У Рівному вперше за багато років минулого тижня не відбулося планове засідання конкурсної комісії з визначення перевізників на міських автобусних маршрутах.
І не тому, що немає охочих брати участь у тендері. Хоча їхня кількість і справді щоразу зменшується, бо цей бізнес уже давно не приносить колишніх надприбутків. Причиною перенесення відбору автобусів послужило невиконання перевізниками передбачених конкурсною угодою умов.
– Під час попереднього огляду майже 50 одиниць транспорту перед конкурсом, який мав відбутися 7 серпня, виявилося, що чимало автобусів не готові до нього,– розповідає заступник міського голови Рівного Сергій Васильчук.– Машини почищені недобросовісно, у салонах – порвані штори, пошматований лінолеум на підлозі. Окремі маршрутки не пройшли техогляд, дехто з перевізників подав не всі необхідні документи. Отож прийняли рішення: оскільки автобуси не зовсім підготовлені до конкурсу, відповідно до постанови Кабміну маємо право перенести засідання конкурсної комісії. Ми перенесли його на 16-те число. Перевізникам дали десять днів на ліквідацію виявлених недоліків. Адже за що люди мають платити гроші? За безпечну і комфортну їзду.
Претензії до роботи рівненських маршруток виникали й раніше. Рівняни скаржилися на порушення графіка руху, пізні виїзди і ранні з’їзди з ліній, неохайний зовнішній вигляд і антисанітарію в салонах, незадовільний технічний стан автобусів, брутальність водіїв тощо. Та щоразу, зі слів Сергія Васильчука, назрілі проблеми вдавалося вирішувати після профілактичних бесід із перевізниками. Та на минулій сесії низка депутатів висловила невдоволення функціонуванням маршрутів №№ 35, 42,43, 44, 47, 58 і 65. За їхніми словами, маршрутки в Басовому Куті, Тинному і Золотієві курсують лише в години пік, в інший час, особливо ввечері, просто з’їжджають з лінії.
– На виконання доручення міського голови Володимира Хомка, після того як деякі депутати озвучили на сесії претензії до роботи окремих маршруток,– повідомляє начальник міського управління транспорту та зв’язку Віталій Миронюк,– відбулися робочі зустрічі з перевізниками під головуванням заступника міського голови Сергія Васильчука. До нарад долучилися міські депутати Анатолій Чугуєвець, Любов Романюк і Роман Яворський. Розглядали ситуацію по кожному маршруту окремо. Картина справді тривожна, хоча на це були як об’єктивні, так суб’єктивні причини.
Найбільше невдоволення, зі слів Віталія Миронюка, викликали 43 і 44-й маршрути, де після їхньої реорганізації працювало по 5 одиниць транспорту. Крім того, депутати виділили на цей рік окреме фінансування за перевезення пільгових категорій. При цьому поставили категоричну умову: автобуси мають виконувати певну кількість рейсів і дотримуватися графіка руху. На перших порах це дало позитивні результати, машини їздили як годинник.
– Та, на жаль, підготовка до конкурсу і збіг певних обставин,– веде далі начальник міського управління транспорту,– призвели до того, що одночасно зі строю вийшло відразу чотири машини. Працює лише три одиниці транспорту, а з 15 серпня виїде після ремонту ще один автобус.
Віталій Миронюк зауважує, що ситуація з обслуговування пасажирів Басового Кута не настільки критична, як може видатися. Адже через цей масив їздить 10 автобусів 37-го маршруту, 10 – 43 і 44-го маршрутів, 5 – 42-го, і 20 машин 38-го маршруту. Всього до Басового Кута їздить 45 одиниць транспорту. Більше того, за ініціативою міського депутата Анатолія Чугуєвця було реорганізовано рух за маршрутом
№ 38, де машини їздять до 22-ї години (щоправда, у вечірній час зі збільшеним інтервалом).
– Заявити, що виконали всі напрацьовані домовленості, досягнуті в ході робочих зустрічей, на жаль, не можу,– підсумовує начальник управління транспорту.– Але 75–80 відсотків від того, про що домовилися, вже зроблено. Думаю, за лічені дні виправимо ситуацію по 43 і 44-му маршрутах і повністю знімемо назрілу проблему.
Заступник міського голови Рівного Сергій ВАСИЛЬЧУК:
– Питання незадовільної роботи деяких маршрутів порушується не вперше. Цього разу розмова була більш принциповою: є проблема, її треба вирішувати. Сідаємо за один і стіл, давайте свої пропозиції. Але відразу застерегли перевізників: вже завтра вимагаємо порядку на маршрутах.
Так, є об’єктивні причини. Не вистачає водіїв, бо багато їх поїхали на заробітки за кордон. Негативно позначилося на ситуації і те, що перед конкурсом, 7 серпня, з’їхало з маршрутів чимало автобусів, щоб підготуватися до відбору транспорту. За збігом обставин ситуація на окремих маршрутах стала критичною, зокрема по 42, 43, 44 і 35-му.
Та нам вдалося домовитися з перевізниками про покращення ситуації. Наприклад, по 58-му маршруту, на якому працює 10 одиниць транспорту, з 15-го числа додатково залучаємо ще один автобус і встановлюємо такий інтервал руху: вранці – 10, а ввечері
(з 17 до 20-ї години) – 25 хвилин.
Тепер щодо нарікань на маршрутки № 47 (Льонокомбінат – Аеропорт), які на зворотному шляху, набивши салони пасажирами із села Вересневого, не зупинялися на вулицях Січових стрільців, Гайовій, Іванова і т.д. Вирішили, по-перше, зменшити інтервал руху в ранковий час до 5 і до 5–7 хвилин у період з 17 до 20-ї години, а вдень він становитиме 15–20 хвилин. Залишається питання по Вересневому, бо це не територія Рівного. Але то вже інша розмова.
Що ж до маршруту № 42 (Автовокзал – Луцьке кільце), то домовилися: автобуси впродовж дня будуть їздити з інтервалом 10 хвилин, а з 19 до 21-ї – до 30 хвилин.
Поліпшилася ситуація на 35 і 65-му маршрутах, на яких з 10 серпня збільшена кількість автобусів. Крім того, домовилися, що на маршруті № 35, де працює 16 одиниць транспорту, автобуси будуть возити пасажирів до 21-ї години. Інтервал руху в будні має становити 6–10, а у вихідні до 20 хвилин.
Одна й та ж проблема стосується багатьох маршруток – вони завершують роботу в період з 17 до 18-ї години. Такий графік руху, звісно, нам не потрібний. Треба, щоб люди мали можливість скористатися послугою маршрутки хоча б до 21-ї години. Адже не в усіх робота закінчується о 17.15, а ще є дітки, які у вечірній час відвідують гуртки, секції, мистецькі студії і школи. Як їм добратися додому, якщо маршрутки з’їжджають з лінії о шостій вечора?
Сподіваюся, що вже найближчим часом робота маршруток суттєво поліпшиться і не буде викликати жодних нарікань.
Депутат Рівнеради Анатолій ЧУГУЄВЕЦЬ:
– У проведеній заступником міського голови Сергієм Васильчуком робочій нараді взяли участь перевізники, начальник міського управління транспорту Віталій Миронюк, а також ми, депутати міської ради – я і Любов Романюк. Усі мали можливість висловити свою думку з приводу незадовільної роботи маршруток, щоб мати повну картину стану перевезень.
Візьмімо, для прикладу, ситуацію на маршруті № 43, де налічується п’ять одиниць транспорту. З’ясувалося, що автобуси не мають, як це повинно бути, по два водії. Тому, відпрацювавши передбачену нормативами кількість годин, вони з’їжджають з маршруту. Крім того, ще два автобуси не виходять на лінію через поломку. Я розумію проблеми перевізників. Але давайте з розумінням ставитися й до людей, які стали заручниками чиїхось негараздів.
У ході тендеру перевізники підписують з міським управлінням транспорту угоду, умови якої вони мусять виконувати, незважаючи ні на що. Більше того, перевізникам, які працюють на 43-му маршруті, з міського бюджету виплачується компенсація за перевезення пільговиків. Це в середньому по 500 гривень за день на кожну маршрутку. Тому не можна сказати, що 43-й маршрут повністю збитковий. Але, як бачимо, маршрутки все одно не їздять за затвердженим графіком руху. Відтак питання постало руба: підписали угоду – дотримуйтесь її. Можливо, після нового тендеру на цьому маршруті з’являться додаткові автобуси і проблема зникне сама собою. Перевізникам дали десять днів, за які вони мають усунути всі недоліки.
Голос народу: враження далеко не найкращі
Коли мова заходить про роботу міського громадського транспорту, зазвичай доводиться чути: «Ви ще не знаєте, що таке погано! Гляньте, що в інших містах робиться!» Втім, рівняни живуть у Рівному, а тому їм ближче те, що мають у рідному місті. Ось як вони оцінюють роботу маршруток.
Ілона, рівнянка:
– Міським маршрутним транспортом я користуюся щодня. Мешкаю на вулиці Дворецькій, а працюю на Данила Галицького, тож до роботи мушу їхати маршруткою.
В нашому районі є 42, 43 і 44-й маршрути. Часто таке враження, що вони найгірші. Доводиться довго чекати. 43-тю, здається, взагалі зняли чи вона їздить украй рідко. 42-ю маршруткою можу доїхати з дому до роботи без пересадок, однак увечері після 19-ї години вона взагалі не курсує, як і на вихідних. Тому складно дістатися з роботи чи з центру додому.
Самі автобуси, що перевозять людей, старі, напівзруйновані. До водіїв особливих претензій не маю, хоч іноді трапляються й такі, що поводяться грубо. Хотілося б, щоб загальна картина змінилася, були новіші маршрутки й не потрібно було їх чекати по пів години чи навіть довше.
Микола, рівнянин:
– Міськими маршрутками користуюся нечасто. Але враження про них не найкращі. Більшість автобусів просто «вбиті»: сидіння та поручні затерті, обдерті, підлога вгинається, здається, що там нечасто прибирають. Страшно взятися за поручень. Трапляються й нечемні водії, які м’яко кажучи, погано спілкуються з пасажирами. Ввечері дістатися маршруткою з Північного чи Ювілейного до центру досить складно чи й неможливо.
Катя, рівнянка:
– У нашому місті з громадським транспортом така цікава ситуація, що о 22-ій годині їздять переважно таксі. Маршрутку чи тролейбуса о цій порі можна й не чекати, їх просто вже немає на лінії. В такий час багато хто ще добирається додому з роботи, адже, приміром, супермаркети чи деякі торгові центри працюють допізна. І така ситуація в усьому місті.
Що ж до якості послуг, то в мене часто складається враження, що наші маршрутники не людей перевозять, а беруть участь у якихось швидкісних перегонах. Не встигли люди на зупинці вийти-зайти, уже зачиняються двері і вмикається повний газ. Вони обганяють одне одного, «підрізають». Про пасажирів і їхній комфорт у цей час ніхто не думає.
Тему досліджували Василь ГЕРУС і Наталя НИРКОВА