Із 10 вересня розпочато прийом заявок від ОСББ на реалізацію енергоефективних заходів у багатоквартирних будинках. Причому, перші 300 об’єднань співвласників зможуть взяти участь у програмах Фонду за умови співфінансування 30 на 70, де 30% вартості – обов’язковий внесок співвласників. Про цю та інші новації йшлося на нещодавньому представницькому зібранні – першому Всеукраїнському форумі Фонду енергоефективності.
Як стало відомо, у програмах Фонду енергоефективності можуть брати участь лише ОСББ, а інші об’єднання співвласників (гуртожитки, ЖБК) повинні перереєструватися в ОСББ. Керівники Фонду пояснюють це тим, що Фонд створений для об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, де немає членства, а є спільна сумісна власність, а от ЖБК, наприклад,– це об’єднання членів кооперативу.
По-друге, розпочати втілення енергоефективних заходів ОСББ може, пройшовши такі етапи підготовки:
– провести енергоаудит житлового будинку. Що він собою являє? Це висновок обстеження багатоквартирного будинку з визначенням детальних заходів, які потрібно провести;
– рішення про проведення аудиту повинне бути прийняте на загальних зборах і оформлене протоколом за зразком Фонду енергоефективності;
– внесок громади повинен становити не менше ніж 30% від загальної вартості робіт. До фінансування може долучитися й місто, проте при цьому має бути прописана програма відшкодування відсотків.
Таким чином, співвласники на загальних зборах приймають рішення про впровадження енергоефективних заходів із залученням коштів Фонду енергоефективності, укладають угоду з енергоаудитором, проводять енергоаудит. Маючи енергоаудит, термін якого дійсний упродовж 6 місяців, ОСББ подає документи до банку-партнера Фонду і протягом місяця отримує результат: позитивний чи з переліком зауважень, які документи потрібно виправити і доопрацювати.
Розпочати роботи ОСББ може після того, як отримає кредит у банку, або за власні кошти. ОСББ самостійно вибирає банк, з яким співпрацюватиме.
Роботи виконуються на підставі проектно-кошторисної документації, яка в обов’язковому порядку має пройти експертизу.
У ході виконання робіт повинен здійснюватись як авторський, так і технічний нагляд.
Щодо дозвільних документів, то на початок робіт вони також мають бути, якщо вид робіт має відповідний клас складності. Зауважу, що Фонд енергоефективності не втручається у дотримання виконавцем робіт ліцензійних норм і правил.
Після закінчення робіт у Фонд подають пакет документів, основним з яких є підтвердження повної оплати виконаних робіт. Якщо ОСББ не розрахувалося за виконані роботи, то Фонд енргоефективності не прийматиме документи для розгляду. Якщо ОСББ виконало всі умови (проектно-кошторисна документація пройшла експертизу, роботи виконані й оплачені, підтверджені наступним енергоаудитом), тоді воно має можливість отримати відшкодування з Фонду. Щоправда, не відразу. Фонд енергоефективності спершу протягом двох-трьох місяців проведе перевірку виконаних робіт, детально їх проаналізує і прийме рішення щодо того, яку частину витрат буде відшкодовано.
Зробимо невеличкий розрахунок. Так, утеплення будинку з п’яти під’їздів буде коштувати приблизно 5 мільйонів. Співвласники мають можливість провести ці роботи за 1,5 мільйона, тобто за 40% вартості, якщо за рахунок міських програм зможуть відшкодувати частину відсотків. Кращого варіанту для того, щоб не тільки поліпшити умови свого проживання, а й зменшити суми у платіжках за енергоносії, не буде.
Працівники Фонду енергоефективності, звичайно, провели колосальну роботу із залученням закордонного досвіду. Тепер слово за співвласниками, які мають усвідомити, що покращення свого житла – це їхня проблема.
Галина ПОХИЛЬЧУК, секретар ГО «Рада голів ОСББ міста Рівне»