Нещодавно розпочався опалювальний сезон, традиційно виникають проблеми з подачею до осель рівнян тепла. У всіх бідах, як правило, звинувачують теплопостачальників. Хоча здебільшого причина криється в будинках, за підготовку до зими яких несе відповідальність управитель.
На чому керівникам об’єднань співвласників необхідно акцентувати свою увагу, щоб не було нарікань на холодні батареї у помешканнях? Про це журналістові «7 днів» розповів голова правління ОСББ «Відінська 15» Роман ЦАКОВСЬКИЙ, за плечима якого 16-річний стаж роботи в теплопостачальному підприємстві.
– Романе Леонідовичу, з чого, скажімо, молодому голові правління ОСББ варто було б починати свою роботу, щоб мати менше клопотів через теплопостачання?
– Та це, напевне, стосується не тільки молодих, а й декого з бувалих очільників об’єднань співвласників. Людина, яка береться за управління будинком, повинна усвідомити, що вона автоматично стає керівником. Отож, бере на себе цілковиту відповідальність за стан справ у будинку. Але бути керівником ще не значить знати все і достеменно. Для прикладу, директор школи відповідає за весь навчальний процес. Але ж він не проводить уроки замість фізрука, учителя математики чи української мови. На це є відповідні фахівці. Те ж саме й голова ОСББ. Він не може бути спеціалістом в усіх галузях. Хоча, звичайно, добре б було, якби керівники об’єднань співвласників проходили якісь навчання, щоб мати бодай елементарне уявлення про господарство житлового будинку. В іншому випадку він просто приречений перетворитися на безпорадного скаржника.
Отже, правило №1: ніколи нічого не крутити в системі теплопостачання самому, бо це може лише ускладнити ситуацію. Виникли питання – звертайтеся до фахівців. Натомість дехто з голів ОСББ починає телефонувати до Рівнетеплоенерго, до того ж не може толком пояснити в чому проблема. От і дорікає. Мовляв, у мене «не гріє», бо ви тиску не даєте. А про який тиск мова іде, людина й сама не розуміє. В Рівнетеплоенерго вже наслухалися скарг таких «спеціалістів», тому й не поспішають відгукуватися на їхні звернення. У цьому здебільшого голови ОСББ самі винні. Якщо б людина перед тим, як телефонувати в Рівнетеплоенерго, сама розібралася, в чому причина, що не гріє, то ситуацію набагато простіше можна було б вирішити.
– А ви самі звертаєтеся до теплопостачальників?
– І таке буває. Але спершу сам намагаюся в усьому розібратися. А вже тоді повідомляю в диспетчерську, що у певному будинку така-от проблема. Ми те і те зробили, а в нас немає того чи того. Диспетчер розуміє, що це проблема «тепловиків», тож направляє ремонтну бригаду. Ще жодного разу не було, щоб відмовили. Приїхали, зробили – і жодних проблем.
Тобто має бути якесь порозуміння. А щоб воно було, треба розбиратися в тому, чим займаєшся. Або, як вже казав, звертатися до фахівців. Тоді не було б таких випадків, коли в будинку, наприклад, розладжена автоматика, а винним в цьому Рівнетеплоенерго роблять.
– Які проблеми з початком опалювального сезону виникають найчастіше?
– Найчастіше не гріє рушникосушка. Особливо у п’ятиповерхівках. Це не вина ні «тепловиків», ні ОСББ, а конкретних мешканців. Щоб вирішити проблему, треба фахово підходити. Провести обстеження, перевірити всі квартири, щоб з’ясувати: хто і що наробив. Тобто необхідно знайти шкідника, а відтак вирішити цю проблему.
Нерідко скаржаться, що немає тепла у віддалених квартирах. Це здебільшого трапляється у великих будинках. Усе через те, що розбалансована система. Буває, неправильно підібрані насоси. Треба масу часу витратити, щоб все налагодити. Нерідко через помилку проєктанта неправильно сконструйовані вузли. А потім доводиться з’ясовувати, чому не гріє. Тож проєктанта треба підбирати за відгуками: не того, хто дешевше бере, а хто якісно робить. І як мінімум дає гарантію, що буде гріти, а не буде виправдовуватися, що у вас, мовляв, замулена система чи якась інша проблема.
Буває, що виникає проблема з опаленням в якісь окремо взятій квартирі. Треба шукати причини в оселі. Інколи просто кран батареї перекритий або ж із вікон дме, бо ущільнювач згнив. Голові правління ОСББ, якщо він не фахівець у цій галузі, важко самому знайти причину. Зрештою, він і не мусить ходити по квартирах, аби з’ясовувати, що і як. Натомість має знати: до кого і коли звертатися.
– Не раз доводиться чути, що ручне регулювання температури теплоносія вигідніше, ніж автоматичне. Це справді так?
– Взагалі такого, як ручне регулювання, немає. Засувка подачі теплоносія повинна бути завжди повністю відкритою. А якщо і є якась економія, то це за рахунок віддалених точок – торцевих квартир чи осель на нижніх поверхах. Я не раз у таких випадках не без сарказму кажу: «Тим, хто мерзне, відріжте у квартирах батареї». Чого людина має платити за те, чого не отримує? Тобто вручну взагалі заборонено будь-що регулювати.
Буває, звичайно, скаржаться, що стоїть ІТП, а платіжки більші, ніж в будинку, де вручну регулюють. А які ж вони, платіжки, можуть бути? Ви ж уже не економите за рахунок того, що сусіди мерзнуть. Дехто, чиї квартири ближче до ІТП, у свою чергу нарікають, що в них стало холодніше. Ну звичайно, якщо було 25-26, а стало, як в усіх, 22 градуси, це відчутно. Але ж платять усі однаково. Тому й тепло у квартирах має бути однакової температури.
Беззаперечна перевага ІТП в тому, що він вирівнює температуру для всіх. Щоправда, індивідуальний теплопункт має бути грамотно налаштованим. Крім того, не спить ні вночі, ні вдень, а цілодобово реагує на температуру повітря надворі. А відтак регулює температуру теплоносія. Ось, скажімо, надворі ввечері плюсова температура, а з котельні дали більшу температуру, бо підігріли гарячу воду. ІТП у таких випадках автоматично зменшує температуру: подає теплоносій не плюс 56, а 40 градусів. Він уміло виконує свою роботу без втручання людини.
– Романе Леонідовичу, що в ідеалі треба зробити в будинку, щоб економити на платіжках за тепло?
– Ідеальний варіант – поставити на батареях у квартирах розподілювачі. Зараз ті, які утеплилися і поставили енергозберігаючі вікна, платять за тепло стільки ж, що й ті, у кого в хаті вітер гуляє. Те саме, коли один під’їзд утеплений, а інший – ні. Всі платять однаково. А от якби стояли розподілювачі, тоді зовсім інша справа. У Рівному вже є кілька будинків, де я ставив розподілювачі. Це справді дозволяє неабияк заощаджувати. В одній багатоповерхівці було кілька квартир, де не захотіли ставити розподілювачі. Зате влітку від них відбою не було. Мовляв, і нам поставте. Воно й не дивно, бо одні, з розподілювачами, отримували платіжки за тепло на 500 гривень, а інші – на 3 тисячі гривень. Звичайно, встановлення розподілювачів – недешева справа, бо треба міняти батареї, регулятори ставити. Зате воно варте того. Бо їдете кудись на вихідні, прикрутили батареї. А це чимала економія.
Втім, щоб заощаджувати, треба братися за термомодернізацію. Починати слід з індивідуального теплового пункту. Потім встановлювати енергоефективні вікна, утеплювати будинок. Тобто насамперед треба боротися із втратами тепла.
– Що з рекомендованого ви вже зробили у своєму будинку?
– Поки що нічого грандіозного, бо минув лише рік, як я очолив ОСББ «Відінська 15». До того ж на той час наше об’єднання співвласників мало 180 тисяч боргів, що для п’ятиповерхівки на чотири під’їзди – чимала сума. Справа в тому, що наше ОСББ брало кредит на термомодернізацію. Ми поставили ІТП і замінили труби опалення. Мені ж довелося виплачувати ці борги, а водночас взятися за найболючішу проблему – загальнобудинкову електрощитову. Борги майже погасили, електрощитову зробили. А ще поставили крани по стояках, щоб у разі якось аварії не відключати воду для всього будинку. А як бути далі – життя підкаже.
Розмову вів Василь ГЕРУС