Хочемо цього чи ні, а вже наступного після Різдва дня змушені будемо повернутися до життя в умовах посиленого карантину. Втім, у будь-якій ситуації, за бажання, завжди можна знайти позитив.
Є він, повірте, й у локдауні. Якщо ми тут не здатні нічого змінити, то можемо з користю використати вимушені вихідні. Для прикладу, почати вивчати іноземну мову, до якої зазвичай руки не доходять. Про те, як це зробити, розмова журналіста «7 днів» із засновницею Центру іноземних мов «Аякс» Яною ГЕРУС.
– Отож, з чого порадите розпочати вивчення англійської?
– Побутує думка, що в будь-якій справі найскладніший початок. Адже перший крок, який необхідно зробити, – «у прірву до невідомого». Але, якщо ви вже прийняли рішення, то, повірте, ступили на шлях до успіху. А перше, з чого потрібно розпочати вивчення іноземної мови, – це пошук мотивації, часу та бажання. Якщо з цим проблем немає, то все інше – справа техніки.
– Чи можна освоїти іноземну мову самостійно?
– На мою думку, немає нічого неможливого. Що для цього потрібно, то це список джерел та своєрідний check-list. Треба бути організованим та чітко сформулювати план із графіком самостійних занять та дедлайном вивченого матеріалу. Інакше кажучи, слід створити своєрідний методичний комплекс. Так, звучить це дещо страшнувато. Але без структурованості ваша самоосвіта буде вічною. Та й будь-який матеріал потрібно засвоювати покроково. І ці кроки потрібно чітко сформулювати.
Через це навчання з учителем буде простішим та швидшим. Адже у педагога вже є готовий план дій.
– Які джерела можна використовувати як посібники?
– Тут все складніше. Адже іноземна мова першочергово потрібна для того, щоб розмовляти нею, а не читати книжки. Підручник – це тільки 10% успіху.
Необхідно багато слухати (раджу – https://www.newsinlevels.com), спілкуватися, вчити лексику (https://quizlet.com/latest). Якщо йдеться про граматичні посібники, то вони всі дуже схожі. Єдине, чим відрізняються, то це кількістю вправ.
– Що робити, аби не зійти з півдороги на шляху вивчення іноземної?
– Основна причина, чому люди перестають вчити мову і зупиняються на півшляху – це мотивація. Не важливо, якою вона була на старті: зовнішня чи внутрішня. Важлива її втрата.
Неможливо увесь час бути мотивованим, енергійним. Так само неможливо увесь час тільки вдихати повітря. Потрібно і видихати. Те саме і з мотивацією.
Зменшення ентузіазму – нормальна річ. І нібито не така вже й проблема. Ну, перепочив. А потім з новими силами продовжив свою справу. Але часто буває так, нібито достатньо вже відпочивати, настав час повернутися до занять, а тут на роботі завал, тут гості завітали чи несподівано настало літо…
І чим довше триває така перерва, тим важче потім взяти себе в руки та змусити сісти за навчання.
Фокус ось у чому. Щоб повернутися у попередній ритм, його не потрібно порушувати. Слідуйте правилам:
Не можеш бігти до мети – іди до неї.
Не можеш іти – повзи.
Не можеш повзти – ляж та лежи у напрямку до цілі.
У період падіння мотивації чи коли ви змушені робити перерву через інші причини, не потрібно повністю зупиняти заняття! Немає часу повноцінно позайматися – знайдіть для англійської 5 хвилин. Зробіть якійсь мінімум!
Подивіться відео на You Tube, випишіть незнайоме слово, напишіть з ним речення. Прочитайте коротенький абзац англійською. І ви побачите, як ці «п’ятихвилинки» знову перетворяться на повноцінні заняття!
– Дехто твердить, що іноземна не всім дається. Це міф чи правда?
– Однозначно – міф. Як на мене, ті люди, які свого часу не змогли вивчити іноземну мову, просто обрали для цього неправильні методи.
По-перше, всі ми оперуємо різним часом. Хтось зможе виділити по годині щодня, а хтось і 5 хвилин не зможе знайти. По-друге, є люди з технічним складом мозку, а є ті, котрим гуманітарні науки даються легше. По-третє, є особливості сприйняття і переробки інформації людьми різного віку. Візуал – людина, яка сприймає більшу частину інформації за допомогою зору. Аудіал – той, хто одержує основну інформацію через слух. Кінестетик – той, хто сприймає інформацію через інші відчуття (нюх, дотик тощо) і за допомогою рухів. Дискрет – людина, у якої сприйняття інформації відбувається через логічне осмислення, за допомогою цифр, знаків, логічних доказів. Всі ці відмінності і впливають на те, яким чином людина освоїть іноземну мову. Тому дуже важливо правильно підібрати методи вивчення та методики, щоб вони підходили конкретному учню.
– Що додасть віри в себе?
– Мене не раз про це питали. Насправді, в першу чергу, щоб повірити у себе, потрібно частіше себе хвалити за вдало виконане завдання. Для цього не ставте глобальні плани, наприклад, що через 3 місяці ви заговорите іноземною мовою. Ні. Не заговорите. І в фіналі розчаруєтесь та ще й втратите віру в себе.
Краще поставте перед собою мікроцілі. Скажімо, до кінця тижня я вивчу 20 нових слів, тож для цього щодня буду вчити по 3 слова. Не складно? Проте на кінець тижня ви будете мати вивчених 20-21 слово, за що зможете себе похвалити. А коли ви системно будете досягати мініцілі, то будете пишатися собою. Це додасть вам сили, натхнення і впевненості, що у вас все вийде.
Наостанок хочу сказати: настання нового року вкотре дає нам можливість змінити своє життя на краще, зайнятися чимось новим, або розпочати те, на що довго не наважувалися. То коли, як не зараз?
Спілкувався Василь БУСЬКО