиток, мотивацію та впевненість у майбутньому.
Управління освіти Рівненської міської ради робить усе, щоб цей процес був зручним, прозорим і зрозумілим. Ми хочемо, щоб кожна дитина в нашій громаді почувалася підтриманою, а не розгубленою. Ми запрошуємо до співпраці всіх — учнів, батьків, учителів. Реформа стане успішною лише тоді, коли кожен з нас буде її свідомим учасником.
Розмову вела Мирослава ЖОВТАН
