Діджиталізація процесів, цифрова трансформація, цифрова освіта – ці слова вже кілька років у всіх на вустах. Що дає Україні і громадянам цифровізація і які її переваги? Як це відображається на взаємовідносинах платників з податковою службою та які додаткові можливості для бізнесу?
Про це детально розповів в. о. начальника ГУ ДПС у Рівненській області Віталій ЧУЙ.
Про цифрову трансформацію суспільства та економіки
На сьогодні діджитал – це спосіб доносити інформацію, дистанційно надавати послуги в режимі реального часу, комунікувати з ринком, спілкуватися з широкою аудиторією, і все це робити з мінімальними затратами часу. Той, хто працює в аналоговому форматі, випадає із сучасної загальної картини та ризикує втратити партнерів і споживачів. Тому ставати цифровими – це вимога сьогодення.
Цифрова економіка приваблива для бізнесу в першу чергу при роботі з державними структурами, коли взаємодія з людиною мінімальна.
Зрештою, оптимізація та покращення комунікацій – як внутрішніх, так і зовнішніх. Особливо всі це зрозуміли під час пандемії COVID-19, яка розділила життя суспільства на «до» і «після», коли значна кількість суб’єктів господарювання, які раніше працювали з офісів, тепер працюють з дому. І саме електронні сервіси можуть спростити життя, знизити витрати і підвищити продуктивність праці. В цілому цифровізація країни надає можливість одним швидко отримувати послуги, а іншим чесно виконувати свою роботу.
Тому, смартфон нині – пристрій №1 для українських Інтернет-користувачів будь-якого віку, а месенджери вже витісняють звичні формати спілкування.
Стимулювання добровільної сплати податків неможливе без зручного процесу звітування та якісних послуг
Переважна більшість платників податків Рівненщини працюють чесно і прозоро. Але стимулювання добровільної сплати податків неможливе без зручного процесу звітування, якісних послуг та ефективного адміністрування. Тому в умовах сьогодення на перший план виступають електронні послуги. Максимальна можливість швидкого отримання податкової інформації, заповнення звітності та мінімізація ризиків недотримання платниками податкового законодавства – все це сприяє підвищенню податкової культури та, відповідно, добровільній сплаті податків.
Для прикладу, на сьогодні спостерігається позитивна динаміка до збільшення бажаючих займатися підприємницькою діяльністю. Лише у поточному році розпочали власну справу 6530 суб’єктів господарювання, це +3,5% до минулого року. І врахуйте, що триває пандемія. На мою думку, цьому сприяє можливість зареєструвати свою підприємницьку діяльність онлайн і дистанційно взаємодіяти з податківцями. Адже саме електронні сервіси створюють передумови для розвитку бізнесу, надають йому можливість подавати звітність, не виходячи з дому, перевіряти сплату своїх платежів, наявність податкового боргу, отримувати всю необхідну інформацію, довідки та консультації.
Електронний кабінет – це найбільш популярний, персоналізований та захищений сервіс ДПС
Ніхто не буде заперечувати, що збільшення кількості оцифрованих сервісів сприяє зростанню кількості їх користувачів. На сьогодні ДПС оцифровано майже 99% сервісів і послуг. Впровадження інноваційних ІТ дає змогу зберегти дорогоцінний час для бізнесу та здійснити спілкування з податковою службою комфортно.
Найбільш популярний сервіс ДПС, який є захищеним, персоналізованим та безпечним – це Електронний кабінет.
Переважну частину послуг представники бізнесу і мешканці регіону отримують саме в Електронному кабінеті платника. Він, зокрема, надає можливість листуватися з органами ДПС, подавати і вести звітність, отримувати довідки і витяги, інформацію з реєстрів, підключати програмні РРО, зареєструвати єдиний рахунок для сплати податків. З’явилася навіть можливість вести в кабінеті облік доходів та витрат підприємцями.
Наведу приклад. До Центрів обслуговування звертаються громадяни за отриманням картки платника податків або внесенням змін до своїх реєстраційних даних у державному реєстрі фізичних осіб – платників податків або ж за отриманням довідки про доходи. Але ці послуги можна отримати дистанційно в Електронному кабінеті, не відвідуючи податкову. Тому ми роз’яснюємо краянам: користуйтеся можливостями дистанційної взаємодії, бережіть свій час і здоров’я. Особливо зараз, коли область перебуває у «червоній» карантинній зоні.
Крім того, зараз, у рамках проведення податкової амністії, громадяни мають прозвітувати про активи, які не були у свій час оподатковані, саме через цей сервіс. Декларанти заповнюють, підписують та скеровують одноразову декларацію до податкової дистанційно через Е-кабінет.
Сервіси податкової доступні фізичним особам на порталі «Дія»
В Україні активно розвивається цифрова галузь, зокрема портал і додаток «Дія». Державна податкова служба бере активну участь у цифровій трансформації. Наразі на порталі «Дія» та у мобільному застосунку суб’єкти господарювання можуть отримати такі послуги, як подання декларації платника єдиного податку, отримати довідки про доходи – відомості з Державного реєстру фізичних осіб про виплачені доходи та утримані з них податки, сплатити податки, переглянути раніше подані декларації та дані про платника та стан його розрахунків з бюджетом.
Для цього необхідно лише зареєструватись чи авторизуватись у кабінеті громадянина на diia.gov.ua за допомогою електронного підпису або BankID. Також можна створити Дія.Підпис у мобільному застосунку «Дія» за умови, якщо в «Дії» є ІD-картка або закордонний паспорт.
Інтерактивна карта – частина проєкту е-податки Національної програми інформатизації
Нині інформація про сплату податків до державного, а особливо до місцевих бюджетів, набуває популярності у громадян та суспільства. Люди цікавляться: хто сплатив податки, а хто має заборгованість. Чи вистачить коштів на розвиток їхніх громад, чи зможуть вони реалізувати певні соціальні проєкти. Завдяки впровадженню Інтерактивної податкової карти України відтепер кожен може подивитися профіль територіальної громади, графічні відображення показників на звітну дату порівняно з попереднім періодом. Користувачі мають можливість ознайомитися, зокрема, із загальними даними та демографією, об’єктами соціальної інфраструктури та економіки, активними платниками податків, сплатою податків за видами економічної діяльності, борговими зобов’язаннями та ще чималою кількістю цікавої інформації. Тож прозорість, відкритість, цифрові трансформації – один із основних векторів діяльності податкової служби.
Програмний РРО – сучасний помічник бізнесу
З 1 серпня 2020 року розпочалась експлуатація програмних РРО. Це програмне забезпечення, яке надається платникам безкоштовно. А його основні переваги – простота експлуатації, зручність, мобільність та автоматизованість.
Цей програмний продукт ще раз підтверджує, що такі сервіси виведуть на новий рівень процеси адміністрування податків за рахунок автоматизації та впровадження заходів цифрового розвитку, забезпечать створення ефективного механізму контролю за обігом підакцизних товарів тощо.
На Рівненщині у поточному році суб’єкти господарювання вже зареєстрували більш як 600 ПРРО. Це означає, що кожний третій зареєстрований касовий апарат – це новітній РРО. Сподіваюся, що число прихильників використання цього безплатний програмного забезпечення від податкової служби буде зростати.
Комунікації відіграють важливу роль у поінформованості суспільства
Податкова служба області відкрита до нових форм і методів спілкування з платниками податків. Для забезпечення максимального інформування громадян і бізнес-спільноти про діяльність служби, про податкові новації найбільш оперативним джерелом інформації є мережа Інтернет. Платники мають можливість щоденно знайомитись із роз’яснювальними та інформаційними матеріалами на таких інформаційних платформах, як вебпортал ДПС України, субсайт Головного управління ДПС у Рівненській області, сторінки ДПС України та ГУ ДПС в області у соціальній мережі Фейсбук, на Ю-туб та Телеграм-каналах.
Тож податківці завжди підтримують всі новаційні ініціативи, які дозволяють полегшити платникам податків процес отримання послуг. Адже ми, в першу чергу, сервісна служба.
Записала Ірина МАТВІЙЧУК