Електросамокати стали невід’ємною частиною міського життя Рівного. Для одних — це швидкий, екологічний і зручний транспорт, для інших — джерело небезпеки на тротуарах. Як самокатний бум змінив місто, які ризики він несе й що думають про це рівняни — у нашому матеріалі
Ще кілька років тому електросамокати в Рівному були рідкістю. Сьогодні ж ними вже нікого не здивуєш: діти, студенти, офісні працівники – всі знаходять у цьому транспорті щось своє. Хтось купує власний, інші користуються шерінговими сервісами. Для частини рівнян це стало справжньою альтернативою маршруткам і навіть автомобілям.
«Раніше витрачав до пів години на дорогу до роботи, тепер доїжджаю за десять хвилин, – каже рівнянин Андрій. – І ніяких заторів».
Плюси: швидко, зручно, екологічно
Електросамокати привертають увагу завдяки своїй швидкості, мобільності та екологічності. У компактному місті, як Рівне, на самокаті можна перетнути центр за лічені хвилини, минаючи затори. Також це фінансово вигідно: не потрібне пальне, техобслуговування чи оплата паркування. Екологічний аспект теж важливий – під час руху самокат не викидає шкідливих речовин у повітря.
Ще одна перевага – компактність. Самокат займає мінімум місця, його легко припаркувати біля входу, залишити поруч із лавкою або взяти з собою. Це робить його зручним для щоденного користування в міських умовах.
Мінуси: ризики для пішоходів і водіїв
Однак стрімке поширення електросамокатів принесло і низку проблем. Одна з найпоширеніших – порушення правил дорожнього руху та ігнорування безпеки. У Рівному, як і в багатьох інших містах, користувачі нерідко виїжджають на тротуари, де самокат стає реальним ризиком для пішоходів.
Це особливо відчутно в людних зонах, біля навчальних закладів, супермаркетів, ринків і в центральній частині міста. У таких умовах будь-яке зіткнення може мати серйозні наслідки.
«Іду з дитиною по центру, а тут самокат мало не збиває нас. Це небезпечно, особливо у вихідні, коли багато людей», – ділиться рівнянка Марія.
Питання безпеки на тротуарах і пішохідних переходах стає дедалі актуальнішим. Адже нерідко велосипедисти й самокатники перетворюють «зебру» на справжню трасу – детальніше про це ми писали у цьому матеріалі про безпеку руху
Згідно з офіційною статистикою, за останній рік кількість ДТП і порушень за участі електросамокатів в Україні зросла більш ніж на 40 %. Це тривожний сигнал: масове використання без належної культури та правил — загроза як для водіїв, так і для пішоходів.
Окремо варто згадати і проблему паркування. Самокати часто залишають де завгодно – на тротуарах, біля входів у магазини, на пандусах, у парках. Це ускладнює рух для людей з інвалідністю, мам з візочками та літніх людей.
Також чимало користувачів ігнорують базові засоби захисту: шоломи, світловідбивачі, фари. А це – прямий шлях до травматизму.
Реакція влади на самокатний бум
У відповідь на численні скарги жителів міста влада та оператори самокатів почали впроваджувати певні обмеження. Зокрема, у центральній частині Рівного та в парках діють зони зі зниженими швидкостями. Це реалізовано на рівні програмного забезпечення шеринг-додатків: самокат автоматично зменшує швидкість у визначених місцях.
Компанії також зобов’язані контролювати паркування. У разі порушень користувачам можуть нарахувати штраф або тимчасово заблокувати акаунт.
На державному рівні ситуація теж врегульована: з 2023 року електросамокати офіційно визнані легкими індивідуальними транспортними засобами (ЛІТЗ). Це означає, що водії підпадають під дію ПДР – подібно до велосипедистів. За порушення передбачена адміністративна відповідальність, включно зі штрафами. Йдеться, зокрема, про рух у нетверезому стані, виїзд на тротуар у заборонених зонах або створення аварійної ситуації.
Що думають рівняни про електросамокати
У соціальних мережах і на форумах рівняни активно діляться своїм досвідом використання самокатів як позитивним, так і негативним. Одні бачать у них зручність і мобільність, інші загрозу для міської безпеки.
«По-перше, це зручно, по-друге, малолітнім в оренду таке не здають, по-третє, його максимум – 15–25 км/год. Не бачу нічого поганого, що вони з’явилися в місті. Єдина проблема – нерівності на дорогах. Велосипедисти їздять по дорозі, а самокати – ні?», – ділиться один із користувачів.
Водночас чимало містян ставляться до цього транспорту з пересторогою.
«Це велика небезпека для дітей. Я, як мама трьох дітей, категорично проти такого транспорту. На них літають, а не їздять. Це просто жах. Люди, ходіть трохи пішки, не літайте, бо долітаєтесь – або когось зіб’єте, або самі постраждаєте», – наголошує рівнянка у коментарях.
Ці суперечливі думки ще раз доводять: електросамокати – це не просто новинка, а соціальне явище, яке викликає широкий резонанс.
Правила руху для електросамокатів
Електросамокати дедалі частіше з’являються на вулицях міст, тому важливо знати, де їх використання дозволене, а де заборонене. Основним місцем для руху залишаються спеціально облаштовані велосипедні доріжки, адже саме вони найбільш безпечні для самокатників та інших учасників дорожнього руху. Якщо ж велодоріжок немає, пересуватися можна по крайньому правому краю проїжджої частини, дотримуючись усіх правил дорожнього руху.
У пішохідних зонах дозволяється їхати зі швидкістю не більше 5 км/год і тільки з максимальною обережністю, щоб не створювати загрози для пішоходів.
Водночас існує перелік місць, де рух електросамокатів заборонений. Передусім це тротуари – вони призначені виключно для пішоходів. Заборонено також їхати посеред проїжджої частини, крім крайнього правого боку дороги, та перетинати пішохідні переходи на самокаті.
Окремі обмеження стосуються і поведінки під час руху. Керувати електросамокатом у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння суворо заборонено. Крім того, не дозволяється перевозити пасажирів, користуватися телефоном у процесі їзди чи триматися за інші транспортні засоби. Усі ці правила спрямовані на те, щоб знизити рівень аварійності та зробити пересування містом безпечним і комфортним як для самокатників, так і для пішоходів та водіїв.
Таким чином, думки містян залишаються полярними: для одних це символ мобільності та прогресу, для інших – джерело небезпеки та безладу. Це робить тему електросамокатів однією з найбільш дискусійних у міському просторі Рівного.
Читайте також: Чому велосипедисти і самокатники перетворюють пішохідні переходи на трасу