“Рівнеоблводоканал” щоденно забезпечує водопостачанням сотні тисяч мешканців Рівного та області. Але у воєнний час підприємство опинилося в складній фінансовій ситуації: витрати зростають, тарифи залишаються незмінними, а державна допомога покриває лише частину збитків. Про те, як водоканал працює в умовах дефіциту ресурсів, які ризики це несе та як рівняни можуть підтримати підприємство — в інтерв’ю з виконувачем обов’язків директора Андрієм Грухалем.
«Рівнеоблводоканал» не хоче бути прохачем
«Рівнеоблводоканал» – критична інфраструктура, яка щодня забезпечує водопостачанням обласний центр і десятки населених пунктів Рівненщини. Працювати стабільно у воєнний час непросто: зростають витрати, тарифи залишаються незмінними, а ресурсів — бракує. Про фінансові виклики, кадрову ситуацію та резерви виживання підприємства розповів виконувач обов’язків директора Андрій ГРУХАЛЬ.

– Яким великим є обсяг роботи «Рівнеоблводоканалу» і яких територій він стосується?
– «Рівнеоблводоканал» надає послуги водопостачання і водовідведення жителям Рівного і 38 населеним пунктам області, – говорить Андрій Олександрович. – Всього ми обслуговуємо близько 300 тисяч осіб. Найбільше наших споживачів, звісно, в обласному центрі.
– Наскільки складною стала робота підприємства у воєнний час?
– В умовах війни працювати дуже непросто. Зростають ціни на енергоносії, паливно-мастильні матеріали, матеріали на виконання аварійних робіт, зокрема реагенти, уряд підвищує мінімальну заробітну плату, а наші тарифи залишаються без змін, заморожені. Через тотальне недофінансування ситуація на нашому підприємстві склалася тяжка. Ми не можемо компенсувати всі складові витрат. На нашому підприємстві скрутна фінансова ситуація через невідповідність наших тарифів реальній економічній ситуації.
– Через що сформувалась така тяжка фінансова ситуація на підприємстві? Чи були спроби врегулювати тарифи?
– Трохи передісторії. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг декілька разів намагалася підняти тарифи. Була підготовлена постанова, яка мала вступити в дію з 1 січня 2023 року і в якій би був затверджений новий, економічно обґрунтований тариф для всіх категорій споживачів. Проте вона так і не була прийнята. Наступна спроба підняти тарифи до економічно обґрунтованих була в липні 2023 року. Це викликало великий ажіотаж, і Національна комісія скасувала своє рішення.
У травні 2024 року була прийнята постанова щодо економічно обґрунтованих тарифів з пунктом 2, який обмежує їх застосування для населення. Натомість Нацкомісія підняла вартість електроенергії на ринку. Відтоді набагато погіршився економічний стан підприємства. Що ми в результаті отримали? Якщо раніше платили за електроенергію в межах 11 млн гривень, то з червня минулого року ця сума зросла до 14 млн.
Торік у грудні національний регулятор знову прийняв постанову про збільшення граничних цін на ринку електричної енергії. Це вкотре призвело до збільшення рахунків за електроенергію – з 14 млн до 20 млн!

Непосильний тягар для підприємства
– Як це вплинуло на стан підприємства?
– Для нас це непосильний тягар. Бо якщо раніше в тарифах електроенергія, залежно від місяця та споживання води, займала приблизно 40 відсотків, то на сьогодні – понад 60 відсотків! На решту статей витрат банально не вистачає коштів.
На початку 2025 року Національна комісія встановила економічно обґрунтований тариф на рівні 57,07 грн. Проте він стосується лише юридичних осіб. Населення ж платить 32,59 грн. Отож маємо велику різницю майже в 25 гривень. Це дуже суттєво, бо в нашій структурі населення становить 80 відсотків. Знову постає риторичне: де брати кошти на поточну діяльність?
– Яка зараз структура витрат, і що є найзатратнішим для водоканалу?
– На нашому сайті ми наводили аналітику роботи підприємства протягом січня-лютого нинішнього року. Так-от, основні витрати – це електроенергія, заробітна плата й очистка стоків, яку забезпечує «Рівнеазот» – складають понад 40 мільйонів. І як наслідок, щомісяця маємо збиток, який нічим перекрити.
– Чи покривають дотації від міста й області фінансові потреби підприємства?
– Нам важлива будь-яка допомога. Після розголосу в пресі, що «Рівнеоблводоканал» змушений буде переходити на погодинну подачу води (насправді мова йшла про зниження тиску її подачі, – прим. автора) з’явилася реакція. Наприкінці березня місто нам виділило 5,4 млн гривень, область – 2 млн гривень.
Хочу також висловити подяку окремим територіальним громадам. На прохання обласної адміністрації фінансово підтримали наше підприємство Великоомелянська громада – виділила 500 тисяч гривень, Бабинська – 300 тисяч, Білокриницька – 250 тисяч.
Правда, депутати окремих громад не підтримали «Рівнеоблводоканал».
Таке підприємство як наше може і має бути максимально самодостатнім, а не повинно просити чи шукати фінансову допомогу. Проте для цього потрібно від тарифоутворення відкинути політичну складову, а залишити лише економічний фактор, або різницю в тарифах компенсувати з місцевих і державного бюджетів.
Так-от, повертаючись до дотацій. Від міста і області станом на 01.06.2025 ми отримали 12,45 млн гривень. А збитки за перший квартал цього року склали 36 мільйонів гривень. Отож ця фінансова допомога не перекриває операційні витрати підприємства.
– Ви досліджували ситуацію на інших водоканалах – що бачите в порівнянні?
– Більшість водоканалів – це якраз міські, збитки для них дофінансовують органи місцевого самоврядування.
Боржники є, але з ними працюють
– Як рівняни платять за воду та водовідведення? Є боржники?
– Переважна більшість населення платить своєчасно. Є, правда, декілька сотень споживачів, які мають постійну заборгованість, з ними проводимо претензійно-позовну роботу, відключаємо від мережі, як один із елементів впливу на боржників.
Якщо ж взяти в цілому, то в окремі місяці минулого року рівень проплат з водопостачання склав понад 100 відсотків, з водовідведення – близько 99 відсотків.
Часом мені здається, що не всі розуміють, якою титанічною працею ми здійснюємо надання послуг населенню. У нас чи не щотижня, а то й частіше на водопровідних і каналізаційних мережах виникають аварійні ситуації.
– Чи відчуваєте кадровий голод? Які фахівці зараз найбільш потрібні?
– До листопада минулого року наше підприємство, як оператор критичної інфраструктури, мало стовідсоткове бронювання. Але навіть це не втамувало кадровий голод. На той період у нас налічувалося понад 60 робочих вакансій. Ситуація не змінилася. На даний момент найбільш затребувані слюсарі аварійно-відновлювальних робіт, слюсарі-ремонтники, електрогазозварники, оператори комп’ютерного набору.
Для таких підприємств як наше знизили поріг бронювання до 50 відсотків. Ми оновили критичність. І нам цей поріг підняли до 75 відсотків від кількості військовозобов’язаних. Отож ми не можемо навіть усіх наявних робочих забронювати. До того ж частина наших працівників передпенсійного та пенсійного віку.
– Скільки працівників водоканалу наразі воюють, і як ви їх підтримуєте?
– На даний час на фронті воюють 39 працівників «Рівнеоблводоканалу». На превеликий жаль, троє – загинули.
Приміром, торік пішли захищати суверенітет держави сім чоловік. За останній місяць до лав війська призвали ще четверо.
Ми постійно допомагаємо нашим захисникам. Кошти для них збираємо через профспілковий комітет, наші люди передають власні заощадження. Допомога йде на лікування, на різні засоби зв’язку, одяг, амуніцію.
Ми також ремонтуємо автомобілі для військових, жінки плетуть для них маскувальні сітки.

Коли приїжджають у відпустку наші працівники, то вони в зону бойових дій з пустими руками не повертаються. Приміром, для одного з них передали на початку війни тепловізор, для іншого, це було нещодавно, – старлінк.
Якість води
– Чи відповідає якість води встановленим стандартам?
– В основному вся вода відповідає державним стандартам. В окремих населених пунктах сезонно можуть бути відхилення від певних показників. Ми намагаємося оперативно реагувати на ці речі, не допускати неякісної подачі води.
Загалом проблем з якістю води, в цьому я можу запевнити наших споживачів на 99, 9 відсотка, немає. Вся вона подається зі свердловин, які подекуди сягають глибини 500-700 м.
Багато міст воду беруть з річок, водосховищ. І тоді вона потребує складнішого процесу очистки. Наші основні елементи під час очистки води – залізо і магній.
Проведені дослідження засвідчили: вода, яка надходить рівнянам, одна з кращих серед обласних центрів. Але якісна вода повинна мати належну ціну.
– Які ризики несе системне недофінансування водопостачання в довгостроковій перспективі?
– Недофінансування галузі рано чи пізно призведе до того, що зупинки з подачею води будуть довшими, роботи – складнішими. Бо основні фонди, до яких належать водопровідні труби, каналізаційні мережі, насосні станції, станції знезалізнення, не оновлюються, і це відчуватиме кінцевий споживач.
Але попри труднощі, які виникають в умовах воєнного часу, «Рівнеоблводоканал» продовжує виконувати поточні ремонти на водопровідних і каналізаційних мережах. Незважаючи на всі проблеми, нам вдається забезпечити споживачів безперебійним і цілодобовим водопостачанням. За це безмежно дякуємо нашим захисникам, бо саме завдяки їм ми можемо жити та працювати в нашому відносно спокійному регіоні.
Василь ЗАКРЕВСЬКИЙ