fbpx

Англійська у зрілому віці: зміцнює пам’ять і відтерміновує старість

Діліться інформацією з друзями:

Існує багато всіляких міфів. У тому числі й тих, що стосуються англійської мови. Скажімо, побутує думка, що вивчення іноземної мови легше дається дітям. А от у дорослому віці – доволі складно. Це справді так?

З цього питання розпочалася розмова із засновницею Центру іноземних мов «Аякс» Яною ГЕРУС, за плечима якої вже 14-річний досвід викладання англійської.

– Я не раз чула те, що дітям легше дається вивчення мови, ніж дорослим. Але спершу потрібно розібратися, що у вашому розумінні «діти», а що – «дорослі».

Я особисто розділяю вікову категорію на такі періоди:

  1. Діти до 3-х років.
  2. Дошкільнята.
  3. Діти молодшої школи.
  4. Діти середньої та старшої школи.
  5. Студенти ВУЗів.
  6. Дорослі 25-40.
  7. Люди, старші 40.

Але, за особистими спостереженнями, засвоєння англійської відбувається за дещо іншим поділом – від «найлегше опанувати» до «найскладніше».

  1. Діти до 3-х років.
  2. Студенти ВУЗів.
  3. Діти середньої та старшої школи.
  4. Дошкільнята.
  5. Діти молодшої школи.
  6. Люди, старші 40.

За якими критеріями я створювала цей рейтинг? По-перше, – це здатність мозку сприймати інформацію. По-друге, – це мотивація. По-третє, – це навколишні чинники, які відволікають від навчального процесу.

Науковці проводили різноманітні дослідження типу сканування мозку та різноманітні інноваційні статистичні методи, що довели: здібності людини до вивчення іноземних мов з роками знижуються.

Це ще пояснюється й тим, що у дітей є більше часу, який вони можуть витратити на вивчення будь-чого. А в дорослих цей час скорочується через низку інших життєвих задач.

Але жоден із цих факторів не доводить, що існує якийсь критичний період, коли іноземну мову вчити пізно і немає сенсу. Просто особисто моя порада не відкладати вивчення іноземної мови у довгий ящик.

– Чому літнім людям не просто корисно, а й бажано вивчати іноземну мову?

– Не тільки літнім людям. Абсолютно всім бажано вивчати іноземні мови. По-перше, – це впевнено почуватися за кордоном, змогти знайти собі житло, їжу та й просто познайомитися з цікавими людьми. По-друге, – це ділова мова всього світу. Тож кожен професіонал, який себе поважає, який планує вийти на міжнародний ринок, просто зобов’язаний знати англійську.

Ну а якщо вести мову саме про літніх людей, то вивчення іноземної мови дуже корисне для головного мозку. Вивчаючи нейробіологію, я зрозуміла, що для мозку, як і для нашого тіла взагалі, просто необхідне постійне тренування, щоб бути у тонусі. Будь-яка інформація, що надходить до нього ззовні, підвищує кількість та якість нейронних зв’язків, збільшує ефективність сірої та білої речовини.

Нещодавно я познайомилася з роботами Джудіт Кролл. Вона є психологом і в своїх роботах вивчає білінгвізм. Так-от. У її роботах описуються експерименти, які свідчать, що люди, які володіють кількома мовами, здатні легше перемикатися між завданнями та паралельно вирішувати в думці кілька різних проблем. Вони швидше і легше пристосовуються до несподіваних змін обставин. Пам’ять людини, яка володіє двома і більше мовами, стає більш міцною, змістовною та асоціативною, що дає можливість легше запам’ятовувати інформацію не тільки в робочих моментах, але і в побуті.

Білінгвізм впливає і на людей похилого віку, оскільки істотно знижує ризик розвитку захворювань, що призводять до деградації мозку. Багаторічні дослідження підтверджують, що вивчення мов попереджає розвиток старечої деменції, хвороби Альцгеймера та тотального недоумства не гірше, ніж прийом спеціальних ліків на ранніх термінах хвороби. У рамках досліджень у 2010 році фахівці вивчили людей із хворобою Альцгеймера та з’ясували, що пацієнти, які володіють кількома мовами, стикаються із симптомами хвороби на 5 років пізніше та їхній мозок нормально функціонує протягом більш тривалого періоду внаслідок компенсуючого ефекту.

А вчені Единбурзького університету виявили, що здатність відновити свої розумові та когнітивні здібності після інсульту у білінгвів значно вища.

– Яких помилок найчастіше припускаються ті, кому, скажімо, 50 чи 60+ при опануванні англійської?

– На мою думку, в такому віці не потрібно вивчати мову занадто деталізовано. Необхідно сприймати її легше, використовуючи асоціативне мислення та логіку. Потрібно багато слухати і намагатися все проговорювати вголос. Бо інакше буде спостерігатися «ефект собаки»: все розумію, а сказати не можу.

– Ваші поради: як організувати процес заняття іноземною, щоб він був цікавим та ефективним?

– По-перше, необхідно правильно сформувати процес навчання. Спланувати, коли і скільки часу ви будете витрачати на вивчення мови. Одразу скажу, що це має бути щодня! Нехай недовго, але стабільно і системно.

По-друге, це знайти когось, з ким ви можете ділитися своїми результатами. Це може бути вчитель, родич, знайомий. Дуже важливо, щоб ще хтось знав, що ви вивчаєте іноземну мову. Це сильний психологічний стимул не зупинятися на розпочатому.

По-третє, необхідно визначитися, для чого саме ви вивчаєте мову. Дуже важливо вміти визначитися з мотивацією.

І, нарешті, обрати вірні ресурси.

Вивчайте іноземні мови, розвивайтеся і набувайте міцне здоров’я і приємні емоції. Адже це так просто!

Якщо ви вчите іноземні мови, ваш мозок зростає, причому в буквальному значенні слова.

Спілкувався Ігор КОПАЧ