Що робити, якщо смартфон з “Дією” загублений, якщо документи не з’явилися або відображаються з помилками?
А ще про документи старого зразка, діджіталізіровані субсидії, електронний військкомат та перепис населення з використанням “Дії”. Про все це розповів керівник з розвитку електронних послуг в Міністерстві цифровий трансформації України Мстислав Банік.
Естонія – один зі світових лідерів по діджіталізаціі. Що з естонського досвіду використовувалося при створенні “Дії”?
Естонія зробила хороший прорив в цифровізації 10-15 років тому. Вони задали відмінний вектор в тому плані, куди повинні рухатися електронні послуги і сервіси для людей. Зокрема, естонці створили таке рішення як Х-роат, який в Україні трансформований в Трембіту. Це безпечний шлюз, що дозволяє обмінюватися даними між реєстрами і державними органами.
Була інформація, що Азербайджан та інші країни цікавляться “Дією”. Чи є в переговорах конкретний прогрес, і якщо так, то про які суми, країнах і датах йдеться?
Є ті, хто цікавиться продуктом в цілому. У Вірменії, наприклад, зацікавлені, щоб ми ділилися методологією. Найбільшим бар’єром є те, що “Дію” не можна як Microsoft Office перенести на інший комп’ютер. Справа в технічних особливостях реєстрів, їх стан.
Ти можеш створити і запустити “Дія Азербайджан”, але в якому там стані реєстр паспортів? Чи є там Bank ID? Є купа технічних моментів і складових. Це перше. Друге. “Дія” – це методологія, наприклад, коли ми беремо 58 полів у ФОП і скорочуємо їх до 10 полів, роблячи процес автоматичним. Тому ти не можеш продати методологію. Це не просто рішення в мобільному додатку, це компетенції команди.Сказати, що зараз є певний діалог або конкретний процес з підписами і документами про продаж “Дії” як продуктовому вирішенні, не можна
Владою була анонсована перепис населення в Україні. Чи можливо, що цей процес буде проведено з використанням “Дії” по аналогії США з Apple?
Можливо. Поки вступних на цей рахунок немає. Ми розуміємо, що є такий проект. Це досить складна, тривала історія. При цьому, як видно, якась форма інтеграції з “Дією” буде.
“Дія” може бути використана як що? Як інструмент чого?
Ще немає технічного завдання. Як тільки буде бачення на стороні Михайла Федорова і держорганів, які проводять перепис, буде рішення. Наприклад, людина, що проводить перепис, може відсканувати QR-код користувачів “Дії” по типу валідації і шеринга.
Повний переклад державних послуг в “цифру” планувався до 2022 року. Пізніше терміни змістилися. Чому? Які труднощі виникли?
У нас були коливання, ми говорили про кінець 2023 року. Ми розраховуємо в цілому на п’ять років. Ми розуміємо, що час йде дуже швидко, нам потрібно в стислі терміни виконати великий обсяг титанічної роботи. Ми точно розуміємо, що люди хочуть бачити результат зараз, а не через 10 років, що світ діджіталізіруется з неймовірною швидкістю і через 5-7 років Діджитал-сервіси, наприклад Amazon і Uber будуть абсолютно іншими. І ми не можемо собі поставити мету, яку виконаємо. Це весь час буде відставання. Саме тому у нас стислі терміни, за якими ми дуже оптимістично рухаємося. Так, ми важко працюємо. Без вихідних і вечорів. До кінця 2023 року, до наступної зміни політичної історії. Наші цілі побудовані, щоб за п’ять років досягти результату.
“Дія” об’єднує багато органів державної влади. Розкажіть, з якими міністерствами працювати простіше, а з якими важче і чому?
Складно було під час першого етапу, коли ми починали в 2019 році. Міністерства тоді звикли працювати в папері і звичних для себе алгоритмах. Ми ж хотіли зробити внутрішню державну революцію. Було складно, тому що ніхто не хотів мінятися. Я не можу сказати, що хтось хотів, а хтось не хотів. У всіх було обережне ставлення, мовляв, ви пробуйте, а потім подивимося.
Після запуску перших продуктів (посвідчення водія та паспортів в мобільному додатку, а також реєстрації ФОПів на порталі) ставлення змінилося. Колеги побачили, що за перші три дні до “Дії” підключився мільйон українців. Тоді абсолютно точно стало ясно, що це зростаючий продукт.
А потім, взагалі, ввели заступників по цифровій трансформації у всіх держорганах. З їх участю створено 94 проекту по цифровій трансформації. Як результат, зараз при перевипуску посвідчення водія можлива його доставка Укрпоштою. Міністерство юстиції засвідчило прорив у відкритті та закритті ФОПів. Уявіть, скільки людино-годин витрачалося раніше на реєстрацію ФОП, зараз це проводиться автоматично.
Навіть трапляються казуси, коли публічна особа в пресі каже, що якась послуга з’явиться в “Дії”. Ми про неї ще нічого не знаємо, але вже в профільному міністерстві її планують і про неї мріють
Розкажіть, що робити українцям з документами старого зразка, яких немає в “Дії”?
Паспортів-книжечок в “Дії” не буде. Першоджерелом даних в ID-картки або біометричний паспорт є державний реєстр. Звідти ми і показуємо паспорт на телефоні, а також формуємо звіти в Шерінг-копіях. Першоджерелом даних в паспорті-книжці є карта, яку ми всі заповнювали в паспортних столах. Якісного джерела цих даних немає.
Тому ми рекомендуємо всім отримати біометричний документ, він більш захищений. Цікавий факт: сучасні банкноти більш захищені, ніж паспорта-книжки. Є частина документів, дані по яких за аналогією з паспортами-книжками знаходяться в папері. Буває так, що джерелом документа взагалі може бути тільки той документ, який у людини на руках. Це дуже незручно. Тому що держава видала тобі документ, держава повинна все про тебе знати, але це не так.
А якщо людина не захоче появи своїх документів в реєстрі, мовляв, мої документи при мені і так безпечніше? Що ви скажете таким людям?
Безпечніше мати документи в реєстрі, особливо документи по нерухомості. Ми його допрацювали. З ним взаємодіє обмежена кількість людей. Будь-які зміни у володінні нерухомості фіксуються. Документ можна втратити. Трапитися може що завгодно.
Навіть якщо у тебе є паперовий документ, але немає даних в реєстрі, існують певні ризики. Оскільки немає інформації, що я є власником, це не означає, що хтось не може прийти з підробленим документом. Тим більше, що системи захисту документів 20-30 річної давності – це прошили і червоною стрічкою зв’язали.
Коли діджіталізірують виписку про місце реєстрації?
У парламенті знаходиться наш законопроект, розроблений спільно з комітетом ВР. Його суть полягає в тому, щоб єдиним джерелом інформації про місце реєстрації була не папір, що не штамп у паспорті, а реєстр міграційної служби. Не потрібно буде носити з собою виписку, не потрібно буде ставити штамп у паспорт-книжку. Сподіваємося, що протягом осені ця епопея завершиться.
Михайло Федоров заявив, що “Дія” буде попереджати про кредитні шахраїв. Що це і як буде працювати?
Людина буде отримувати інформацію, якщо хтось цікавиться його кредитною історією. Це може бути сигналом про шахрайство. Відповідно, людина зможе звернутися до кредитної установи, щоб заявити, що він кредит не бере. Перед видачею кредиту завжди відбувається перевірка кредитної історії. Є бюро кредитних історій, яке зберігає інформацію про заборгованості
Існує два сценарії – з паспортом-книжечкою і ID-картою. При втраті паспорта-книжки шахрай може вклеїти іншу фотографію, імітувати відбиток в куточку і ніхто більше не дізнається, що це шахрайський документ. У реєстрі цих даних немає і перевірити їх неможливо. Далі шахрай йде до кредитної установи і спокійно отримує кредит по документу зі своєю фотографією. Це ризик.
При втраті телефону з “Дією” шахраєві потрібно підібрати пароль спочатку до самого пристрою, а потім до додатка. Після трьох невдалих спроб документи видаляються. Навіть якщо шахрай підібрав пароль до телефону користувача, а потім пароль в “Дію”, для отримання кредиту потрібно підтвердити для передачі установі електронну копію паспорта та підписати її за допомогою через “Дія.Підпіс”. Що це? ID Photo – це коли ми порівнюємо особа з фото в реєстрах за допомогою нейромережі.
Оформлення субсидій як і раніше вимагає звернення до місцевих департаменти соцзахисту і тяганини з документами. Що думають в “Дії” з даного приводу?
Це дуже важлива послуга. У 2020 році 1 млн 400 тис людей отримали допомогу. Чекаємо, що діджіталізірованние субсидії з’являться вже цієї осені. Подача документів буде відповідати нашим принципам в плані зменшення полів. Це буде коротка і зрозуміла послуга. Також не відразу, але поступово ми приберемо роль чиновника в розгляді документів.
Розкажіть про електронний військкомат. Що це і як буде працювати? Чи означає це, що недбайливих призовників більше не будуть ловити на вулицях, а “укосів” від армії стане менше?
У 2014 році в Україні зі зрозумілих причин з’явився електронний реєстр військовозобов’язаних. Крім серії і номера військового квитка в реєстрі міститься унікальний номер людини – його ідентифікатор. На його базі буде працювати послуга по актуалізації даних про місце реєстрації. Зараз для цього людина повинна пройти медогляд в одному місці і поставити штамп в іншому.
Я теж військовозобов’язаний, але у мене старіший квиток. Поява в реєстрі військовозобов’язаних дасть мені можливість змінити місце реєстрації через “Дію” і уникнути медоглядів і бюрократичних дій.
Військовий квиток в “Дії” не потрібен. Це не документ на кожен день. Але сам сервіс, щоб потрапити в реєстр військовозобов’язаних, необхідний. Труднощі можуть виникнути у “ухильників”. Їм, звичайно, потрібно буде пройти медогляд, отримати військовий квиток і тоді вони з’являться в реєстрі.
Чи будуть приходити електронні повістки в “Дію”?
Це чутлива тема. Сказати, що є план через рік надсилати повістки через “Дію” – ні, такого немає. У нас є деякі умови. Ми хочемо, щоб “Дія” не лякала людей, а була комфортною. Тому “Дія” не стежить за геолокацією. Це наш принцип. Тому “Дія” не присилає повістку в армію. Є державні органи, які можуть самі цим займатися.
В меню Послуги рядок про COVID-сертифікатах з’явилася не відразу. Наприклад, у користувачів айфонів функція з’явилася раніше, ніж у користувачів Андроїд. З чим це пов’язано?
Ковідні сертифікати – дуже чутлива тема, оскільки це медичні дані. Складність полягала в тому, що в якийсь момент всі платформи, включаючи Apple, Google і Huawei, випустили більш серйозні вимоги. З iOS ми швидко пройшли рев’ю і більше місяця ми були на рев’ю в Google Play. Декілька разів на тиждень ми отримували листи з Google, писали відповіді, допрацьовували додаток, вносили зміни. У зв’язку з цим також ми не могли випускати оновлення.
Назвіть послуги, які найближчим часом стануть доступними українцям в “Дії”. Скажімо, які функції з’являться в додатку до Нового 2022 року.
Ми готуємо наступний Diia Summit. Дати поки немає. Розраховуємо на кінець жовтня, можливо, листопад. Саміт проводимо два рази в рік, де ми презентуємо всі свої напрацювання. Ми готуємо оновлену прописку, яка запуститься по всій території України – в 1439 громадах. Будуть запущені соціальні послуги. Сподіваємося, що зароблять субсидії, послуги для одиноких матерів, внутрішньо переміщених осіб. Можливо, запустимо кабінет ветерана, вірніше, відомості про нього в кабінеті громадянина. А ще нові податкові пільги. Кабінет податкової поступово переводимо в “Дію”. Також будуть послуги РАГСу.
Що робити і куди дзвонити, писати, якщо “Дія” не працює або не завантажуються документи? Куди повідомити про технічні проблеми?
Якщо мова йде про тайм-аут, необхідно трохи зачекати і спробувати пізніше. Буває, що не з’явився якийсь документ, наприклад, ковідний сертифікат. Я хочу підкреслити – “Дія” не вирішує, показати сертифікат чи ні. Якщо документ є в реєстрі, “Дія” його показує.
Якщо ж ковідний Сертифікат не з’явився, то можна звернутися в службу підтримки, написати в Viber, Telegram або Facebook Messenger. Там є відповідна кнопка – форма контакт-центру МОЗ. Це форма, яку ти заповнюєш, і з того боку лікарі обробляють і перевіряють твої дані і виправляють їх в реєстрі, щоб вони з’явилися. 99% відповідей знаходяться в кнопках чат-ботів, тому не треба панікувати, якщо вам відразу не попався менеджер, спробуйте все-таки знайти відповідь через кнопку. Бувають труднощі з “Дія.Підпіс”. Іноді не вдається пройти Фотоідентифікація. Рекомендується зняти окуляри і максимально наблизити обличчя до рамки – від чола до підборіддя.
Що робити, якщо в документах в “Дії” помилка? Через “Дію” виправити дані неможливо?
Через “Дію” змінити дані не можна. При наявності помилки необхідно звертатися до відповідних державних органів, щоб вони змінили дані в реєстрі. Наприклад, при помилці в посвідченні водія – звертатися в Сервісний центр або подавати заявку через Кабінет водія. У паспорті змінити дані, на жаль, не можна. Необхідно перевипускати новий.
Наскільки безпечна “Дія”? У Мінціфре багато говорять про те, що “Дія” працює як шлюз і не зберігає персональні дані, а також про верифікації користувача. Чи є ймовірність, що хакери “вклиняться” в роботу шлюзу і отримають прямий доступ до реєстрів.
Гіпотетично можна моделювати будь-які ситуації. Мобільний додаток захищено. Додатково є безліч систем захисту на стороні сервера, в тому числі, захисту від DoS-атак і від зломів відповідно до сучасних технічних трендами. Загалом, доступ дуже лімітований і в разі злому серверної системи, системи безпеки всіх державних реєстрів відпрацюють і доступ буде закритий.
Розкажіть, що робити людині при втраті або крадіжці телефону з “Дією”?
У службу підтримки періодично звертаються люди з такою проблемою. На загубленому телефоні може бути зроблений логаут – можливість з іншого свого пристрою заборонити доступ до “Дії” в загубленому. До того ж, у разі втрати паперового паспорта, у вас немає можливості захистити інформацію в ньому. Якщо зловмисник захоче потрапити до ваших документів в “Дії” – йому потрібно буде підібрати пароль і до телефону, і до “Дії”, а потім ще й пройти ідентифікацію. Тому не все так просто.
Що за результатами багбаунті? Нікому так і не вдалося отримати головне заохочення в 35 тис доларів?
Для поточного багбаунті пара вразливостей були виявлені і стосувалися обрізаної версії. Хтось отримав 200 доларів, хтось 700. Уразливості рівня P3 і P5 відразу ж були оброблені і усунені. “Етичні хакери” минулого багбаунті ламали копію, куди були згенеровані 2 млн фейковий користувачів. Копія не мала доступу до реєстрів. Для цього ми порізали мобільний додаток. У новому багбаунті така ж історія.
Які переваги та недоліки в роботі в держсекторі?
У нас мало часу, є всього п’ять років на реалізацію проекту, відповідно, ми не працюємо в графіку 9 на 18. Це не означає, що у мене є вільний час. Це означає, що приблизно о першій годині ночі я можу почати роботу з документами, тому що з попередніми завданнями я закінчив. Це складно і фізично, і емоційно.
Я точно розумію, що моя робота приносить результат і робить щось хороше для багатьох людей. Я згоден витратити якусь частину життя на це. Ми зробили за два тижні послугу з отримання матеріальної допомоги ФОПам і найманим працівникам. 489 тисяч людей завдяки одному зробленому полю змогли легко отримати послугу.