Обіцяного урядовцями вирішення за тиждень проблеми з постачанням палива не сталося. Не все так просто, як гадалося.
На більшості АЗС бензину немає взагалі. А там, де він час від часу з’являється, навіть попри зростання ціни черги розтягуються на години. І це заради 5-10 л. Така ситуація стала родючим підгрунтям для всякого роду спекуляцій. Причому як інформаційних (поширення панічних чуток), так і бізнесових – появи нового способу заробітку.
Паливна криза, яка виникла через наслідки війни, затягнулася з об’єктивних причин. Про це заявив Прем’єр-міністр України Денис ШМИГАЛЬ в інтерв’ю «РБК-Україна»: «Зараз ми завозимо бензин і дизельне паливо, стратегія у нас є. Але нині маємо тільки західний кордон і логістика дуже ускладнилася. Фактично немає Кременчуцького НПЗ, який брав на себе центральну і східну Україну в логістичному забезпеченні. Логістичне плече тепер сформувалося на західному кордоні, куди нафтопродукти потрапляють з європейських портів, фактично забезпечуючи всю територію України».
Втім, крім об’єктивних, є й суб’єктивні передумови загострення дефіциту палива. Так, на думку аналітика UPECO Олександра СІРЕНКА, пише Forbes, криза поглиблена панікою. Люди заправляють повний бак, наповнюють каністри та зберігають паливо прозапас у своїх гаражах, – каже Сіренко.
«Ріст попиту і паніку провокували порожні стели на АЗС та розповсюджена з різних джерел інформація, що паливо ось-ось закінчиться. Це робилося штучно», – впевнений Сіренко. За останні два тижні (за даними Upeco) попит на заправках збільшився в п’ять разів. «Бензовози просто не встигають розвозити паливо», – каже аналітик.
За неписаним законом ринку, попит завжди породжує пропозицію. Цією ситуацією не забарилися скористатися винахідливі українці, котрі знайшли новий спосіб заробітку. Вони готові відстояти в черзі на автозаправну станцію за певну суму. Відповідне оголошення розміщене на OLX: «Ціна за годину 200 грн, якщо більше ніж 1,5 години, все рахується по 130. Думаю, якщо доведеться реально довго стояти, можна домовитися за більш демократичну ціну в районі 100 грн». Подейкують, що така ж «бізнесова» схема практикується й у Рівному. Втім, як кажуть, не впійманий за руку – не злодій.
Отож налагодження поставок пального зніме питання дефіциту й ажіотажу. Щоправда експерти та учасники ринку по-різному оцінюють перспективи подолання паливної кризи. Наприклад, як запевняє Голова комітету Верховної Ради з питань енергетики Андрій ГЕРУС, пальне вже прямує до України. Протягом наступного тижня, з його слів, ситуація з пальним ще буде залишатися напруженою, а от покращення варто чекати з середини травня. У свою чергу, міністр економіки Юлія СВИРИДЕНКО зазначила, що уряд постійно співпрацює з операторами ринку, щоб зрозуміти потреби та віднайти шляхи усунення дефіциту. «Ми ухвалили низку урядових рішень, які дають змогу спрямувати наявні в країні обсяги – це 70000 тонн бензину й близько 40000 тонн дизелю – на ринок, що має зменшити дефіцит, – повідомила Юлія Свириденко під час засідання президії Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України.
Натомість директор консалтингової компанії «А-95» Сергій КУЮН обнадіює, що бензин на заправках у вільному продажу з’явиться до кінця травня. Але є й менш оптимістичні прогнози. Скажімо, засновник Prime Group Дмитро ЛЕУШКІН вважає, що дефіцит пального протримається як мінімум більшу частину літа. За його словами, Україна не має спеціальних вагонів для перевезення пального, а, щоб отримати такі цистерни від Європи, потрібно пройти процедуру, яка займе 2-3 місяці.
Відкритим наразі залишається й питання ціни пального. Нині активно поширюються чутки, що незабаром його вартість зросте до 80 гривень за літр. «Імовірно, варто чекати саме таких цін, – припускає Дмитро Леушкін. – Нині у закупівлі на опті паливо вже по 52, завтра буде 60. На ринку жорсткий дефіцит». Разом з тим серед експертів є думка, що чутки про різке зростання цін на пальне розповсюджують спеціально, щоб створити ажіотаж. Втім, не заперечують, що пальне справді подорожчає. Так керівник з політичних питань Київської школи економіки Павло Кухта у блозі для НВ пише: «Енергетична криза у всьому світі диктує підняття цін. Якщо продають пальне за кордоном за ціну, еквівалентну 45-50 гривням, то бізнес ніяк не може його закупити з обмеженням цін у продажу в 37 гривень в Україні. Тому тут або висока ціна, або без пального. Третього немає. Принаймні поки що».
Водночас директор ВАТ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн запевнив, що цінових спекуляцій на тлі дефіциту не буде. «Ціни на пальне вже як рік регулюються владою. Проте вартість ростиме, – сказав він. – Одна з причин – здорожчання світового ринку. За квітень ціни на пальне зросли на понад 10%. Зміни в ціні українці відчують на початку травня. Варто очікувати подорожчання на 2 грн за літр. Друга причина: Кабмін відкоригував формулу розрахунку граничної ціни на нафтопродукти, наголосивши на логістиці. Зміни дозволять більшості компаній закуповувати пальне в Європі».
Як розвиватиметься ситуація далі і що буде з цінами, на думку експертів, залежить від того, як швидко вдасться вирішити питання з поставками і чи відреагує влада на захмарні цінники. А наразі, мабуть, варто обмежити використання приватного транспорту без нагальної потреби. Це зніме бодай одну з причин напруги через дефіцит пального.
Підготував Ігор КОПАЧ