Гвинтокрил – один із найважливіших винаходів XX століття, що відкрив людству можливість вертикального злету та посадки. Цей унікальний вид повітряного транспорту здатний працювати там, де літаки безсилі: у горах, над морем, у важкодоступних районах, під час рятувальних операцій чи військових місій.
Сучасна конструкція гелікоптера з одним основним і одним хвостовим гвинтом, яка стала світовим стандартом, бере свій початок у 1939 році – з успішного польоту прототипу VS-300, створеного інженером українського походження в США. Саме цей винахід назавжди змінив авіацію та врятував мільйони життів у всьому світі.
Ідея створити гелікоптер, здатний підніматися вертикально та зависати в повітрі, здавалася фантастичною. Та її втілив Ігор Сікорський – інженер українського походження, який після еміграції до США зосередився на авіаційних експериментах. Його VS-300 став проривом у світовій авіації та основою для першого серійного гвинтокрила R-4, що використовувався під час Другої світової війни.

Ігор Іванович Сікорський (1889-1972) народився в Києві в родині професора психології. З дитинства він мріяв про політ і вже в юному віці захопився авіацією. Після навчання в Київському політехнічному інституті та короткого курсу в Паризькій авіаційній школі, Сікорський став одним із піонерів російської авіації. Він покинув навчання, щоб повністю зосередитися на авіаційних експериментах.
У 1913 році він створив перший у світі чотиримоторний літак “Російський витязь”. Після революції 1917 року емігрував до США, де продовжив свою авіаційну кар’єру і досяг найбільших успіхів.
Народження гвинтокрила: VS-300
Саме в США Ігор Сікорський, інженер українського походження, створив перший у світі успішний одногвинтовий гелікоптер VS-300. Після років експериментів, 14 вересня 1939 року він здійснив перший прив’язаний політ на своєму VS-300, піднявши машину на кілька сантиметрів. Але ключовим моментом в історії авіації став травень 1940 року, коли Сікорський виконав вільний політ.
Цей прототип став основою для R-4 — першого серійного гелікоптера у світі, який використовували американські військові під час Другої світової війни.
Цікаві факти
- До створення гелікоптера Сікорський уже був відомим авіаконструктором, який розробив перший у світі чотиримоторний літак “Російський витязь” у 1913 році.
- Конструкція гелікоптера Сікорського з одним основним несучим гвинтом і одним хвостовим стала стандартом для більшості сучасних гелікоптерів.
- Сікорський отримав понад 80 патентів на авіаційні винаходи.
- Компанія Sikorsky Aircraft Corporation, заснована винахідником, досі є одним із провідних виробників гелікоптерів у світі.
Сьогодні гвинтокрили використовуються в багатьох сферах: від військової авіації до медичної евакуації, від боротьби з пожежами до туристичних екскурсій. Винахід Сікорського дозволив людству освоїти вертикальний зліт і посадку, значно розширивши можливості повітряного транспорту.
Гвинтокрили Сікорського врятували мільйони життів, бо вперше дали змогу швидко й безпечніше діставати людей із місць, куди інший транспорт дістатися не міг.
Їх використовували для:
- Евакуації поранених із фронтів Другої світової війни, Корейської та В’єтнамської воєн.
- Рятувальних операцій у горах, у морі, під час повеней та землетрусів.
- Медичних перевезень, коли рахунок ішов на хвилини.
- Доставки допомоги у відрізані стихіями райони.
Завдяки вертикальному злету та посадці гелікоптери могли приземлятися на дахах, вузьких майданчиках, палубах кораблів і навіть серед густих джунглів, де звичайний літак безсилий. Це робило їх незамінними в ситуаціях, коли зволікання коштувало людських життів.
Сікорський також популяризував гелікоптери як універсальний засіб, що вплинуло на розвиток інфраструктури для їх використання.
Наступний випуск
Чекайте на наступний випуск! Наступного тижня розповімо про історію створення інтернету, винахід кардіостимулятора та неймовірну випадковість, яка призвела до відкриття пеніциліну.
Читайте також: Блискавка, яка змінила одяг: історія винаходу