Ставок у Грушвиці Першій.

Суд зобов’язав Великоомелянську раду виправити порушення природоохоронного законодавства

Рівненський окружний адміністративний суд визнав бездіяльність Великоомелянської сільської ради протиправною та зобов’язав виконати делеговані повноваження щодо землеустрою.

Рада має встановити межі прибережно-захисної смуги навколо ставка площею 0,8 га біля села Грушвиця Перша.

Суть проблеми

Державна екологічна інспекція Поліського округу у 2024 році провела перевірку Великоомелянської сільської ради та виявила порушення природоохоронного законодавства.

Що не зроблено:

  • Не встановлено межі прибережно-захисної смуги навколо ставка площею 0,7915 га за межами села Грушвиця Перша
  • Не внесено інформацію до Державного земельного кадастру
  • Порушення фіксувалися ще у 2021 та 2022 роках

Відмова від виконання обов’язків

Після вимоги екоінспекції виконати свої повноваження, сільська рада відмовилася це робити, посилаючись на:

  • Межі проходять через земельні ділянки приватних власників
  • Недоцільність витрат у воєнний час
  • Відсутність коштів у бюджеті громади на 2024 рік

Позиція суду

Рівненський окружний адміністративний суд 2 грудня 2025 року повністю задовольнив позов екоінспекції.

Висновки суду:

Тривала бездіяльність ради (з 2021 року) є протиправною:

  • Створює небезпеку використання земель не за цільовим призначенням
  • Загрожує самовільним зайняттям земель
  • Порушує режим обмежень господарської діяльності

Щодо відсутності коштів: Суд визнав це необґрунтованим аргументом, оскільки саме орган місцевого самоврядування формує свій бюджет. Фінансові обмеження не звільняють від обов’язку виконувати делеговані повноваження у сфері охорони довкілля.

Рішення суду

Суд зобов’язав Великоомелянську сільську раду:

  • Встановити в натурі (на місцевості) межі прибережних захисних смуг ставка площею 0,7915 га за межами села Грушвиця Перша
  • Внести відомості про межі до Державного земельного кадастру

Чому це важливо

Прибережно-захисні смуги водних об’єктів мають критичне значення для:

  • Захисту водойм від забруднення
  • Збереження водних екосистем
  • Попередження ерозії берегів
  • Контролю за використанням прибережних територій

Без встановлених меж неможливо контролювати дотримання природоохоронного режиму на цих територіях.

Прецедент для інших громад

Це рішення створює важливий прецедент: відсутність коштів не є виправданням для невиконання екологічних зобов’язань місцевою владою.

Органи місцевого самоврядування зобов’язані планувати бюджет з урахуванням необхідності виконання делегованих повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Джерело: ДЕІ Поліського округу