Електронні пристрорї: як не потрапити в пастку?
Сучасне життя важко уявити без електронних пристроїв. Тепер, у час пандемії, вони особливо довели свою практичну цінність: не виходячи з дому, діти можуть вчитися, а дорослі – працювати. Проте необачне використання електронних пристроїв не тільки не полегшує життя, а навіть призводить до серйозних проблем. Однією з них є залежність від гаджетів. І найбільше через неї потерпає молодь.
Чи це дійсно так шкідливо й небезпечно? Так. За словами рівненського педагога Ірини РУДЮК, залежність від електронних пристроїв своєю силою перевищує навіть залежність від куріння. Не маючи постійного доступу до гаджетів, багато дітей та підлітків відчувають психологічну «ломку».
– Вони стають дратівливими і починають панікувати, – пояснює Ірина Рудюк. – Така залежність викликає стрес і депресивні розлади, до того ж може спричинити недосипання та низьку успішність.
Крім того, через надмірне користування електронними пристроями юні особи ніби втрачають зв’язок із реальністю. Ірина Рудюк застерігає: «Неконтрольоване використання гаджетів заважає молодим людям досягати життєвих цілей і руйнує те, що вони мають поза межами електронних пристроїв, які стають єдиним сенсом їхнього життя».
Як можна допомогти дітям і підліткам мудро користуватися гаджетами і не потрапити в пастку залежності від них? Фахівці стверджують, що довірливе спілкування в колі сім’ї, щира увага й батьківське навчання є найкращим захистом. У цьому переконалася рівнянка Наталія Валага, мама двох дітей.
– Ми з чоловіком зауважили, – розповідає вона, – що дуже дієвим є відверто спілкуватися з дітьми та пояснювати, чому варто бути обачними, користуючись електронним пристроєм. Крім того, ми намагалися показати альтернативи того, як можна проводити вільний час без гаджетів. Наприклад, часто збиралися цілою сім’єю, щоб пограти в настільні ігри та просто поспілкуватися в приємній, дружній атмосфері.
Також пані Наталія поділилася, що ще допомогло їхній сім’ї.
– Хорошими помічниками стали поради з книжки «Запитання молодих людей. Практичні поради (том 1 і 2)». Вона допомагає ліпше розуміти дітей і знаходити для них правильні слова».
А як молоді люди реагують на таке навчання? П’ятнадцятирічна Яна Фіщук з Рівного ділиться: «Я розумію, що хоч яким би цікавим було те, що я дивлюся, воно не принесе ніякої користі. До того ж забирає багато цінного часу. Тому батьки допомагають мені контролювати свій час, щоб я не просиджувала години в інтернеті. Також мені дуже допомогла анімація «Мобільний пристрій: пан чи слуга?». У ній дуже цікаво й доступно пояснюється, наскільки небезпечною може бути залежність від гаджетів».
Отже, коли батьки допомагають дітям правильно розставляти пріоритети і навчають їх мудро використовувати час, електронні пристрої приноситимуть користь, а не шкоду. А сімейні цінності лише міцнішатимуть.
У наступній статті детальніше поговоримо про те, як допомогти дітям навчитися організованості й самодисципліни.
Марта КУЛІЙ