Скільки людей – стільки й думок, характерів. Через це в об’єднаннях співвласників виникають різні конфліктні ситуації.
Як голові ОСББ виходити з них, редакції на конкретних прикладах порадила травмотерапевт, психолог, emdr-спеціаліст Катерина ГАБРІЕЛЬ.
– 40-річна жінка живе на другому поверсі багатоповерхівки і навідріз відмовляється сплачувати за ліфт, адже вона ним не користується. Як, уникаючи конфлікту, спілкуватися з нею, аби довести жінці, що це її обов’язок?
– Насамперед слід зрозуміти, чому жінка відмовляється платити за ліфт. Якщо це питання поверху, то можна показати приклад інших сусідів, їхньої оплати. Варто також проявити розуміння та емпатію, тому що злість і дратівливість – це зазвичай реакція на страх, чи тривогу, або ж на неможливість діяти так, як того від нас вимагають. Пам’ятайте правило: перш за все розуміння співбесідника, а тоді прохання і пояснення.
– Іван Федорович живе на першому поверсі. Що його сусіди зверху ще від часів жеку потерпають від дірявого даху, його не хвилювало. Зараз, коли з нього вимагають здати кошти на ремонт даху, він вперто стоїть на позиції: дах – турбота дев’ятого поверху.
Тим часом сім’я Ковальчуків, мешканці 9-го поверху, на зборах постійно наполягають на ремонті даху. А Іван Федорович з першого поверху, який скаржиться на сморід із підвалу та вимагає ремонту каналізаційної мережі, може почекати, вважають вони. Бо дах – більш нагальна, на їхню думку, справа.
– Проявляємо розуміння, пропонуємо визначити проблеми та скласти план їхніх рішень. Голові ОСББ потрібно розподіляти відповідальність і контроль між учасниками конфлікту, тому що голова ОСББ ніколи не задовольнить повною мірою всі потреби. Візьміть за правило регулярно задавати мешканцям запитання: а як вчинили б ви? Яке рішення бачите ви? Давайте складемо план дій, і на цьому етапі доручіть виконання якихось розпоряджень активістам).
– Людмила Григорівна разом зі своїм чоловіком Олександром Івановичем облаштували біля свого під’їзду клумбу, за якою постійно доглядають. Та є сусід із 7-го поверху, 25-річний Андрій, який щоранку вигулює свого пса на тій клумбі. І каже, що він має таке саме право на цю землю, як і вони. Подружжя скаржиться голові ОСББ на такого мешканця, а той каже:
«Це моя територія так само, як і їхня. Тому цей собака буде какати, де захоче. Що може вдіяти голова ОСББ, як їй вирішити цей конфлікт?
– Про пана Андрія в цій ситуації можна сказати, що він навмисно порушує норми і правила. Так може діяти певний тип особистості. В такому разі варто попередити про штраф за вигул собак на клумбі і, якщо це ігнорується знову, карати грошовим еквівалентом. Хорошою ідеєю була б табличка-попередження на клумбі про заборону вигулу собак. І треба сказати таке: вам не обійтись без конфліктів у певних ситуаціях.
– Утеплення будинку. В об’єднаннях є люди, які не здають гроші на загальнобудинкове утеплення і кажуть, що вони й так не мерзнуть. А коли їхню квартиру обходять при утепленні, вчиняють скандал, як-от 60-річний пенсіонер в одному з ОСББ в Ювілейному мікрорайоні. Каже, що він сплачує за утримання будинку, то хай би з цих коштів відрахували його частку. У нього готова відповідь на все: «Я стільки років пропрацював на державу, хай тепер вона про мене дбає!»
– Голові ОСББ я радила б проявляти спокій та терпимість. Наприклад, відповісти: «Так, я бачу, наскільки сильно вас ця ситуація ображає та здається несправедливою щодо вас. Але за умовами проєкту всі учасники здають гроші на утеплення. Ви вважаєте, що держава несправедливо вчинила з вами. Можливо, й так. Але чи буде справедливо, коли ви отримаєте утеплення квартири за рахунок інших мешканців?»
– У кожному дворі є люди, зазвичай це старші жіночки, які сидять на лавочці і все про всіх знають. Зокрема, знають, що голова ОСББ «краде їхні кошти, їздить за них на курорт і зробила вдома ремонт». Ця категорія не хоче дивитися звіти про використання коштів. У них своя правда. Їх не зіб’єш з цієї точки, що б ти їм не казав. Як бути з такими невдоволеними пліткарками? Як знайти до них підхід?
– А для чого знаходити підхід? Навряд чи ці мешканки зміняться. Так, ця ситуація неприємна для голови ОСББ. І так прямо про це потрібно й сказати жіночкам (що вам це неприємно та принизливо чути). Але, на жаль, це все, що ви можете зробити в згаданій ситуації. Як то кажуть: пес гавкає, а караван іде.
Записала Ніла ВОВЧИК
Постійно бути в курсі новин вам допоможе telegram-канал газети «7 днів»