2021 рік приніс нам суттєві зміни в земельному законодавстві й щодо ринку земель, і щодо управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, і щодо планування використання земель.
У тримачів землі з’явилася надія, що за бажання вони на своїй ділянці зможуть безперешкодно збудувати будь-що: магазин, житловий будинок, майстерню побутових послуг…
Власники земельних ділянок були впевнені, що з 24 липня 2021 року вони за заявою без складнощів: розроблення проєкту землеустрою, прийняття рішень міською радою зможуть здійснювати зміну цільового призначення земельних ділянок. Бо, відповідно до законодавчих змін, у пункті 6 статті 20 Земельного кодексу України було задекларовано, що зміна цільового призначення сформованої земельної ділянки не потребує розроблення документації із землеустрою та прийняття рішень органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (крім рішень про встановлення і зміну цільового призначення земельних ділянок, розпорядження якими здійснюють такі органи).
Але насправді спрощення і пришвидшення процедури зміни цільового призначення земельної ділянки не відбулося. Що ж заважає цьому процесу?
Справа у тому, що за Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» (№ 711-IX від 17.06.2020) до моменту внесення до Державного земельного кадастру відомостей про функціональні зони зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється, як і раніше. Тобто за проєктами землеустрою щодо їх відведення. І місцеві ради, на території яких розташовані відповідні земельні ділянки, як і раніше, приймають рішення про зміну цільового призначення земельних ділянок. Тобто і проєкт розробляється, і рішення приймається. Єдина відмінність – дозвіл на розроблення проєкту землеустрою на земельну ділянку приватної власності отримувати не потрібно.
Отже справа спрощення замикається на розробленні функціональних зон і внесенні їх в ДЗК? І так, і ні.
Згідно із Законом № 711-IX сільські, селищні, міські ради повинні до 1 січня 2025 року забезпечити внесення до Державного земельного кадастру відомостей про функціональні зони територій. До внесення в Державний земельний кадастр відомостей про функціональні зони належність земельної ділянки до функціональної зони визначається відповідно до плану зонування або генерального плану населеного пункту або детального плану території.
Відповідно до цього ж Закону № 711-IX власники земельних ділянок можуть здійснювати зміну цільового призначення без розроблення проєкту землеустрою, якщо земельні ділянки розташовані у межах функціональних зон, визначених генеральними планами населених пунктів, планами зонування, затвердженими до набрання чинності цього закону або протягом двох років з дня його опублікування, якщо розроблення генплану або плану зонування розпочалося до набрання чинності цим законом.
Чи можна тепер стверджувати, що якщо населений пункт має генеральний план, план зонування, то можна спростити процес зміни цільового призначення і не робити проєкт землеустрою? Не все так однозначно…
До внесення в Державний земельний кадастр відомостей про функціональні зони можна здійснити зміну цільового призначення без проєкту землеустрою. Але тільки в тому випадку, коли буде отримано витяг з містобудівної документації про функціональну зону. Форма такого витягу обов’язково повинна бути затверджена Кабінетом Міністрів України. Але поки що такої форми немає. І не тільки форми.
Відповідно до того ж Закону № 711-IX у шестимісячний строк з дня його опублікування повинні були бути розроблені Порядок розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації, класифікатори видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила його застосування, які затверджуються Кабінетом Міністрів України. Та ж сама Форма витягу з містобудівної документації є складовою «Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації» і також затверджується Кабінетом Міністрів України з іншими нормативно-правовими актами, необхідними для реалізації цього закону.
Але ці нормативні акти досі не розроблені!
Отож, доки не будуть введені всі вище згадані документи, буде діяти старий механізм зміни цільового призначення із розробленням проєкту землеустрою і затвердженням його на сесії міської ради.
Людмила ТУРОВСЬКА, депутат Рівненської міської ради