Майбутній московський цар навчався у Гощі

Майбутній московський цар навчався у Гощі

Діліться інформацією з друзями:

Хто такі гощанські социніани, яким містом була Гоща та хто навчався тут.

Направду славною традицією Рівненської обласної універсальної наукової бібліотеки стали лекції, що їх читає там усякчас численній аудиторії історик Валерій Скоцик. Тема його останнього публічного виступу — гощанські социніани (аріани, антитринітарії). Певніше, містечко Гоща як центр європейської реформації ХVІІ ст.    

Ексклюзивна лекція                                    

Блискуча оповідь адміністратора нашої фейсбук-групи в залі краєзнавчого відділу книгозбірні –- це суцільний ексклюзив. Скажімо, ані в українському, ні в російському розділах вікіпедії не висвітлено жодного факту чи питання, на яких докладно зупинявся спікер.

Удамся до тезового викладу почутого й побаченого. Социніанство -– чи не найважливіша компонента руху реформації, що цілковито змінила європейський духовний та суспільно-політичний ландшафт, «одомашнила» Річ Посполиту українським поглядом. Заснував рух італійський теолог Фауст Социн (Фаусто Соцціні). Ця доктрина мала вплив на Ісаака Ньютона, Готфріда Лейбніца, Бенедикта Спінозу. Аріанські ідеї були одним із принципів світогляду Джорджа Вашингтона, коли він зводив підмурок американської демократії.

Гощанські социніани

Гощанські социніани –- це кілька сотень місцевих ремісників і міщан, що повірили в розум, раціоналізм, творчі сили людини. Тамтешню аріанську громаду (збір) засновано в 1600 р. за протекцією руських володарів Гощі Гаврила та Романа Гостських. Протягом 12 літ її першим керівником (міністром) був проповідник Андрій Любенецький-старший. У 1612 р. громаду очолив Самуєль Несицький.

Гоща була великим містом

Гоща була не містечком, а доволі великим містом, де функціонували три навчальні заклади, як у тодішніх Луцьку, Львові й Києві. Зокрема социніанський колегіум, який проіснував 38 років, православна та братська школи.

Першим ректором Гощанського (Гостського) колегіуму, де в різні періоди навчалося від 100 до 200 учнів-хлопців, став Андрій Любенецький-старший. Також у цьому закладі викладав пастор Петро Стоїнський (Статоріус) –- однодумець і соратник Социна, що вкупі з ним працював над виданням аріанського (Раківського) катехизису, завершивши його в 1605 р., уже після смерті свого наставника, автор першого підручника польської мови, з котрого користали в усіх социніанських школах, поміж них і в Гостському колегіумі. На початку 40-х рр. у Гощі проповідував син Петра Кшиштоф Стоїнський, з яким охоче радився навіть сенатор Адам Кисіль, тодішній володар міста.

Учителями колегіуму були здебільшого педагоги-антитринітарії з країн Європи, зокрема з Речі Посполитої. В історичних джерелах згадуються професор Теофіл Молітор, дещо згодом –- Данієль Дуросіус (Дуротій), Войтех Каперіус (Куперій), Фелікс Молітор. Викладач колегіуму, славетний доктор медицини Генріх Полюдніс професорував у Болонському університеті.

До Гощі часто приїздив проповідувати один зі стовпів аріанства, небіж (чи онук) Социна Андрій Вишоватий. Він був куратором колегіуму, добре знав Романа Гостського, дружив із його швагром, відомим социніанином та політиком, державником і військовиком Юрієм Немиричем, що теж відвідував наше місто.

Одне з багатьох відкриттів Валерія Скоцика –- питання про гроші. Справді, аби утримувати колегіум такого рівня, зокрема оплачувати працю вчителів, їх треба було мати вельми багато. Звичайно, щось давали численні маєтки. Але цього було замало. Тому Гаврило Гостський і його син Роман ступили на промислову стезю –- стали випалювати та продавати поташ, з котрого виготовлявся порох. Оскільки в Європі, як завжди, не припинялися війни, то діло пішло…

Майбутній московський цар вчився у Гощі

Найвідоміший учень колегіуму –- майбутній московський цар, син Івана Грозного Дмитро Іванович. Діставшись із Москви до Києво-Печерської лаври, він запізнався там із Гаврилом Гостським. Вибравши не Острог, а наше місто, Дмитро через Дермань прибув до Гощі, де мешкав із 30 серпня 1601 до кінця травня 1602 р. Його оселею став замок Гостських. Там само, до речі, мешкали Любенецький-старший, Стоїнський, Молітори, Дуросіус, Каперіус і Полюдніс.

Відвідуючи колегіум, Дмитро провадив час у тривалих бесідах. Опріч вищезгаданих викладачів та пасторів, із ним розмовляли Гаврило Гостський і проповідник Матвій Твердохліб, росіянин за національністю. Так у майбутнього царя виробилася найпередовіша система поглядів на життя, природу та суспільство –- социніанський світогляд.

Як бачите, наша Гоща виховала першого просвіченого монарха Європи. Потім він узяв Москву. Крім Дмитра Івановича, її захоплювали ще двоє: золотоординський хан-чингізид Тохтамиш та імператор французів Наполеон І…

Юрій КУЗЬМІН

  Читайте також: Гобелени рівненської майстрині потрапили на виставку у Харківський музей