Впровадження електронного квитка обійшлося в суму близько 12 мільйонів євро!
З січня наступного року Рівне переходить до впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в громадському транспорті. Як це відбуватиметься? Які переваги від цього отримає місто? Чи варто хвилюватися від нововведення пільговим категоріям населення? На ці та інші питання відповідає заступник міського голови Євгеній ІВАНІШИН.
– Ми з колегами за дорученням виконувача обов’язків міського голови Рівного Віктора Шакирзяна кілька місяців тому розпочали підготовку до впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в громадському транспорті. Тут немає терміну – рано чи запізно приступили до цієї робити. Львів, Київ, Вінниця та інші міста ініціювали впровадження електронного квитка років п’ять тому. І робили вони це в трохи інший спосіб – за кошти територіальних громад закуповували обладнання, валідатори, і на якесь комунальне підприємство покладали функції оператора. Це насправді дорого коштує.
Для розуміння ситуації: громаді одного з обласних центрів впровадження електронного квитка обійшлося в суму близько 12 мільйонів євро!
Без електронного квитка тільки Рівне та Ужгород
Практично в усіх обласних центрах України, крім Ужгорода й Рівного, в громадському транспорті є електронні квитки. Я зі своїми колегами вивчав досвід впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в Києві, Львові, Івано-Франківську, Луцьку, Тернополі, Хмельницькому, Вінниці, Житомирі. Дехто прямо нам казав: не робіть так, як ми. Бо, приміром, у нас була така ідея, але її не реалізували, оскільки виявилася дорогою чи тривалою. Інші чесно розповідали про «підводні камені» в цій справі.
Місяць тому наша команда вносила певні корективи.
– Яким шляхом пішло Рівне?
– За останні роки ця сфера послуг непогано розвивається. Нині є хороший спосіб впровадження електронного квитка – обрання оператора шляхом укладення з ним інвестиційної угоди. Виходячи з цього, основне завдання нашої громади – знайти оператора під час проведення конкурсу.
У чому суть інвестиційної угоди?
Інвестор має самостійно закупити обладнання, встановити, обслуговувати, налаштувати систему підтримки тощо. Тобто він займається абсолютно всім. Місто на впровадження цієї автоматизованої системи взагалі не витрачає кошти. Натомість завдяки інвестору отримуємо якісну систему оплати та контролю за наданням транспортних послуг.
Ми хочемо розуміти: як їздить транспорт, скільки пасажирів перебуває у кожному конкретному автобусі чи тролейбусі, у пікові години навантажень. Чи доїжджає громадський транспорт у певні години до своїх кінцевих зупинок? Бо з цього приводу часто є нарікання пасажирів.
У цілому, ми хочемо з’ясувати обсяг пільгових перевезень пасажирів. Без впровадження електронного квитка це зрозуміти неможливо. У цьому проєкті Віктор Шакирзян поставив перед нами дві головні цілі. Перша – підвищення якості надання транспортних послуг, а друга – отримання даних про перевезення пасажирів. Щоб на основі цих даних наші колеги з департаменту інфраструктури і благоустрою, управління транспорту і зв’язку могли якісніше підлаштувати транспортну модель. Наприклад, ми розуміємо, що в нас по вівторках з 7.45 до 8.15 – пікове навантаження. А отже, треба, щоб у цей час тролейбуси їздили частіше. Це можемо дізнатися тільки з даних цієї системи.
Облік пасажирів
– Яким чином буде здійснюватися облік пасажирів?
– Облік пасажирів здійснюватимуть валідатори, бортові комп’ютери, які будуть встановлені в громадському транспорті.
– Що натомість отримуватиме оператор за обслуговування цієї системи?
– За це він отримуватиме певний відсоток від вартості проїзду. Який це відсоток – це є одним із предметів конкурсу. Чим нижчий відсоток запропонує інвестор, тим більше він набере балів за свою конкурсну пропозицію. І тим більше шансів у нього перемогти.
Систему будемо впроваджувати насамперед у комунальному транспорті – в тролейбусах, а згодом і в маршрутках. Але, очевидно, що електронний квиток не може цілісно існувати без приватного.
– Якщо система запроваджується і на маршрутках, то таким чином звільняємо водія бути касиром.
– Так! Взагалі, основна ідея полягає в тому, щоб у кінцевому підсумку вивести обіг готівки з транспортного засобу. Щоб водій не був залучений у збиранні грошей, щоб його ніхто не відволікав.
Ми розуміємо, що в цьому процесі багато перехідних періодів. Не всі люди, особливо старшого віку, вміють добре користуватися смартфоном чи платіжною карткою. Дехто навіть її немає. Ми будемо виготовляти для пільгових категорій населення персоніфіковані пластикові транспортні картки. Вони будуть задіяні в систему.
– Для пільгових категорій населення буде передбачена кількість поїздок у місяць?
– Це дуже важливий елемент. Наразі ми не знаємо, скільки достеменно є пільгових поїздок. І як правильно керувати цим процесом. На етапі впровадження автоматизованої системи про це рано ще говорити. І взагалі, чи варто обмежувати кількість поїздок для пільгових категорій.
У ході впровадження електронного квитка будемо отримувати дані, на основі яких ухвалюватимемо те чи інше рішення. Взагалі, електронний квиток – це хороша річ для управлінців.
Конкурс для операторів
– Що можете сказати про проведення конкурсу для операторів автоматизованої системи?
– Минулого тижня відбулося засідання міськвиконкому, на якому ми ухвалили рішення про проведення конкурсу. Затвердили його умови, склад конкурсної комісії. Плануємо провести конкурс до кінця грудня і, в ідеалі, обрати переможця. Чому в ідеалі? Бо ми собі сформували вимоги, як має впроваджуватися електронний квиток. Претендент, який запропонує найнижчий відсоток, найшвидші терміни впровадження, найкраще обладнання, теоретично мав би бути переможцем. Але, можливо, ми поставили надто високі вимоги, і виявиться, що на цей конкурс ніхто заявок не подасть. Ситуації можуть бути різні. Та я сподіваюся, що конкурс все-таки відбудеться.
– Які фірми можуть брати участь у конкурсі?
– Насправді юридичних осіб, які можуть виступити оператором, в Україні небагато – до десятка. Приміром, електронний квиток у Луцьку, Костополі впроваджувала турецька фірма. Є рівненська фірма, яка частково дотична до електронного квитка. Є київські, чернівецькі, львівські компанії. Хто запропонує кращі умови – той стане переможцем конкурсу.
Василь ЗАКРЕВСЬКИЙ
Читайте також: Перший лісорубний е-квиток в Україні видали на Рівненщині
- За закриті укриття буде адміністративна і кримінальна відповідальністьВерховна Рада України прийняла в цілому проєкт Закону про адміністративну та кримінальну відповідальність за відсутність доступу до укриттів або їхнє не облаштування. Про це повідомив заступник Міністра внутрішніх справ Богдан Драп’ятий