У «Центрального» – своя передова, також «гаряча»
…Тека з написом «Війна» одразу впадає у вічі, щойно заходиш до директора комунального некомерційного підприємства «Центр ПМСД «Центральний» у Рівному Олега ШРАМА.
– Тут усі нормативні документи, які ухвалює офіційний Київ, влада області та міста після 24 лютого. І графік чергувань наших відповідальних працівників: до 18.00 – у робочі дні, аби встигли дістатися додому до комендантської години, й до 14.00 – у вихідні, – перехоплює мій допитливий погляд Олег Михайлович. – Від початку війни тут, у моєму кабінеті, щодня вирішуємо нагальні питання на оперативному штабі: о 9-ій долучаємося до національної хвилини мовчання, вшановуємо світлу пам’ять полеглих за Україну, і – вперед, до роботи.
«Центральний» завжди вирізнявся чіткою й високопрофесійною організацією роботи. Нині ж, у воєнний час, чіткість тут, здається, просто в повітрі. Втім, її не забувають множити на людяність – а це надважливо.
– Ми щодня приймаємо, щоб не вдаватися до цифр, скажу – велику кількість пацієнтів. За потреби всіх людей (а вона, як бачимо, виникає все частіше) маємо розмістити в укриттях. Тому максимально задіяли підвальне приміщення: тут вистачає місця і для медпрацівників, і для пацієнтів. Щойно тільки звучить повітряна тривога, в кабінетах вимикають світло і виводять пацієнтів – останнім виходить старший по поверху лікар, – розповідає Олег Шрам.
Підвали облаштували капітально: вода питна та технічна, столи для прийому їжі, туалети, місця для сидіння й навіть дивани, де пацієнти можуть прилягти. А лікарі, відповідно, надати їм необхідну допомогу. З обладнанням допоміг бізнес, за що йому щиро вдячні.
Серед тих, хто спускається в сховище, – і внутрішньо переміщені особи: адже заклад визначений як такий, що надає медичну допомогу нашим співвітчизникам із «гарячих точок». Нині її отримують уже близько трьох сотень людей, для яких Рівне стало гостинною другою домівкою. Серед них – 70 діток. Усі знаходять тут і розуміння, й співучасть у своїх непростих (і це ще м’яко сказано) долях.
– Ми, звісно, одразу рекомендуємо людям укласти декларації з нашими лікарями: тоді вони матимуть усі гарантовані державою пільги (наприклад, за програмами «Доступні ліки» чи «Цукровий діабет», що працюють, як і раніше). Якщо ж із певних причин людина цього не робить, все одно не залишаємо її сам-на-сам із проблемою: усі внутрішньо переміщені особи отримують не лише безкоштовний огляд та консультацію лікарів, а й медикаменти. Йдеться насамперед про ліки від гіпертонії, знеболювальні, протиалергійні препарати, – це у нас є завдяки волонтерам. Водночас увесь спектр послуг, як і в мирний час, отримують 110 тисяч постійних пацієнтів. Бо наша передова – це безперебійна допомога всім, хто її потребує: як і раніше, позиціонуємо себе як заклад, орієнтований на пацієнта, – додає Олег Шрам.
Свою передову в «Центральному» тримають гідно: власне, так і має бути на «первинці», яка до людей найближче. Але тут пішли далі: надають і вторинну допомогу від вузьких фахівців. Все тому, що директор, який є досвідченим менеджером й уже чверть століття очолює цей дружний колектив, мислить на перспективу. І бере відповідальність за подібні рішення. Свого часу в процесі реформування первинної ланки він таки зберіг фахових вузьких спеціалістів. Тож тепер зручно насамперед нам, пацієнтам: кардіолог, пульмонолог, хірург, лор, уролог працюють під одним дахом із сімейними лікарями. Спочатку це рішення сприйняли не всі. Зате тепер НСЗУ фінансує послуги вторинки (на які, звісно, чималий попит). Пацієнти ж дякують за таку можливість.
Словом, нині «Центральний» виглядає як самодостатній комфортний організм, який нічим не відрізняється від довоєнних буднів. Про війну тут нагадує хіба що закритий мішками з піском вхід – його знадобилося 10 тонн. Завбачливо закрили спеціальними плитами й вікна.
А ось коронавірус різко пішов на спад: якщо на піку тут фіксували максимум 3.518 хворих на день, то сьогодні це більше двох десятків осіб.
Інна ОМЕЛЯНЧУК