Вийшов перший в українському журналістикознавстві навчальний посібник про творчість інформаційного агентства, написаний практиком.
Методичні поради, які дає у навчальному посібнику заслужений журналіст України Віктор Мазаний, дадуть можливість студентам засвоїти важливі для написання новин правила, що діють в усіх інформаційних агентствах світу.
Автор тут демонструє цінний досвід, адже має тридцятирічний стаж роботи власним кореспондентом Українського національного інформаційного агентства Укрінформ – світового засобу масової інформації, який видає тексти українською, англійською, німецькою, французькою, іспанською, польською, японською мовами. Ця обставина надзвичайно суттєво вплинула на виклад навчального матеріалу, який має ознаки популярного, доступного для сприйняття та дає можливість зануритися в атмосферу цікавої журналістської творчості.
Прикметно, що це перший в Україні навчальний посібник із журналістики інформаційного агентства, автором якого є працівник цього засобу масової інформації.
Така обставина зумовлює новаторський підхід і до демонстрації теоретичних засад написання новини, інтерв’ю й коментаря – основних жанрів інформаційних агентств. Крім того, подано зразки творчого доробку автора українською та англійською мовами.
У посібнику детально показано, як журналісти інформаційних агентств неухильно виконують вимоги редакційних кодексів, що є основою культури створення, для прикладу, новини. І який би елемент новини автор не брав, він вміло, на високому методичному рівні пояснює принципи її побудови. Наприклад, викладаючи фундаментальну аксіому про те, що новини на сайти інформаційних агентств не випускають, якщо немає покликання на джерело, обґрунтовує таку вимогу, виходячи із принципів загалом сприймання інформації реципієнтом і надання їй достовірних ознак.
Автор, який є доцентом факультету журналістики Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені академіка С. Дем’янчука, звертає увагу на необхідність чіткого усвідомлення особливостей жанру новини, серед яких – об’єктивність, точність, правдивість, збалансованість. Він також аргументує, що для новини інформагентства категорично неприйнятною є присутність авторського «я», адже цим порушується принцип об’єктивності. І наголошує: для споживача новин повинно бути зрозуміло, звідки журналіст дізнався про нові факти, як їх оцінюють конкретні свідки, очевидці, посадові особи тощо.
Саме до останніх та до багатьох інших ідентифікованих джерел автор радить звертатися журналістові, якщо той прагне виконати вимоги, що ставляться до якісної журналістики.
У порадах, показуючи способи покликання на джерело, автор цілком слушно стверджує, що саме цитата підвищує довіру до тексту. Він також дає можливість зрозуміти, використовуючи приклади новин, у якому місці журналіст має наводити непряму чи пряму мову тих, хто виступає коментатором подій, фактів, явищ, висловлює своє враження тощо.
Цінними у посібнику є методика написання новин та поради, як її втілюють професіонали. Це ефективний і своєрідний майстер-клас, адже Віктор Мазаний показує, зокрема, як визначати інформаційний привід для новини, виконувати при її написанні правило однієї теми, створювати заголовок новини для сайту українською та іноземною мовами, викладати інформацію за принципом «перевернутої піраміди», використовувати бекграунд тощо.
Приділено значну увагу мові та стилю новини та контекстам, що виникають за допомогою гіперпосилань.
Цей посібник є внеском як у теорію журналістики, так і в практику, адже він запропонував системний підхід до вивчення жанру новини інформаційного агентства та практичного використання таких знань.
Володимир Садівничий,доктор наук із соціальних комунікацій, професор Сумського державного університету