Місце сили у лісі за селом Луко, що на Володимиреччині. Це незвичайне місце. Тут поєднуються народні вірування поліщуків із християнськими звичаями – оброкові хрести, що виглядають наче люди.
І на дотик, наче люди… 22 хрести обгорожені й обвішані оброковими речами (речами, якими просять щось) і офірними (речами, які приносять у дар за подяку в допомозі). Стрічками, хустками, одягом, іграшками, іконками, залишками їжі, свічок, столових приборів…
Місце сили: оброкові хрести, що виглядають наче люди
Чого там тільки нема! Чого тільки у відчаї не приносять люди, щоб вищі сили допомогли зцілити рідних. Знайти зниклих безвісти, мати дітей, вимолити від смерті, врятувати сім’ю, що розпадається, тощо.

Історію луківських хрестів розповіли місцеві жительки – 53-літня Галина Петрівна Ришиковець і 88-річна Василина Федорівна Лютко.
Позаминулого століття селом ішли сім’я старців – чоловік, дружина і донька. Вони просили їжі й одягу. Заблукали в місцевому лісі й замерзли, бо це було взимку. Навесні їх знайшли місцеві жителі – незнайомці сиділи під сосною, немов живі, їх навіть не погризли вовки, яких, за словами жінок, у місцевому лісі колись було достатньо. У чоловіка в руках була іконка, яку згодом примонтували до головного хреста, під яким на тому ж місці, де їх знайшли, їх і поховали.
До села Луко почали з’їжджалися люди
Пройшли роки… Один місцевий житель поїхав у ліс і дуже пошкодив ногу – від болю не міг дійти додому, а вже смеркало, лісові звірі мали ось-ось вийти на полювання… Він доліз до хреста і став слізно молитися, щоб хтось його почув. Проте відчув значне полегшення з ногою і чимдуж побіг у село. Так про місце, де «зцілюють», мова пішла в сусідні села, райони, області… До села Луко почали з’їжджалися люди – спочатку з проханнями, а через певний час із подяками за допомогу і «вирішення проблем».
«Якщо йдеш до хрестів, то треба обов’язково щось принести – хоч хлібчика шматок, хоч хусточку, а як нема нічого, то вирвати гольку з ягодьми чи якого гриба, і принести. Не можна з порожніми руками», – наголошує бабуся Василина. А потім переказала одну історію. Її своячка, як бігла в церкву, щоразу забігала до хрестів і просила: «Хоть би знать як вас звать, то я би за упокой у церкву подала би». Якось сниться їй чоловік і каже: «Калістрат мене звать». Так місцеві парафіяни всі подають обов’язково на заупокійні служби «Калістрата зі сродніками».

А ще по дорозі в село Воронки на місцевому кладовищі стоїть дуже давня капличка – місцеві жителі кажуть, що їй тисяча років. Звичайно, вона дуже стара, але, ймовірно, що стільки часу дерево, з якого вона побудована, не витримало б різних погодних умов та інших фізико-природних чинників, але декілька століть вона точно пережила. Також на її даху ще стоїть давній хрест із півмісяцем (до речі, я чула версію, що хрест, який стоїть на півмісяцю, означає перемогу християнства над ісламом – із козацького світогляду). Звичайно, що в капличці дуже багато моїх улюблених «фольгових» ікон.

Власне, повернулася я з експедиції з цілою купою вражень і дивних відчуттів.
Ірина РАЧКОВСЬКА-БАКОВЕЦЬКА, директорка Рівненського обласного центру народної творчості
- Позапланову перевірку Рівненського зоопарку розпочала Держекоінспекція4 березня 2025 року Екоінспекція розпочала позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання Рівненським зоологічним парком вимог законодавства про охорону та утримання зоологічних колекцій, зокрема диких тварин у неволі. У жовтні минулого року в соціальних мережах було оприлюднено інформацію про…
Читайте також: