Лілія Гриневич пояснила позицію Міністерства освіти з приводу пропозиції замінити формулювання «російсько-українська війна» на «громадянський конфлікт» у підручнику «Історія України».
До початку нового навчального року всі школи отримають необхідні підручники. Принаймні так запевнила під час свого недавнього візиту на Рівненщину міністр освіти і науки України Лілія Гриневич. Однак припустила, що, можливо, будуть затримки лише з книгами для одинадцятикласників.
У нинішньому році, зі слів пані Гриневич, міністерство впроваджувало абсолютно новий державний стандарт початкової освіти. Затримка з підручниками чи їхня відсутність виникали частково через неспроможність видавництв надрукувати у 2,5 разу більше примірників навчальних книг, ніж це було в попередні роки. Ще одна з причин – блокування українськими судами друку підручників, що стали переможцями конкурсного відбору.
Озвучила міністр свою чітку позицію щодо прохання однієї з експертів підручника «Історія України» для 11-го класу замінити формулювання «російсько-українська війна» на «громадянський конфлікт»:
– Підручник, який отримав гриф Міністерства освіти, не може змінювати жодного формулювання. Але нас схвилював, перш за все, контекст, у якому це було сказано, а саме фраза «идеология поменялась». Щоб пояснити свою позицію, ми винесли це в публічний простір: підручники отримали гриф, тож будуть надруковані у такому вигляді, як є. Позиція щодо програми з історії України, термінології новітньої історії України є чітко визначеною і затвердженою документами Міністерства освіти і науки України. Їх ніхто не збирається змінювати. Адже підручники пишуть як вчителі-практики, так і вчені-історики.
Відповідаючи на запитання журналістів, міністр заявила, що інклюзивна освіта є пріоритетним напрямом Нової української школи, яка має стрімку динаміку. Ще три роки тому в інклюзивних класах налічувалося 2,5 тисячі дітей, нині їх – понад 12 тисяч. Суспільство виявило потребу в цій освіті, тож у планах продовжувати роботу в цьому напрямі. Міністерство має державну субвенцію, яка стимулює органи місцевого самоврядування й надалі відкривати інклюзивні класи.
Нещодавно уряд прийняв дві постанови, якими планує розвивати інклюзивну освіту у закладах професійно-технічної освіти та вишах. При цьому Лілія Гриневич зазначила, що з доступністю закладів для дітей з особливими потребами ще є чимало проблем.
У період активної вступної кампанії, коли багато студентів віддає перевагу навчанню за кордоном, міністр радить уважно вибирати освітній заклад. Оскільки випускники не всіх вищих навчальних закладів Польщі користуються попитом. А ще, буває, виникають питання з нострифікацією дипломів. У Польщі є чимало приватних вишів, які втратили ліцензію або мають проблеми з набором. При цьому легковірні українські громадяни за гроші здобувають освіту, а згодом дізнаються, що їхній диплом не визнається навіть у Польщі.
Ліля Гриневич радить ще перед вступом до вишу зібрати всю необхідну інформацію про навчальний заклад: кого готує університет, чи має він ліцензію на таку підготовку? Збирати таку інформацію варто як через інтернет-ресурси, так і вимагати у приватному листуванні. Тільки критичне мислення допоможе обминути проблеми в подальшому.
Для вступників, що подають заяви і надсилають свої документи до Єдиної державної електронної бази освіти, міністр радить уважно перевірити їх.
– Більшість абітурієнтів уже зареєстрували свої персональні електронні кабінети і зараз подають документи. Минулого року серед офіційних паперів ми виявляли фото з домашніми улюбленцями і навіть рецептом торта. Для когось це виглядає як жарт, але у нас реально були такі випадки,– розповіла Лілія Гриневич.– Бо, коли вже подали документи, дуже важко змінити завантажене.
У результаті реформи децентралізації з 2016 року бюджети освітніх закладів Рівненщини зросли майже удвічі. Лише у цьому році у розвиток шкільної інфраструктури міністерство виділило 3,8 мільярда гривень (в цілому по Україні), які пішли на комп’ютерні класи, під’єднання до інтернету, облаштування кабінетів фізики, хімії, біології. Та в області ще є школи з туалетами надворі, що в холодну пору року погіршує умови навчання як учнів, так і вчителів. Тож відповідно до програми «Гідність дитини» через державну субвенцію міністерство стимулює органи місцевого самоврядування, щоб в усіх школах зробити належні умови для їхньої роботи.